دیدار فرمانده‌هان نظامی کره شمالی و چین

گروه جهان الف،   3980527080

در پی افزایش اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ و پکن، فرماندهان نظامی این دو کشور به منظور تقویت روابط نظامی در «پکن» دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش فارس، در پی اقدامات تحریک‌آمیز کره جنوبی و آمریکا در پیشبرد برنامه‌های خود در زمینه برگزاری رزمایش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره، فرماندهان ارشد نظامی کره شمالی و چین روز گذشته (شنبه) در «پکن» دیدار کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، نشست میان فرماندهان نظامی پکن و پیونگ‌یانگ در حالی برگزار شده است که «کیم جونگ‌ اون» رهبر کره شمالی بر یکی دیگر از آزمایشات موشکی این کشور که با هدف هشدار به واشنگتن و سئول به دلیل برگزاری رزمایش‌های نظامی صورت گرفته بود، نظارت کرد.

خبرگزاری چینی «شینهوا» گزارش کرد، که «ژانگ یوکسیا» معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی با «کیم سو کیل» مدیرکل دفتر سیاسی ارتش خلق کره دیدار و گفت‌وگو و بر تقویت تبادل میان نیروهای مسلح خود تأکید کردند. 

ژانگ تصریح کرد که ارتش چین خواستار ارتباطات نزدیک‌تر به منظور «تقویت همکاری و حمایت دوجانبه است به طوریکه بتواند سهمی را در تقویت و توسعه روابط دوجانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کند».

چین، یکی از مهم‌ترین همپیمانان کره شمالی به حساب می آید و نشست فرماندهان نظامی این دو کشور در شرایطی صورت گرفته است که اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه دو کشور در ماههای اخیر تشدید یافته است.

روابط چین و آمریکا در ماههای اخیر و پس از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تعیین تعرفه‌ 200 میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی چین و پس از آن مداخله واشنگتن در امور داخلی «تایوان» و «هنگ کنگ» رو به تیرگی بیشتر رفته است.

از طرف دیگر، واشنگتن و سئول علیرغم هشدارهای پی در پی پیونگ‌یانگ، از برگزاری رزمایش‌های نظامی خود صرفنظر نکردند و کره شمالی نیز در اقدامی اعتراضی، در ظرف مدت سه هفته، شش آزمایش موشکی انجام داد و آن را هشداری به آمریکا و کره جنوبی دانست.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از سال گذشته سه بار دیدار و درباره پایان دادن به تنش‌ها بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی رایزنی کردند اما آنطور که کره شمالی تأکید دارد، به واسطه بدعهدی واشنگتن در عمل به وعده‌هایش، این مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کره شمالی، برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشکی خودش را برای بقای خود برابر تهدیدهای آمریکا  جهت تغییر نظام این کشور ضروری می‌داند.