روایت رسانه‌های پاکستان از آزادی گریس ۱ و سرخوردگی آمریکا

گروه جهان الف،   3980525074 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از رسانه های چاپی و الکترونیکی پاکستان روز جمعه با انعکاس خبر آزادی کشتی گریس ۱ از سوی جبل الطارق نوشتند که فشارهای آمریکا برای ادامه توقیف کشتی ایرانی بی نتیجه بوده و سبب ناکامی دیگر واشنگتن در برابر تهران شد.

روزنامه پاکستانی «دنیا» در این باره نوشت: دیوان عالی جبل الطارق حکم آزادی نفت کش ایرانی را صادر کرد و باعث ناکام ماندن آمریکا شد.

بر اساس این گزارش ،‌ همزمان با جلسه دیوان عالی جبل الطارق، آمریکایی ها نیز درخواست کرده بودند که بر اساس ادعاهای مطرح شده در خصوص نفتکش گریس ۱، این نفتکش را توقیف کند.

نفتکش گریس ۱ حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران است که از چهارم ژوئیه امسال توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد.

روزنامه اردو زبان «جنگ» چاپ شهر راولپندی نیز افزود: جبل الطارق به رغم فشار و درخواست آمریکا برای ادامه توقیف کشتی ایرانی، دستور برای آزادی آن را صادر کرد.

روزنامه اقتصادی بیزنیس ریکوردر پاکستان هم امروز نوشت: به رغم مخالفت های آمریکا، کشتی گریس ۱ حامل نفت ایراناکنون آزاد است و به همراه خدمه خود می تواند هر جا که بخواهد، تردد کند.

این روزنامه پاکستانی ادامه داد: حکم دیوان عالی جبل الطارق مثابه ضربه ای به آمریکا است که پیش تر به دنبال سنگ اندازی در مسیر آزادی کشتی ایرانی بود.

روزنامه «پاکستان تودی» نیز نوشت: آمریکا بدون هیچ توجیهی، از جبل الطارق درخواست کرد که دستور توقیف کشتی گریس ۱ ایران را برقرار نگه دارد.

روزنامه اردو زبان «اوصاف» چاپ شهر اسلام آباد همچنین نوشت: جبل الطارق با رد فشارهای آمریکا دستور آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرد. رئیس دیوان عالی جبل الطارق با وجود تلاش های فراوان واشنگتن برای جلوگیری از آزادی کشتی ایرانی، رای خود را صادر کرد.

روزنامه پاکستانی «نیشن» نیز با اشاره به آزادی کشتی ایرانی گریس ۱، نوشت: آمریکا خدمه این نفتکش را تهدید و اعلام کرده که روادید آنان را باطل می کند.

به دنبال آزادی کشتی گریس ۱ توسط دولت جبل الطارق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خدمه این نفتکش را به ابطال روادید آنان تهدید کرد.

به گزارش بلومبرگ، مورگان اورتاکوس مدعی شد که کشتی گریس ۱ به نیروهای سپاه پاسداران ایران در انتقال نفت از ایران به سوریه کمک می کرده و این می تواند عواقب جدی برای هر شخص مرتبط با گریس ۱ به همراه آورد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی خدمه کشتی گریس ۱ را تهدید می کند که دادگاه جبل الطارق روز گذشته اعلام کرد؛ وزارت دادگستری آمریکا با ارائه درخواستی به دولت جبل الطارق خواستار تداوم توقیف این نفتکش شده است.

روزنامه "گیبرالتار کرونیکل" گزارش داد: چند ساعت پیش از آزادی نفتکش گریس-۱ وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف این نفتکش را داده است.

کارشکنی و اقدامات منفی آمریکا در خصوص آزادسازی نفتکش گریس ۱ که تحت اجاره ایران قرار داشته است، از سوی کارشناسان و ناظران سیاسی و حقوقی، اقدامی علیه آزادی کشتیرانی در آبهای بین المللی ارزیابی شده است.

اما برخلاف مخالفت آمریکا، دادگاه جبل الطارق شامگاه پنجشنبه دستور آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرد.

به رغم فشارها و مخالفت های بسیار آمریکا، کشتی گریس ۱ حامل نفت ایران آزاد است و به همراه خدمه خود می تواند هر جا که بخواهد، تردد کند.

جبل الطارق از سال ۱۷۱۳ برای همیشه تحت مالکیت بریتانیا قرار گرفته است.