علت کاهش اشتها بعد از استرس چیست؟

گروه سلامت الف،   3980528059

محققان دانشگاه تگزاس برای اولین بار راز کاهش تمایل انسان به غذا خوردن بعد از وقوع استرس و نگرانی زیاد را کشف کرده اند.

فارس نوشت: محققان دانشگاه تگزاس برای اولین بار راز کاهش تمایل انسان به غذا خوردن بعد از وقوع استرس و نگرانی زیاد را کشف کرده اند. علت این مساله یک نوع محافظ عصبی است که در زمان وقوع استرس در انسان فعال می شود و همین مساله از تمایل انسان به غذا خوردن می‌کاهد.

این یافته جدید علمی راه را برای درمان اختلال های تغذیه ای ناشی از فشار عصبی و استرس در انسان ها هموار می کند. یکی از این اختلال های شدید که بی اشتهایی عصبی نام دارد حتی می تواند موجب مرگ انسان‌ها به علت غذا نخوردن طولانی شود. افرادی که به این بیماری دچار می شوند یا بسیار کم غذا می خورند یا به طور کلی تمایل خود به غذا خوردن را از دست می دهند. اختلال مذکور باعث می شود اشخاص مبتلا در شرایطی که به شدت کمبود وزن دارند، خود را چاق تصور کنند.

محافظ عصبی تازه شناسایی شده اولین بار در مغز موش ها شناسایی شد و بررسی ها نشان می دهد با توجه  به شباهت مغز انسان و موش احتمالا همین محافظ مانع از ایجاد اشتها در انسان های مبتلا به استرس می شود.

محافط عصبی مذکور دو بخش از مغز را به یکدیگر متصل می کند: یکی هیپوتالاموس paraventricular که امور مربوط به ایجاد احساس گرسنگی را در مغز هماهنگ می کند و دیگری سپتوم جانبی شکمی که بخش مربوط به کنترل احساسات و عواطف در مغز است. محافظ عصبی یادشده مانند کلید روشن و خاموش برای مرتبط ساختن این دو بخش عمل می کندو عملکرد آن به علت استرس مختل می شود.