واکنش آیت‌الله رشاد به مشاجره‌ کلامی اخیر

گروه سیاسی الف،   3980528086

در پی مشاجره و اختلافات پیش آمده بین آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، متنی از سوی آیت‌الله رشاد، رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران منتشر شد.

واکنش آیت‌الله رشاد به مشاجره‌ کلامی اخیر

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در واکنش به مشاجره‌ کلامی ـ کتبی اخیر بین رؤسای اسبق و سابق قوه قضائیه، نوشته است: توقع نمی‌رفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده‌ قضا و مصلحت‌شناس صادر شود. آن‌چه در این میانه سوخت، ایمان مردم مؤمن، اعتماد نسل جوان، سرمایه‌ اجتماعی جبهه‌ انقلاب، و حیثیت دو رجل مجاهد بود.

متن نوشتار آیت‌الله رشاد به شرح زیر است:

«أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

حضرتَین آیتَین عَلمَین، حاج شیخ محمد یزدی و حاج شیخ صادق آملی لاریجانی (دامت برکاتهما)

سلام الله علیکم و رحمته

مشاجره‌ کلامی ـ کتبی اخیر میان شما دو شخصیت برجسته‌ انقلابی، مایه‌ تاسف و تاثر شدید خیل دلسوزان نظام گشت. توقع نمی‌رفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده‌ قضا و مصلحت‌شناس صادر شود.

زمینه‌سازان این واقعه‌ تلخ و تاسف‌انگیز، تواماً رسانه‌های فاسد و فاسق برون‌مرزی و رسانه‌های غیرمتخلق و غیرمتشرع درون‌مرزی بودند، که اولی با ساخت خبر دروغ و دومی با پرداخت آن، نقش هیزم‌کش و آتش‌زنه‌ این جهنم جان و جهان‌سوز را ایفاء کردند و آن‌چه در این میانه سوخت، ایمان مردم مؤمن، اعتماد نسل جوان، سرمایه‌ اجتماعی جبهه‌ انقلاب، و حیثیت دو رجل عزیز مجاهد که از سرمایه‌های نظام و کشور قلمداد می‌شوند بود.

این حریق سرمایه‌سوز و حادثه‌ خسارتبار، طی این آنات و ایام، خوراک مطلوب و مطبوعی برای رسانه‌های معاند فراهم آورد، موجب شادمانی دشمنان دین و انقلاب گشت، کام مردم متدین و ولایی را در آستانه‌ عید الله الاکبر تلخ کرد، خواب از چشم خیرخواهان نظام اسلامی ربود، به اعتبار نهادهای عالی کشور لطمه زد؛ و این‌ همه، چیزی نبود که هیچ یک از دو وجود گرانمایه، به ذره‌ای از آن رضا داشته‌اید و دارید.

آیت‌الله محمد یزدی، مبارز شجاع دوران ستم‌شاهی، که برای اقامه‌ عدل و تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های الهی و در دفاع از دین و ملت، زمان ممتد و متمادی زندان‌ کشیده، و عمیق‌ترین زخم‌های شلاق و شکنجه‌ جلادان ساواک چشیده، و بارها تبعید شده، و همه‌ عمر به روشنگری و خدمت در سنگرها و میادین خطیر انقلاب و نظام سپری کرده است، سرمایه‌ مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه‌ ثمین صیانت بفرماید.

آیت الله صادق لاریجانی، فاضل فرهیخته، متفکر نواندیش حوزه، پیش‌آهنگ مواجهه با تفکرات معارض، انقلابی متین و محکم، که محضر برکت ‌آثارش مبدا خدمات علمی و فکری فراوان در روزگا حاضر بوده است، سرمایه‌ مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند، و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه‌ ثمین صیانت بفرماید.

این کمترین طلاب از محضر هر دو عزیز ارجمند استدعا می‌کنم: در این اوضاع سرّاء و ضرّاء، انفاق معنوی کنند و تیغ کلام به نیام کظم غیض بکشند و از در معافات درآیند، و آتش تنازع خاموش کرده، شکیبایی پیشه سازند. مباد این روند تداوم یابد و امتداد اجتماعی پیدا کند و بیش از این موجب خسارت گردد. «الّذین ینفقون فی السّرّاء و الضرّاء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین»؛ «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاتَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ». هشدار که وَقود و هیزم این شعله‌های جگرسوز و دلدوز، سرمایه‌ ایمان مردم و اعتماد ملی است.

در فرجامه‌ این مسوده‌ مختصر تذکر صمیمانه‌ای نیز با رسانه‌های دلسوز و دغدغه‌مند مصالح کشور و هوادران و علاقه‌مندان به این دو شخصیت عرض می‌کنم: اخلاق و انصاف، مصالح کشور و نظام، خطورت و حساسیت حوزه و روحانیت در شرایط فعلی را منظور داشته باشید، و فروتنانه تقاضا می‌کنم: دامن به این آتش افروخته نزنید و اجازه بدهید شعله‌ها فروکش کند و موضوع فیصله یابد.

کمترین طلبه‌ ارادتمند هر دو شخصیت خدوم

علی‌اکبر رشاد

هفدهم ذی الحجه ۱۴۴۰قمری، مطابق ۱۷/ ۵/ ۱۳۹۸ شمسی»