در گفت‌وگوی الف با کارشناس حقوق بین الملل مطرح شد آمریکا آبرویی برای حقوق بین الملل باقی نگذاشته است

گروه سیاسی الف،   3980526073 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس حقوقی معتقد است که آمریکا به همه تعهدات خودش نسبت به مسایل بین‌المللی پشت پا زده و تمام قواعد حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است، در مورد کشتی گریس هم این موضوع صدق می‌کند، توقف نفتکش ایرانی هیچ ربطی به آمریکا ندارد اما ایالات متحده در این موضوع دخالت می‌کند که خلاف قوانین بین الملل است.

آمریکا آبرویی برای حقوق بین الملل باقی نگذاشته است

به گزارش الف، ماجرای جنجالی نفتکش ایرانی که حدود یک ماه و نیم پیش در آب‌های جبل‌الطارق توقیف و به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده بود، این روزها در انتظار پایان خوشی است. دور روز پیش بود که دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس-1 (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

پایگاه خبری «گیبرالتار کرونیکل» روز جمعه گزارش داد با توجه به تغییر خدمه نفتکش ایرانی گریس‌1 (آدریان دریا) که روز گذشته به‌حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد، احتمال به‌تعویق افتادن حرکت این کشتی تا روز یکشنبه وجود دارد.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند یک دادگاه آمریکا در واشنگتن حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.کاخ سفید پیش از این هم سعی کرده بود از حرکت گریس-1 جلوگیری کند و پس از ناکامی در تمدید توقیف این ابرنفتکش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خدمه این نفتکش را به تحریم تهدید کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، با این حال به نظر می‌رسد که این اخطارها و کارشکنی‌های آمریکا در نهایت راه به جایی نبرد چراکه باتوجه به اقتدار نظامی و دیپلماسی ایران و همچنین استفاده از ابزارهای حقوق بین الملل، این آمریکاست که باز هم شکست خواهد خورد و ایران به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید.

سید داود آقایی، کارشناس حقوق بین الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد کارشکنی‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از حرکت نفتکش ایرانی گریس-۱ اظهار داشت: از منظر حقوق بین‌الملل باید همه چیز در مورد گریس1 در ضوابط و چارچوب‌های حقوقی صورت بگیرد و با پیگیری‌های ایران این اقدامات تا حدودی صورت گرفته است، اما متاسفانه عرصه‌ بین المللی به شدت تحت تاثیر قدرت و سیاست آمریکا است. به طور مثال ما شاهد بودیم که بعد از مذاکرات فشرده و طولانی ایران با کشورهای ۱+۵ و رسیدن به توافق نهایی، با روی کار آمدن ترامپ رییس‌جمهور جدید آمریکا، وی بعد از گذشت چند ماه، علی رغم اینکه وزیر خارجه پیشین آمریکا آن را تصویب و کنگره هم آن را تایید کرده بود، از این توافق خارج شد.

وی همچنین به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: یک از موضوعات دیگر در مورد کارشکنی‌های آمریکا، بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است، طبق توافق هسته‌ای، قرار بود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه  ایران لغو شود اما باز شاهد این بودیم که زمانیکه ترامپ از برجام خارج شد، تمامی تحریم‌های لغو شده با امضای وی برگشتند. ترامپ همچنین سایر کشورهای دیگر را تهدید کرد که اگر معامله‌ای با ایران انجام دهند، مشمول این تحریم‌ها خواهند شد.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: آمریکا به همه تعهدات خودش نسبت به مسایل بین‌المللی پشت پا زده و تمام قواعد حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است، در مورد کشتی گریس هم این موضوع صدق می‌کند، توقف نفتکش ایرانی هیچ ربطی به آمریکا ندارد اما ایالات متحده در این موضوع دخالت می‌کند که خلاف قوانین بین الملل است، از سوی دیگر انگلیس هم مدعی بود که در چارچوب اتحادیه اروپا خرید و فروش نفت به سوریه که مورد تحریم است، ممنوع است و به این علت که کشتی ایرانی حامل انتقال نفت به سوریه بوده، متوقف شده است که مقامات ایرانی بارها این ادعا را رد کرده بودند.

آقایی تصریح کرد: در حال حاضر دادگاه جبل‌الطارق رای به آزادی این نفتکش داده و هیچ سند و مدرکی هم وجود ندارد که مقصد این نفتکش سوریه بوده است، با فرض اینکه اگر این نفتکش به سمت سوریه هم میرفته است، باز آمریکا حق دخالت در این زمینه طبق حقوق بین‌الملل را نداشته و نمی‌تواند در مورد سایر کشورها تصمیم گیری نماید. در حال حاضر آمریکا به دنبال فشار حداکثری بر روی ایران بوده و سعی می‌کند از هر طریقی این کار را انجام دهد. علی‌رغم صدور حکم دیوان عالی دادگاه جبل الطارق به نفع ایران، باز هم شاهد اقدامات کارشکنی‌های آمریکا هستیم.

این کارشناس حقوقی به قانون داماتو در زمان کلینتون اشاره کرد و گفت:‌ در سال 1375 «آلفونس داماتو» سناتور جمهوری‌خواه امریکا طرح جدیدی برای تحریم اقتصادی ایران به بیل کلینتون رئیس جمهور امریکا  ارایه کرد و مورد موافقت و تصویب کنگره قرار گرفت‌. به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران و عراق سرمایه‌گذاری کند، دچار مجازات اقتصادی امریکا خواهد شد، سوریه و مالزی این قانون را دور زده و سرمایه گذاری بزرگی را انجام دادند و در مورد مقابل آمریکا ایستادند، فرانسه نیز بعدها اعلام کرد که این قانون باید حذف شود، لذا آمریکا همواره حقوق بین‌الملل زیر پا گذاشته و به هیچ تعهدی پابیند نیست.

وی به ناتوانی اروپا در مقابل آمریکا اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها در حال حاضر در مقابل آمریکا بسیار ناتوان و ضعیف هستند، ما این موضوع را به وضوح در مقابل عدم انجام تعهداتشان در برجام شاهد هستیم، اینکه نمی‌توانند به وظایف خود عمل کرده و تحت نفوذ آمریکایی‌ها هستند.

آقایی تاکید کرد: اگر آمریکا در مورد برگشت نفتکش ایرانی، کارشکنی کند، مکانیزم‌ و راهکارهایی در سازمان کشتیرانی که متولی امر حمل و نقل کشتیرانی بوده در این خصوص، پیش‌بینی شده است، همچنین دادگاه دریایی در بن آلمان وجود دارد که مخصوص رسیدگی به چنین موضوعاتی است، لذا ایران هم راهکارهای حقوقی خود را همچنان در دستور کار دارد و اگر دوباره در این مورد کارشکنی‌ صورت بگیرد، ایران با اقتدار نظامی و دیپلماسی خود و همچنین استفاده از حقوق بین‌الملل، باز هم این موضوع را به نفع خود رقم خواهد زد چراکه آمریکا هیچ‌گاه در بحران‌‌ها نمی‌تواند شرایط را به نفع خود تمام کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۳۲۵۸۱۷:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بریم ناو هواپیما برشون را بگیریم
ناشناس۱۰۵۳۳۴۱۱۸:۱۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آمریکا قلدر و خود برتر بین است.
محسن۱۰۵۳۳۸۹۱۹:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آمریکا بدلیل قدرت اقتصادی و نظامی فقط به یک قانون پایبند است و آنهم قانون جنگل است باید از نظر اقتصادی و نظامی کشور خود را قویتر کنیم
ناشناس۱۰۵۳۳۹۰۱۹:۱۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خدا ذلیلشون کنه که آبروی حقوق بین الملل رو بردند. ایشالله برند قعر جهنم.
ناشناس۱۰۵۳۴۱۵۱۹:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
امیدوارم این نفتکش و دو میلیون بشکه محتوایش تا حدی هزینه پهباد ساقط شده را جبران کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین