تلاش برای ممنوعیت کودک‌همسری در کشور

گروه اجتماعی الف،   3980527025 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تلاش می‌کنیم تا در قالب قانونی مصوب، کودک‌همسری در گروه سنی زیر ۱۳ سال را در کشور ممنوع کنیم.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا توطئه دشمنان در نابودی اقتصادی ایران را نقش بر آب کند که در این زمینه همه باید به سمتی حرکت کنیم تا با احساس مسئولیت در عمران و آبادانی کشور نسبت به رفع توطئه‌های استکبار جهانی و کاهش آثار جنگ روانی گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان با جنگ روانی قصد دارند مردم را ناامید کنند در حالی که دولت با هدفگذاری مشخص و رفع محدودیت‌ها سعی دارد تا مشکلات و دغدغه‌های مردم را در حوزه اقتصادی به حداقل رسانده تا رفاه، کیفیت و امید مردم را به فعالیت‌های مختلف افزایش دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: دولت به دور از حاشیه‌ها و درگیری‌های بی‌حاصل تمام اهتمام خود را در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گذاشته اما عده‌ای تلاش می‌کنند کارهای دولت را به حاشیه برانند که قطعا جواب آنها را خود ملت خواهند داد.

ابتکار اشتغال، تولید و توجه به اولویت‌های اقتصادی را از رویکردهای دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون زنان با حضور در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کردند به طوری که در سند ارتقای سلامت و توانمندی زنان به این مسایل و موضوعات توجهی جدی شده است.

وی موضوع عدالت را در تمام ابعاد به عنوان شعار اصلی و لاینفک انقلاب اسلامی یادآور شد و تصریح کرد: هرچند برداشت‌ها از عدالت متفاوت و گاه سطحی و تک‌بعدی است اما باید به یاد داشته باشیم که عدالت مقوله‌ای چندوجهی است و ضرورت دارد به عنوان یکی از مباحث ریشه‌ای در دین و مکتب اسلام به عدالت در حوزه‌های مختلف توجه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در حوزه اقتصاد عدالت ایجاب می‌کند تا به خلق ثروت در کشور توجه شود و در عدالت اجتماعی مبنای کار و حرکت زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت همه اقشار بدون نگاه جنسیتی است.

ابتکار برقراری عدالت جنسیتی را در همه ابعاد امیدبخش خواند و اضافه کرد: در بخش آموزش و پرورش، بهداشت، اشتغال، اقتصاد و همه آحاد جامعه تلاش می‌کنند تا به نوعی عدالت جنسیتی برقرار و با یک نگاه توسعه‌ای زمینه مشارکت زنان و مردان در حوزه‌های مختلف ایجاد شود.

وی گفت: هر چند به دلایل تاریخی، قومیتی، خرده فرهنگ‌ها و ... زنان ما در بهره‌مندی از خدمات عقب مانده‌اند اما باید به این موضوع اعتراف کنیم که در بخش آموزش رشد و پیشرفت چهار دهه اخیر بی‌نظیر است؛ به طوری که ۶۵ درصد قبولی دانشگاه‌ها از دختران بوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در بسیاری از حوزه‌ها عقب ماندگی‌های گذشته در حوزه بانوان رفع شده ولی همچنان خلا را در حوزه‌های مختلف اقتصاد و توجه به نظام خانواده شاهد هستیم که ضرورت دارد با افزایش مشارکت زنان حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل درست و صحیح انجام شود.

ابتکار بیان کرد: در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود؛ چرا که در ارتقای سلامت و رشد دختران ما توجه به این حوزه بسیار مهم است و قطعا در بخش بهداشت و سلامت روانی و جسمی نیز به این عدالت جنیسیتی توجهی واقعی شده است.

وی از مسئولان خواست تا در ارائه آمار به تفکیک جنسیتی اطلاعات را ارائه کنند. او افزود: ما اخیرا با معاون آمار و اطلاعات توافق کردیم تا در همه حوزه‌ها آمار تفکیکی به جنسیت ارائه شود تا نقاط مثبت و یا منفی در آن لحاظ شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ازدواج در سنین کودکی اشاره و اظهار کرد: هر چند این موضوع در کشور بحرانی نیست اما حتی یک مورد ازدواج در سنین پائین برای ما خوشایند نیست و قطعا در قالب لایحه‌ای تلاش می‌کنیم تا ممنوعیت کودک همسری را در گروه سنی زیر ۱۳ سال به مجلس ارائه و در این زمینه براساس مصوبه قانونی برنامه‌ها اجرایی شود.

ابتکار در مورد آمار دختران بازمانده از تحصیل نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه آمار و اطلاعات ما نشان می‌دهد که زیر چهار درصد دختران بازمانده از تحصیل را داریم ولی سعی آموزش و پرورش بر این است تا هیچ کودکی از تحصیل بازنماند.

وی ادامه داد: برای اولین بار با تاکید رئیس جمهور و در ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی سعی کردیم تا در شاخص‌های کلی و اختصاصی به استان‌ها برنامه‌هایی را ارائه کنیم تا بر مبنای آن هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف سواد، اشتغال، ورزش و ... انجام شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: به همه استان‌ها و براساس آمار سرشماری سال ۹۵ اطلاعات ارائه شده تا یک شرایط مناسبی را در عملیاتی کردن این برنامه‌ها شاهد باشیم.

ابتکار در مورد طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: ما به صورت بروز تقشه تاب‌آوری استان‌ها را تهیه کردیم تا با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی براساس این نقشه راه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل درست و صحیح انجام شود.

وی از اجرای طرح توان افزایی زنان روستایی با هدف تولید محصولات استاندارد و سالم خبر داد و تصریح کرد: در این راستا در استان اردبیل بیش از ۵۰۰ نفر از زنان ضمن آشنایی با مهارت‌های کارآفرینی از الگوی مناسب کار در راستای توان افزایی اقتصادی استفاده می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را در اجرای برنامه‌های حوزه زنان یادآور شد و گفت: توان افزایی دستگاه‌های مردم نهاد و سمن‌ها در پنج منطقه کشور اجرا شده و در شمالغرب کشور نیز این برنامه حمایتی عملیاتی می‌شود.

ابتکار به جهت‌گیری دولت در تحکیم بنیان خانواده نیز اشاره کرد و افزود: آموزش‌های قبل و حین ازدواج در حال انجام است و با همکاری انجمن جامعه شناسی کشور از سال ۹۶ طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در ۳۱ استان کشور شروع شده است.

وی ادامه داد: باید به واسطه این گفت‌وگو اختلال ارتباطی در خانواده‌ها را از بین ببریم و در کنار سایر کارکردها به ارتقای مهارت‌های ارتباطی نیز توجهی جدی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما با تقویت مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگوی دوطرفه و در عین حال تفکر نقادانه می‌توانیم به حل اختلاف در نظام خانواده کمک کنیم البته به شرط آنکه گوش شنوای خوبی نیز داشته باشیم.

ابتکار اظهار کرد: بسیاری از فرزندان و سالمندان ما امروز احساس تنهایی می‌کنند و این به دلیل خلا موجود در مهارت‌های ارتباطی است؛ به طوری که در خانواده‌های ایرانی گفت‌وگو در طول روز از ۲ ساعت در حال حاضر به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است که این بزرگ‌ترین تنش در روابط اعضای خانواده را رقم زده است.

وی مهم‌ترین کارکرد خانواده را موضوع حمایتی و فراهم کردن زمینه‌های آرامش و آسایش اعلام کرد و افزود: باید به سمت گفت‌وگوی ملی با ارتقای مهارت اعضای خانواده حرکت کنیم و در کنار آن الگوهای مناسبی نیز در این زمینه برای ایجاد ارتباط سالم فراهم آید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان تصریح کرد: سامانه پایش و رصد شاخص‌های استانی و ملی در حال تدوین است که امیدواریم به صورت مستمر اجرای این طرح‌ها را مورد دقت نظر و ارزیابی قرار دهیم.