تعداد مشاوران مدارس در آموزش و پرورش کم است

گروه اجتماعی الف،   3980525084

یک کارشناس آموزشی از کم بودن تعداد مشاوران آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: پایین بودن تعداد مشاوران سبب می‌شود کارآمدی آنها به شدت کاهش یابد و دانش آموزان نتوانند از خدمات مشاوران به درستی بهره‌مند شوند.

«مهدی بهلولی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه درباره عملکرد مشاوران برای کمک به انتخاب رشته دانش‌آموزان اظهارداشت: سیستم مشاوره در آموزش و پرورش ایران در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته از جمله فنلاند سیستم مناسبی ندارد.

وی افزود: پس از پیاده شدن نظام آموزشی ۳-۳-۶ در آموزش و پرورش، تعداد مشاوران در دوره متوسطه دوم بسیار کم شد، بطور مثال آموزش و پرورش برای یک مدرسه با تعداد بسیار دانش‌آموزان تنها یک مشاور با ساعات محدود اختصاص می دهد که در واقع نمی تواند حتی به آسیب‌های اجتماعی کودکان نیز رسیدگی کند.

این کارشناس آموزشی یادآور شد: مشاوران در مدارس باید با کمک دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها علایق و توانمندی‌ها را کشف کرده تا در نهایت بتوانند نسبت به انتخاب رشته مناسب به آنها کمک کنند.

بهلولی خاطرنشان کرد: پس از پیاده سازی نظام آموزشی ۳-۳-۶ مشاوره‌های متوسطه دوم را به دوره متوسطه اول منتقل کردند، از این رو در دوره متوسطه دوم مشاوران چندانی فعالیت نمی‌کنند.

وی معتقد است که پایین بودن تعداد مشاوران در آموزش و پرورش سبب می شود که کارآمدی آنها به شدت کاهش یابد، دانش آموزان در نهایت نمی توانند از خدمات مشاوران به درستی بهره‌مند شوند.

وی همچنین گفت: مشاوران آموزشی باید دانش آموزان را به صورت فردی و گروهی از اولین پایه های آموزش تحت کنترل گرفته و هرسال با غنی کردن پرونده آنها در جهت کشف استعدادها گام بردارند.

این کارشناس آموزشی یادآورشد: دانش‌آموزان متوسطه دوم در مدارس دولتی برای انتخاب رشته نیروی مناسبی برای راهنمایی در دسترس خود ندارد، از این رو نمی توانند بازار کار رشته‌های مختلف را ارزیابی کنند.

بهلولی با یادآوری این که اخذ شهریه در مدارس غیردولتی سبب جذب مشاوران می شود، افزود: دانش‌آموزان در مدارس دولتی به درستی به علایق خود آگاه نیستند، آموزش و پرورش در حوزه مشاوران تا کنون ضعیف عمل کرده است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان متوسطه دوم برای انتخاب رشته در مدارس دولتی مشاوری برای کمک و راهنمایی ندارند، در متوسطه دوم اصلا مشاوره نداریم و دانش آموز نمی داند بازار کار کدام رشته بهتر و بیشتر است، حتی درمورد علایق و سلایق خود هم به دلیل نبود مشاور هیچ آگاهی ندارند.