موسوی: گام سوم کاهش تعهدات برجامی در حال طراحی است/ سفر احتمالی ظریف به پاریس

گروه سیاسی الف،   3980528065

سخنگوی وزارت خارجه در مورد برنامه سفر ماکرون به تهران گفت: مکرون تلاش کرد تنش‌های منطقه کاهش یابد و اقداماتی نیز برای اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها باشد. چند دور مذاکرات تلفنی بین روحانی و مکرون صورت گرفت. نمایندگانی از دو طرف نیز با هم دیدار کردند. بحث سفر مکرون هنوز زود است، اما احتمال دارد ظریف سفر کوتاهی به پاریس داشته باشد.

موسوی: گام سوم کاهش تعهدات برجامی در حال طراحی است/ سفر احتمالی ظریف به پاریس

به گزارش الف، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشور افزود: امروز سالگرد کودتای 28 مرداد است که از آن روز، اقدامات خصمانه علیه ایران ادامه دارد که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و تنها چیزی که به وجود داشته، مقاومت مردمی است.

وی با تشکر از همه مردم و مسئولان در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و محکوم کردن تحریم وی از سوی آمریکا گفت: این تحریم یک تحریم بی‌مبنا است و نشان داد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد بدعت در جهان هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر تصریح کرد: آقای ظریف سفرهای مختلفی داشته و خواهند داشت. وی قبلا به قطر سفر کردند. امروز در فنلاند هستند و به کشورهای اسکاندیناوی نیز سفر خواهند داشت. دیروز هم کویت بودند. هفته آینده نیز سفرهای آسیایی را خواهند داشت. علاوه بر این سفرهایی هم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین آفریقا خواهیم داشت.  

موسوی ادامه داد: در سطح رئیس‌جمهوری هم برنامه‌هایی در رابطه با کشورهای همسایه و شمالی خواهیم داشت که بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.  

وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو در سطح منطقه و جهان گفت: باب گفتگو از سوی ایران همواره باز است و ایران همواره به دنبال گسترش همکاری هایی دوجانبه و منطقه ای برای کاهش تنش های موجود است؛ ما به دنبال صلح و آرامش هستیم. 

وی درباره طرح فنلاند برای کاهش تنش در خلیج فارس خاطرنشان کرد: بعد از تحولات منطقه‌ای، ضمن آنکه خواستار افزایش تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اقداماتی را هم ما و هم سایر کشورهای دیگر شروع کردیم. کشورهای مختلفی در قالب‌های مختلف و با اهداف مختلف سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند. ایران همچون همیشه خواستار تنش نبوده و دنبال آرامش و ثبات در منطقه حساس بوده است، قبول کرده صحبت‌ها را بشنود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از راه حل های دوستانه استقبال می کند و در همین جهت تماس های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی گرفته شد و هیئت هایی به دو کشور سفر کردند. احتمال سفر آقای روحانی به فرانسه نیز وجود دارد که اگر قطعی شد اعلام می کنیم. آقای ظریف نیز سفره هایی به چین و دیگر کشورها خواهند داشت.

وی با رد کارگزاری بند چابهار به روسیه و شایعات در این خصوص گفت: مطالب مطرح شده اخباری ضدونقیض هستند که نباید به آنها توجه کرد، جمهوری اسلامی تمامیت ارضی خود احترام می گذارد،  البته ممکن است رزمایش های دریایی مشترک در یک منطقه برگزار شود اما این به معنای واگذاری بخشی از کشور نیست.

موسوی اقدام آمریکا در توقیف نفت کش حامل نفت ایران را یک دزدی دریایی دانست و گفت: درخواست آمریکایی ها برای توقیف مجدد نفت کش حامل نفت ایران از سوی حکومت جبل‌الطارق رد شد و این اقدام را در برزیل هم مشاهده کردیم که دستگاه قضایی حکم بر در اختیار قرار دادن سوخت به ایران داد، امیدواریم کشور های مختلف نیز به تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران بها ندهند.

وی درباره رفع توقیف کشتی حامل نفت ایران هم گفت: اقدام دولت انگلیس و دولت جبل الطارق درباره توقیف گریس 1 غیرقانونی بود و اعلام کردیم که این اقدام راهزنی دریایی است و هیچ قانون بین‌المللی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. ایران از طریق مجاری حقوقی و دیپلماتیک اقداماتی انجام داد که به ثمر نشست و کشتی در حال طی مسیر خود است. 

وی در خصوص روند مذاکرات با طرف اروپایی پیرامون برجام با توجه به نزدیک شدن به مهلت ایران در گام دوم گفت: مذاکرات و رایزنی های در خصوص تعهدات اروپا در برجام تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.

موسوی ادامه داد: البته زمان کمی تاپایان فرصت ایران به اروپا در گام دوم وجود دارد و ما منتظریم تا ببینیم رایزنی ها به کجا می رسد، همانگونه که گفتم تماس های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه نرسیده است،  گام سوم هم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از برقراری صلح وثبات در منطقه حمایت می کند و معتقد است که تمامی این گفتگوها باید در چارچوب و با حضور  دولت مرکزی و قانونی افغانستان باشد. تجربه نشان داده دولت های ثالث که فرامنطقه ای هستند به دنبال آرامش در منطقه نیستند، امیدواریم حاکمیت ملی در افغانستان را خدشه دار نکنند. ایران  اقدامات یکجانبه را رد می کند و بر موضع قبلی خود پافشاری می کند.

وی درباره وضعیت بحرین ابراز داشت: ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک و در چارچوب وظایف خود، از همه کشورهای آزادیخواه و مظلوم دفاع می‌کند. موضوع بحرین بدون دخالت در امور داخلی آن، از دغدغه‌های دولت و ملت ایران بوده است. امیدواریم این اقداماتی که هم ما شروع کردیم و همه کشورهای دیگر حساسیت دارند، این رایزنی‌ها با استقبال بحرین روبه‌رو شود تا حقوق ملت این کشور رعایت شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، هیات انصارالله و چهار کشور اروپایی در تهران عنوان کرد: ایران از یکی دو سال قبل در راستای راه حل سیاسی حل بحران در یمن، اقدامات دیپلماتیکی را شروع کرد و طرح‌هایی را ارائه کرد که یکی از این طرح‌ها مبنی بر گفت‌وگوهای انصارالله و چهار کشور اروپایی مورد موافقت قرار گرفت و پنج دور از این گفت‌وگوها انجام شد. 

موسوی با بیان اینکه از فرصت حضور هیات انصارالله در تهران، بهره‌برداری شد و هم مذاکرات دوجانبه‌ای خوبی انجام شد و هم گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ای برای دستیابی به راه حل سیاسی انجام شد، گفت: گفت‌وگوهای خوب، صریح، ثمربخش و مفیدی در تهران انجام شد. توافقات خوبی صورت گرفت. اعلام آمادگی‌های خوبی مطرح شد تا به راهکارهایی برای حل بحران دست یابیم. 

وی اضافه کرد: امیدواریم طرف متجاور نیز به راهکار سیاسی باور داشته باشد و بدانند بحران یمن بعد از پنج سال راهکار نظامی ندارد و چیزی جز تخریب زیرساخت و قتل زنان و کودکان و ناامنی عاید دیگری ندارد و باور داشته باشند که 50 سال هم بجنگند به پیروزی نخواهند رسید.