مصرف‌گرایی در کمین کشورهای در حال توسعه

گروه اقتصادی الف،   3980526160

تحولات اخیر در زنجیره های ارزش جهانی حاکی از آن است که گرچه تولید و تجارت رو به افزایش است اما شدت تجارت در زنجیره های ارزش تولید کالا در حال کاهش است.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش اخیر اتاق بازرگانی تهران از وضعیت شرکتها در سطح جهان حاکی از این است که ارزش ایجاد شده توسط جریان خدمات رو به افزایش می رود و زنجیره های ارزش به سمت دانش محور شدن حرکت می کنند. در این رابطه اتاق بازرگانی تهران به بررسی گزارش موسسه مکنزی به تجزیه و تحلیل ۲۳ زنجیره ارزش جهانی در صنایع تولید کالا و خدمات در ۴۳ کشور در بازه زمانی ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ می پردازد.

چین از نقش اصلی را در تغییرات ایجاد  زنجیره ارزش جهانی داشته است. این را به وضوح می توان کانون بحثهای اخیری دانست که از سوی موسسه بین المللی مکنزی منتشر شده است. برای پی بردن به نقش چین از جمله می توان به این امر اشاره کرد که تا پبشش از سال ۲۰۱۲ر به طور کلی تجارت در مسافت های طولانی رواج یافته و سهم تجارت کالا درون منطقه ای از ۵۱ درصد به ۴۵ درصد رسید اما این روند در سال های اخیر به ویژه در آسیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا معکوس شده به طوری که سهم درون منطقه ای تجارت جهانی کالا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته که بیان/گر آن است که اقزایش در بازارهای نوظهور شتاب بیشتری گرفته است.

 

این امر سبب شده تا زنجیره ارزش جهانی به سمت تغییر از اقتصادهای پیشرفته به سمت اقتصاد های نوظهور برود. مطابق با پیش بینی های فعلی بازارهای نوظهور تا سال ۲۰۲۵ تقریبا دو سوم کالاهای تولیدی جهان را مصرف می کنند. به این اعتبار گفته می شود تا سال ۲۰۳۰ کشورهای در حال توسعه به رهبری چین نیمی از مصرف زمین را به خود اختصاص دهند.

برای فهم بهتر تفاوتهایی که در مسیر اقتصادهای مختلف جهان وجود دارد باید گفت، مثلا در آلمان شدت تجارت را ۸۳ درصد محاسبه کردند یعنی در صنایع خودروسازی آن از هر ۱۰۰ واحد، ۸۳ واحد آن تجارت شده است. این در حالی است که ۱۰ شرکت آلمانی ۷۵ درصد صادرات صنعت خودرو را به خود اختصاص دادند.

در میان کشورهای در حال توسعه لهستانی ها با ۱۲ شرکت بیشترین تنوع صادراتی را در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی دارند و نیجریه با یک شرکت کمترین تنوع صادراتی در عرصه نفت و گاز را از آن خود کرده است. عربستان هم با سه شرکت در بخش انرژی متنوع سازی چندانی را در چیش نگرفته و شدت تجارت عربستان در نفت و گاز ۵۲ درصد بوده است.

شدت تجارت در ترکیه و چین که هر دو در صنایع نساجی و پوشاک، مازاد تجاری و تخصص دارند به ترتیب ۵۰ و ۳۹ درصد است. در چین هشت شرکت عملا ۷۵ درصد صادرات در بخش نساجی و پوشاک را از آن خود کرده که این رقم در ترکیه به ۹ می رسد.