واکنش انگلیس به آزادی گریس ۱

گروه جهان الف،   3980524183

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای بعد از آزادی نفتکش گریس-۱ گفت که لندن اجازه نخواهد داد ایران یا کشوری دیگر قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه انگلیس، بعد از آنکه جبل‌ طارق از تصمیم برای آزادی نفتکش حامل نفت ایران خبر داد در بیانیه‌ای منفعلانه و از سر ناچاری مدعی شد که لندن اجازه نمی‌دهد ایران یا کشوری دیگر، قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کند. 

دیوان عالی جبل طارق ساعاتی قبل‌تر آزادی نفتکش گریس-۱ را تأیید کرد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که مقام‌های جبل طارق اعلام کردند قصد ادامه بازداشت این نفتکش را ندارند. 

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده ایران باید به تعهدات خود مبنی بر اینکه مقصد این نفتکش سوریه نخواهد بود عمل کند. لندن مدعی است ارسال محموله این نفتکش به سوریه نقض قوانین اتحادیه اروپا علیه سوریه به شمار می‌رود. 

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «متوجه شده‌ایم که دولت جبل طارق اطمینان خاطرهایی دریافت کرده که گریس-۱ روانه سوریه نخواهد شد. ایران باید به ضمانت‌هایی که ارائه کرده پایبند باشد.»

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس، ادعاهای مطرح‌شده درباره اینکه ایران برای رفع توقیف این نفتکش تعهدی داده را رد کرد و گفت: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست؛ از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.اگر مقصد نفتکش هم سوریه می بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود.»

کارشناسان حقوق بین‌الملل می‌گویند براساس اصل «استقلال دولت‌ها» و اصل «نسبی بودن معاهدات»، اعضای اتحادیه اروپا نمی‌توانند بدون رضایت دولت‌های ثالث یا غیرعضو، مقررات و مصوبات اتحادیه را بر آنها اعمال کنند.         

«داریوش اشرافی» کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: « دلیلی که انگلیس آورده، تطابقی با قواعد لازم الاجرای حقوق بین‌الملل ندارد و تنها چیزی که می‌تواند قواعد خود را بر همه دولت‌ها اعمال کند، قطعنامه‌هایی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل و آن هم در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده باشد» 

نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران بود ۱۳ تیر ماه سال جاری از سوی تفنگداران دریایی انگلیس در جبل طارق توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را راهزنی دریایی انگلیس خواند و خواستار رفع توقیف هر چه سریعتر آن شد. آزادی این نفتکش در حالی صورت گرفت که آمریکا در آخرین لحظات کارشکنی هایی را برای ممانعت از رفع توقیف آن صورت داد که با شکست مواجه شد.