توزیع نامناسب نیروهای پزشکی درکشور/ عدم حضور پزشکان در نقاط محروم

گروه سلامت الف،   3980524197

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با مشکل توزیع نامناسب نیروهای پزشکی در کشور مواجه هستیم و پزشکان به مناطق محروم نمی روند، زیرا انگیزه لازم و کافی برای آن ها ایجاد نکرده ایم.

به گزارش مهر، سعید نمکی عصر پنج شنبه در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی در محلات در جمعه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به بازدیدهایی که امروز از مراکز بهداشتی و درمانی استان به عمل آمد و کمبودهایی که در این مراکز وجود داشت همچنان ارایه خدمت در حد مطلوب انجام می شود.

وی ادامه داد: شهرستان محلات جزو رتبه های اول در اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون می باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کلنگ زنی پایگاه سلامت کوی آزادگان محلات اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک عملیات ساختمانی آن آغاز می شود.

نمکی با بیان اینکه بیمارستان کنونی محلات فرسوده و ساخت آن مربوط به دوران قبل از انقلاب است، اظهار کرد: درصدد رفع مشکلات بیمارستان محلات هستیم.

وی بیان کرد: در ارتباط با داروهای اساسی با کمبود مواجه نیستیم و داروی بیماران خاص و صعب العلاج با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می شود. در حال طراحی سیستم و سامانه ای هستیم که داروهای بیماران خاص را در آینده نزدیک، درب منزلشان تحویل دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اجازه ورود دارویی که تولید داخل است از خارج مرزها به کشور را نخواهیم داد زیرا این داروها توسط بیش از پنج تولید کننده داخلی ساخته می شود و در راستای تقویت صنعت داخلی از همکاران خواسته شده که از تجویز نسخه ای که موجب سرگردانی بیماران شود، بپرهیزند.

نمکی گفت: همانطور که در ابتدای سال قول داده ام اجازه نخواهم داد مردم حتی یک روز با مشکل کمبود داروهای اساسی مواجه شوند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه کمبود اساسی در تعداد پزشک نداریم. در حال حاضر نزدیک به ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در کشور وجود دارد و نزدیک به ۷ هزار دانشجوی فارغ التحصیل داریم که از این تعداد، افراد اندکی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: توزیع نامناسب نیروهای پزشکی در کشور را شاهد هستیم به طوری که پزشکان عمومی وجود دارند که به حرفه غیر پزشکی می پردازند و در مناطق محروم حضور پیدا نمی کنند زیرا انگیزه لازم و کافی برای آن ها ایجاد نکرده ایم.

نمکی گفت: ۳۰ درصد ظرفیت بومی استان های مختلف به رشته پزشکی اختصاص پیدا می کند و در سه الی چهار سال آینده با آهنگی که در تربیت نیروی انسانی وجود دارد، با کمبود پزشک مواجه نخواهیم بود.