پیشنهاد جانسون به اتحادیه اروپا درباره جایگزین "مرز سخت" بین دو ایرلند

گروه جهان الف،   3980529075

بوریس جانسون در نامه‌ای به دونالد تاسک پیشنهاد داد که تا پایان دوره گذار پسا بریگزیت، تعهد به ایجاد تنظیمات جایگزین به جای کشیدن "مرز سخت" میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند در نظر گرفته شود.

پیشنهاد جانسون به اتحادیه اروپا درباره جایگزین "مرز سخت" بین دو ایرلند

به گزارش ایسنا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در نامه‌ای به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا که از سوی دفترش منتشر شد، بر درخواست خود برای صرف نظر از کشیدن "مرز سخت" میان دو ایرلند تاکید کرد.

جانسون که متعهد شده بدون توافق یا با توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود، در این نامه اظهار کرد، معتقد است که می‌توان به توافقی برای خروج از این اتحادیه دست یافت و این مساله "مهم‌ترین اولویت" دولت او است.

او در این نامه نوشت: انگلیس و اتحادیه اروپا هم‌اکنون توافق کرده‌اند که "تنظیمات جایگزین" می‌توانند بخشی از این راهکار باشد. بر همین اساس من پیشنهاد می‌دهم که ایجاد چنین تنظیماتی تا حد ممکن جایگزین کشیدن "مرز سخت" شود.

جانسون افزود، ایجاد مانع فیزیکی در مرز ایرلند "ناکارآمد" است زیرا اقدامی "ضد دموکراتیک و ناقض استقلال انگلیس به عنوان یک کشور است" و او به حصول اطمینان از عدم بازگشت مرز سخت در این مرز پایبند است.

وی در ادامه نوشت: دولت در مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی زیرساخت یا ایست بازرسی و کنترل ایجاد نمی‌کند. ما خوشحال می‌شویم که تعهدی الزام‌آور را در این راستا بپذیریم و امیدواریم اتحادیه اروپا نیز چنین اقدامی را در پیش بگیرد.

اتحادیه اروپا تاکنون تاکید داشته که توافق خروج انگلیس نمی‌تواند مجددا مورد مذاکره قرار گیرد.

جانسون در نامه خود به تاسک نوشت: زمان کوتاه است اما انگلیس آماده اقدام سریع است و با توجه به زمینه‌های مشترک میان انگلیس و اتحادیه اروپا امیدوارم این اتحادیه نیز آماده اقدام سریع در این خصوص باشد.