واکنش‌ها به نامه دیروز آیت‌الله آملی‌لاریجانی/ ماجرای ویلاسازی برخی قضات و کارکنان دادگستری/اظهارنظر عجیب وکیل سابق نجفی/بی گناهی مازیار ابراهیمی تائید شد

گروه سیاسی الف،   3980528157 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

واکنش‌ها به نامه دیروز آیت‌الله آملی‌لاریجانی/ ماجرای ویلاسازی برخی قضات و کارکنان دادگستری/اظهارنظر عجیب وکیل سابق نجفی/بی گناهی مازیار ابراهیمی تائید شد

بازداشت 2 مدیر ارشد ایران‌خودرو

 در پی بروز برخی تخلفات در فروش خودرو، طی روزهای اخیر برخی مدیران خودرویی برکنار و بازداشت شدند. این مدیران از دو گروه‌ خودروسازی ایران خودرو و سایپا بوده‌اند. علاوه بر این، از روز گذشته نیز یک تیم بازرسی جهت بررسی مسائل مربوط به فروش خودرو در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌اند.

یکی از معاونان ایران خودرو و یکی دیگر از مدیران این شرکت طی روزهای گذشته از سمت خود برکنار شده و پس از آن نیز بازداشت شده‌اند.

همچنین طی ماه‌های اخیر جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا ممنوع‌الخروج شده است.

در جدیدترین اتفاق امروز علی ربیعی سخنگوی دولت از برکناری یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو و جایگزینی علی آبادی مدیرعامل مپنا به جای وی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

۲ مدیر ارشد ایران خودرو بازداشت شدند

ربیعی: مدیرعامل ایران خودرو به دلیل افزایش قیمت‌ها برکنار شد

***

پاسخ های سخنگوی دولت به حضور زنان در ورزشگاه ها و سخنان مازیار ابراهیمی

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌هاگفت: اولا باید بگویم که الزام فیفا برای همه کشورهای عضو فیفا است و فقط ایران را شامل نمی شود. پروژه‌ های اجتماعی مسائل خودش را دارد ولی نکته این است که باید این مساله را با رعایت فرهنگ و موازین موجود حل کنیم.

وی ادامه داد: در معابر و مکان‌های مشخص ورزشگاه‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد که در بازی‌های ملی شاهد حضور بانوان در ورزشگاه باشیم. آرام آرام می توان به سمت رفتاری منطقی حرکت کنیم.

سخنگوی در ارتباط با اظهارات مازیار ابراهیمی از متهمان ترور دانشمندان هسته ای که در مستند یکی از رسانه های بیگانه اعترافات خود را تکذیب کرده است، توضیح داد: این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد، اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی ضد جاسوسی روی موضوع وارد نشده است. همان زمان از ایشان دلجویی شد. بنای دولت این است که این اتفاقات در زیر مجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن ها باید پاسخ‌گو باشند.

بیشتر بخوانید:

واکنش سخنگوی دولت به ادعاهای مازیار ابراهیمی

***

در اجرای عدالت، خط قرمزی جز قانون نداریم

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی گفت: اجرای عدالت باید به گونه ای باشد که مردم آنرا احساس کنند. اینکه برخی می گویند به هر حال یک طرف از اجرای عدالت قضایی، ناراضی خواهد بود، حرف کامل و دقیقی نیست زیرا عدالت، امری فطری است و کسانی هم که به ظاهر از یک حکم ناراضی باشند، در خلوت خود از اجرای عدالت احساس رضایت می کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز برای ما مهمترین آموزه غدیر، اجرای عدالت است، به عزم دستگاه قضایی برای برخورد با همه مظاهر فساد و تبعیض اشاره و تصریح کرد: مصمم هستیم که با همه افراد حتی یقه سفیدها که فکر می کنند خط قرمز هستند و می توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی شناسیم.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: یقه‌سفیدها برای خود خط قرمز قائل نباشند

***

واکنش ها به صحبت های 2 فقیه شورای نگهبان

سخنان دو فقیه شورای نگهبان موجب واکنش هایی در فضای رسانه ای و سیاسی شد.

عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به حواشی اخیر در توییتر خود نوشت: درهرجمعی ازجمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلندشده و مباحث داغ، لیکن بعداز آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، باهم برادرند؛ تذکر رهبر بزرگوار شایسته عنایت است:دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظرداریم اشتباه نگیریم.

بیشتر بخوانید:

واکنش احمد توکلی به اختلافات «آملی‌لاریجانی» و «یزدی»

یادداشت حسین شریعتمداری خطاب به آیات یزدی و آملی لاریجانی

احمد توکلی گفت: وضع تاسفباری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند. من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند تنش بین بلندپایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست.

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «با پوزش از حضرات آیات!» در روزنامه کیهان نوشت:.. دیروز رئیس‌ محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار نامه‌ای مفصل و سرگشاده، به سخنان منتسب به حضرت آیت‌الله‌یزدی پاسخ داد. ماجرا از دستگیری اکبر طبری معاونت اجرایی حوزه ریاست، رئیس‌سابق قوه قضائیه آغاز شد؛ دستگیری این فرد که با اتهامات متعددی مواجه است، بهانه‌ای شد تا موج سنگینی از حملات و هجمه‌ها علیه آیت‌الله آملی لاریجانی شکل بگیرد. ضدانقلابیون خارج نشین با استفاده از بستر فضای مجازی، سردمدار این حملات و تهمت‌ها بودند.

آیت الله مکارم شیرازی متن توصیه‌ای به آیات لاریجانی و یزدی ارسال کرده و  به آنها تاکید کرده که به این مشاجرات خاتمه داده و به آبروی روحانیت و نظام کمک کنند.

حجت الاسلام مجیدانصاری در باره کشمکش های بین آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی به روزنامه اعتماد گفت: به راستی تاسف خوردم از اتفاقات رخ‌داده ولی باید این موضوع را ابراز کنم که به عنوان طلبه‌ای کوچک و عضوی از جامعه حوزویان، به‌شدت رنج می‌برم از فضایی که در پی چنین اظهاراتی در کشور ساخته می‌شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه اظهارات بین آقایان یزدی و آملی لاریجانی و ادبیات به کارگرفته شده توسط آنان، دست‌آویز رسانه‌های بیگانه شده و قطعا روحانیت متعهد و فضلای حوزه را آزرده‌خاطر کرده است. به‌طوری‌که اگر حضرت امام امروز در بین ما بودند، فریاد «این تذهبون» را دوباره سر می‌دادند.

بیشتر بخوانید:

توصیه مکارم شیرازی به حواشی اخیر آملی و یزدی: به این وضع خاتمه دهید

واکنش کدخدایی به مشاجره دو فقیه شورای نگهبان: دشمنان طمع نکنند؛ اعضای شورا با هم برادرند

نامه جمعی از طلاب خطاب به آیت‌الله جنتی

عباس عبدی هم در روزنامه اعتماد  نوشت:... چگونه است که ایشان{آیت الله آملی لاریجانی} اکنون و پس از بازداشت فرد قدرتمند دفتر رییس سابق قوه قضاییه، زبان به اعتراض گشوده‌اند؟ مگر ممکن است که طی این ده سال هیچ خبر و اطلاعی درباره فسادهای احتمالی آن فرد و دیگران نشنیده باشند؟ اگر نشنیده‌اند که واویلا و اگر شنیده‌اند و سکوت کرده‌اند، باید پاسخگو باشند. اتفاقا این انتقادی بود که یکی دیگر از روحانیون قم نیز به آن اشاره کردند...

عبدی در ادامه می نویسد: حوزه قم و سایر حوزه‌ها صدها سال طبق یک سازوکار عادی عمل کرده‌اند و مردم در یک فرآیند معمولی مرجع خود را شناخته و رفتار کرده‌اند، اکنون آقای یزدی یک‌تنه قصد تغییر این فرآیند برای جلوگیری از ورود افراد غیرصالح به مرجعیت را دارند. این سازوکاری است که به جای جلوگیری از ورود افراد ناصالح به مجلس موجب شکل‌گیری مجلسی شده است که خودشان رغبتی به آن ندارند، چه رسد به مردم. حال نتیجه فیلترینگ صاحبان قدرت برای مرجعیت را پیشاپیش می‌توان حدس زد که چیست؟

سایت انتخاب هم نوشت:آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه در نامه ای به آیت الله یزدی از انتقادات اخیر او از خود برآشفته و پاسخ های تندی به او داده است. در بخشی از نامه مذکور، از «توهین و افترا» های آیت الله یزدی علیه «مسئولین و بزرگان» انتقاد شده است. این اظهارات در حالی است که خود آملی لاریجانی در مدت ده سال ریاستش بر قوه قضائیه همواره به خاطر اظهارات تند علیه همان «مسئولین و بزرگان» مورد انتقاد قرار داشت.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها به نامه‌ای که باید سربسته می‌ماند

«بحث طلبگی» دعوای سیاسی نیست آقاي كدخدايي

***

نجفی به حکم قصاص اعتراض کرد

یک منبع آگاه قضایی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اعتراض طرفین پرونده قتل میترا استاد اظهار کرد: محمدعلی نجفی متهم این پرونده به صدور حکم قصاص خود اعتراض کرده است و این پرونده برای رسیدگی به دیوانعالی کشور ارجاع می‌شود.

مسعود استاد برادر میترا استاد روز 23 مرداد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داده بود.

این در حالی است که علیزاده طباطبایی، وکیل سابق نجفی امروز در مصاحبه با رسالت مدعی شد:... ولی وقتی کارشناس اسلحه می‌گوید ۹ گلوله شلیک شده است که این ۹ گلوله از دو اسلحه باید باشد و ۴ پوکه نیست. به آقای نجفی می‌گوییم این چیست؟ می‌گوید نمی‌دانم. می‌گوییم اسلحه شما ۷۶۵ بوده است. این اسلحه ۹ میلی‌متری را قاچاقی خریدید؟می‌گویم مگر می‌شود اسلحه ۷۶۵ تبدیل به ۹ میلی متری شود؟ ابهامات خیلی زیادی وجود دارد.

به نظر می رسد نهادهای مسئول بخصوص قوه قضائیه و پلیس باید به ادعاهای وکیل سابق نجفی پاسخ دهند، چرا که طرح این صحبت ها می تواند موجبات تشویش افکار عمومی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نجفی به حکم قصاص اعتراض کرد/ ارجاع پرونده به دیوان‌عالی کشور

ادعای عليزاده ‌طباطبایی: نجفی مرتکب قتل نشده/ استاد با سلاحی به قتل رسيده که سلاح نجفی نيست

***

تحولی در خودشناسی جریانات رخ نداده است

 ایلنا: امیر محبیان نظریه‌پرداز اصولگرا در واکنش به این سؤال که با توجه به شعار سال ۹۶ فکر می‌کنید این جریان‌ها به ویژه جریان اصولگرایی چه روندی را طی خواهند کرد، تصریح کرد: روشن است که هیچ‌کدام از دو جناح در مورد نقاط ضعفشان آسیب‌شناسی نکرده‌اند. اصلاح‌طلبان که به‌صورت مکرر در آستانه انتخابات از همان تز تکراری اعمال فشار بر شورای نگهبان براي كاستن از نظارت استفاده می‌کنند و اصولگرایان هم بیش از دغدغه برنامه برای ایجاد گشایش در مشکلات و معضلات مردم، متأسفانه دغدغه لیست و رأس لیست و بدتر از همه نام تجمع انتخاباتی را دارند. اینها همه دال بر آن است که تحولی در خودشناسی جریانات رخ نداده است.

***

علیه موسیقی روایت نداریم

آیت‌الله سید احمدعلم‌الهدی با طرح سوالی با این عنوان که چه دلیلی بر حرمت صدایی که از ابزار صادر می‌شود، داریم، بیان کرد: اولا این که ما علیه موسیقی روایت نداریم اما روایاتی داریم که در استعمال ابزار موسیقی حرام خوانده شده است. پس در حرمت استعمال ابزار موسیقی روایت داریم اما به عنوان خود صدای موسیقی دلیلی نداریم و دلیل ما تنها در مورد ابزاری است که صدا از آن صادر می‌شود.

***

چرا کاری کردند که ارز کشور در اختیار افرادی خاص باشد؟

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید از فرصت ها و بهره مندی همه از آن به عدالت رفتار شود، افزود: چرا کاری کردند که ارز کشور در اختیار افرادی خاص باشد؟ چرا باید معادن را افرادی خاص داشته باشند؟ چرا باید فقط افرادی خاص بتوانند از امکانات عمومی و بیت المال کشور استفاده کنند؟

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه سهم ما در گام دوم انقلاب این است که جلوی بسیاری از تبعیض‌ها را بگیریم، یادآور شد: در یک پرونده از بین ۶۳۰ صرافی مجاز، ۱۵ صرافی را انتخاب کردند و دلار و ارزها را در اختیارشان گذاشتند که با این امر آنچه به دست مردم می‌رسد، با ارزی که بانک مرکزی فروخته فرق می‌کند.

***

لزوم رسیدگی به پرونده تخلفات در منطقه هفت سنگان

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به معاون اول قوه قضائیه بار دیگر بر تخلف برخی از قضات و کارکنان دادگستری استان قزوین در تجاوز به اراضی کشاورزی منطقه هفت سنگان تاکید کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به جرائم ارتکابی ذینفعان این اراضی شد.

بیشتر بخوانید:

تاکید دیده‌بان شفافیت و عدالت بر رسیدگی به پرونده تخلف دادگستری قزوین در هفت سنگان