فهرست ناکامی‌های دیپلماتیک و نظامی بن سلمان به روایت یک روزنامه اسراییلی

گروه ترجمه الف،   3980526138 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به تسلط جدایی طلبان بر جنوب یمن می نویسد ایجاد جبهه ای جدید در جنگ یمن، می تواند به تقویت ایران بینجامد و تعامل اطلاعاتی عربستان-اسرائیل را علیه تهران تضعیف کند.

فهرست ناکامی‌های دیپلماتیک و نظامی بن سلمان به روایت یک روزنامه اسراییلی

به گزارش الف هاآرتص در تحلیلی افزوده است ائتلاف جدید بین شورشیان در جنوب یمن به این معناست که عربستان سعودی با امارات عربی متحده شدیدا درگیر خواهد شد، و این امر یعنی ایجاد مجدد یمن جنوبی و تقویت ایران.

عیدروس الزبیدی رهبر شورای انتقالی جنوب یمن که نیروهایش شهر عدن را به تصرف خود درآورده اند، تصریح کرده است: "ما قصد نداریم عدن را ترک کنیم." این شورا که در سال 2017 و به دنبال مناقشه با عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن ایجاد شد، تصرف عدن را گامی برای ایجاد کشور مستقل یمن جنوبی می داند.

هاآرتص با اشاره به تظاهرات روزجمعه هزاران نفر از مردم در عدن، از آن به عنوان حمایت از جدا شدن بخش جنوبی یمن یاد کرد و افزود تصرف عدن و اخراج مقامات غیرنظامی آن نشان میدهد که نه تنها جنگی جدید بین مخالفان حوثی ها در حال شکل گیری است، بلکه حاکی از اختلافاتی است که به مناقشه واقعی بین عربستان و امارات تبدیل می شود.

به نوشته هاآرتص در نگاه اول، این تحولات "خطرناک" به دلیل اختلافات ایدئولوژیک و راهبردی میان امارات – حامی شورای انتقالی – و عربستان سعودی است. عربستان و امارات هدف مشترک توقف ایران را دنبال می کردند، همانند آمریکا، تا اینکه حوثی ها حمله به اهدافی را در خلیج فارس آغاز کردند ، نظیر بنادر و نفت کشها، و تهران هم تهدید کرد هرگونه حمله به ایران از سوی آمریکا یا کشورهای منطقه، عربستان و شرکایش را در معرض حمله قرار می دهد. در پی این حملات و تهدیدات، امارات تصمیم گرفت سیاست هایش را تغییر دهد و نیروهایش را از یمن فراخواند و همکاری با ایران را در خصوص امنیت دریایی در خلیج (فارس) گسترش دهد.

"علاوه بر آن، امیرنشین دبی یک هیات اقتصادی به ایران فرستاد تا برای تجار ایرانی که قصد دارند در دبی سرمایه گذاری کنند، ویزا فراهم شود. حوثی ها هم به ازای این مسال قول دادند حملاتشان را به امارات متوقف کنند."

به نوشته هاآرتص اختلاف بین عربستان و امارات می تواند به یک راه حل برای بحران یمن منجر و به تعامل میان حوثی ها و جدایی طلبان در جنوب یمن منجر شود. و اگر حوثی ها از تشکیل یک دولت مستقل در جنوب حمایت کنند، چنین دولتی با دولت حوثی ها در شمال همکاری خواهد کرد. چنین راه حلی می تواند  به حوثی ها اجازه دهد از عواید نفتی بهره مند شوند یا دستکم تضمین کند که آنها به صورت دائم نفت دریافت کنند زیرا بیشترین تولید نفت یمن در جنوب صورت می گیرد؛ و چنین مساله ای قطعا به نفع ایران خواهد بود زیرا عربستان مجبور است از یمن خارج شود و امارات - که حامی مالی جنوب است – از الملل و به ویژه در آمریکا، دسترسی به  چنین راه حلی را تسریع خواهد کرد.

هاآرتص با اشاره به تلفات عربستان در یمن و همچنین هزینه های سنگین جنگ، و اقدام کنگره آمریکا که خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شده است می افزاید قطعا عقب نشینی عربستان از یمن پذیرش شکست است که می تواند جایگاه محمد بن سلمان – ولیعهد عربستان – را تضعیف کند و رقبای وی را برآن وادارد که او را از قدرت کنار بگذارند. البته آنها تاکنون هم فهرستی از ناکامی ها دیپلماتیک و نظامی دارند که بن سلمان مسئول آنهاست، نظیر ناتوانی در شکست بشار اسد در سوریه، استعفای عجیب سعد حریری از نخست وزیری لبنان که در سفر به عربستان صورت گرفت، برکناری عمرالبشیر از ریاست جمهوری سودان و همچنین قتل جمال خاشقچی، ناراضی سعودی. 

هاآرتص می نویسد: " هرگونه تضعیف بن سلمان باعث نگرانی مقامات اسرائیلی و دایره ی امنیتی آن خواهد شد زیرا چنین مساله ای ضربه ای شدید به همکاری اطلاعاتی اسرائیل-عربستان علیه ایران خواهد بود. در عین حال سوابق اقدامات عربستان علیه ایران چندان چشمگیر نبوده است. این ناکامی ها نه تنها از اقدامات ضد ایرانی بن سلمان ناشی شده، بلکه وی اعلام کرده که به جنگ دیگری در خلیج (فارس) هم علاقه ندارد. نقش عربستان برای اجرای تحریم ها علیه ایران  مهم است عمدتا به این علت که می تواند مازاد نفت مورد نیاز در بازار را به دلیل تحریم ایران، جبران کند."

به نوشته هاآرتص عربستان با توجه به ناکامی های نظامی و همچنین تغییرات ایجاد شده در سیاست های امارات، تلاش خواهد کرد برای خروج از یمن یک راه حال آبرومندانه پیدا کند، که این اقدامی بخشی از توافقی است که ریاض را مجبور خواهد کرد همراه آمریکا، حوثی ها را به رسمیت بشناسد.