ظریف: توقیف نفتکش گریس، ۱۰۰ درصد غیرقانونی بود

گروه جهان الف،   3980524215

وزیر امور خارجه ایران شامگاه پنجشنبه در توئیتر توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران را ۱۰۰ درصد غیرقانونی توصیف کرد.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران ضمن انتشار تصویری از نامه مورخ ۷ مردادماه سفارت ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس درباره توقیف ابرنفتکش حامل نفت خام ایران، این اقدام را ۱۰۰ درصد غیرقانونی توصیف کرد. 

وزیر خارجه ایران در توضیح درباره این نامه نوشته ایران مراتب اعتراض خود درباره توقیف غیرقانونی گریس-۱ را اعلام کرده و ضمن تکرار اظهارات علنی درباره مقصد این نفتکش تأکید کرده که تحریم‌های اتحادیه اروپا برای ایران لازم‌الاجرا نیستند. او همچنین نوشته است: «هیچ چیز حقیقت را تغییر نمی‌دهد: توقیف [نفتکش گریس-۱] ۱۰۰ درصد غیرقانونی بوده است.

 متن این یادداشت به شرح زیر است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با اظهار تعارفات خود به وزارت امور خارجه و مشترک‌ المنافع کشور پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی و پیرو ملاقات مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ با آقای فابیان پیکاردو، سروزیر جبل‌الطارق و آقای ریچارد مور، مدیر سیاسی وزارت خارجه بریتانیا، احتراماً اشعار می‌دارد:

جمهوری اسلامی ایران توقیف غیرقانونی سوپر تانکر گریس ۱ را که حامل نفت ایران بوده بشدت محکوم می‌نماید و خواستار آزادی فوری آن می‌باشد. 

همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپرتانکر گریس ۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود. هر چند اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوق مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد، وارد نمی‌سازد.

فرصت را مغتنم شمره احترامات فائقه خود را به وزارت امور خارجه و مشترک المنافع کشور پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی را تجدید می‌نماید.»

دیوان عالی جبل طارق امروز پنجشنبه آزادی نفتکش گریس-۱ را تأیید کرد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که مقام‌های جبل طارق اعلام کردند قصد ادامه بازداشت این نفتکش را ندارند. 

کارشناسان حقوق بین‌الملل می‌گویند براساس اصل «استقلال دولت‌ها» و اصل «نسبی بودن معاهدات»، اعضای اتحادیه اروپا نمی‌توانند بدون رضایت دولت‌های ثالث یا غیرعضو، مقررات و مصوبات اتحادیه را بر آنها اعمال کنند.         

«داریوش اشرافی» کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: « دلیلی که انگلیس آورده، تطابقی با قواعد لازم الاجرای حقوق بین‌الملل ندارد و تنها چیزی که می‌تواند قواعد خود را بر همه دولت‌ها اعمال کند، قطعنامه‌هایی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل و آن هم در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده باشد»

نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران بود ۱۳ تیر ماه سال جاری از سوی تفنگداران دریایی انگلیس در جبل طارق توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را راهزنی دریایی انگلیس خواند و خواستار رفع توقیف هر چه سریعتر آن شد. آزادی این نفتکش در حالی صورت گرفت که آمریکا در آخرین لحظات کارشکنی هایی را برای ممانعت از رفع توقیف آن صورت داد که با شکست مواجه شد.