چرا قلیان همچنان پر طرفدار است؟

گروه اجتماعی الف،   3980528120 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قلیان مهم ترین یادگار ماندگار قاجار در خانواده های ایرانی است، یادگاری که گویا با همه حرف و حدیث های پیرامونش قصد جدایی از جوان ایرانی را ندارد.

اگرچه بعد ها طی صده 300 فرهنگ عمومی به سمت جوامع غربی تغییر پیدا کرد، تمایل به افزایش سلامت عمومی و هشدار های پزشکی در خصوص مصرف قلیان بیشتر شد اما این یادگار قاجاری ماندگارتر از این حرفها بود که با هشدار و آگاهی بخشی دست از سر جوانان ایرانی بردارد.

 وقتی پای قانون به مسئله مصرف قلیان باز شد

اگر در قانون چیزی با نام مستقل« قلیان» وجود ندارد اما قوانین صراحتا در خصوص مصرف دخانیات و مشتقات آن در اماکن عمومی هشدار داده است.

«قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» که در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید مشهورترین قانون در این خصوص است که به صورت مستقیم به ممنوعیت عرضه و توزیع فرآورده های دخانی می پردازد اما با این وجود گویا عزمی برای مبارزه جدی با این ماده مخدر در کشور وجود نداشت.

قزوینی ها دومین مصرف کننده بزرگ قلیان در کشور هستند

سولماز فرخزاد مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: میانگین مصرف قلیان در قزوین 23 درصد در جامعه است که با همین میزان مصرف قزوینی ها رتبه دوم مصرف قلیان در کشور را دارند.

وی گفت: همچنین در خصوص مصرف سیگار نیز مردم قزوین با 13 درصد مصرف در جایگاه سوم مصرف سیگار در کشور قرار دارند.

اظهارات کارشناسان اما این روزها از عوارض سخت و سنگین مصرف قلیان در جوانان سخن میگوید بوی بد دهان، سرفه، تنگی نفس، سردرد، دندان‌های زرد و کثیف، پوست تیره و چروکیده، افزایش احتمال ابتلاء به بیماری اسپرم، کاهش قدرت باروری، ریسک سرطان مری، دستگاه گواش و بیماری های قلبی تنها بخشی از این عوارض گسترده است.

موج مبارزه با مصرف قلیان در کشور از قزوین آغاز شد

نام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان پر سر و صدا و البته با صلابت استان قزوین با ایجاد موج مبارزه با مصرف قلیان در قزوین برای نخستین بار در کشور بر سر زبان ها پیچید.

اعتصاب سفره خانه داران، فعالیت های صنفی رستوران های سنتی از یک سو و گاهی همراهی مدیران در لغو این قانون تنها بخشی از حوشی ایجاد شده از این تصمیم منطقی، قانونی و البته پرحاشیه نیارکی بود.

اما نیارکی از تصمیم خود مبنی بر مبارزه با عرضه قلیان در قزوین کوتاه نیامد و همچنان با عرضه کنندگان قلیان برخورد شد.

اما تغییر دادستان موجب شد تا امید به بازگشت دوباره قلیان افزایش پیدا کند و شاید برای یک بازه موقتی نیز نظرات ها کاهش و یک بازدید میدانی خبر از حضور دوباره قلیان در سفره خانه های سنتی قزوین میداد.

قلیان همچنان در قزوین ممنوع است/ واحدهای صنفی متخلف پلمپ شدند

محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین  ظهر امروز در جلسه  ستاد مبارزه با مصرف مواد مخدر استان قزوین از جدیت دستگاه قضا در برخورد  با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی خبر داد و گفت: 20 پرونده در این خصوص در استان قزوین ایجاد و در 11 مورد منجر به پلمپ واحد متخلف شده است.

وی گفت: بر اساس قانون با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی برخورد شد و این روند تا از بین رفتن کامل این مسئله ادامه خواهد داشت.