مشاهده یک جسم نورانی در آسمان همدان

گروه فناوری الف،   3980524129

حوالی 30 دقیقه بامداد امروز یک جسم نورانی و درخشان در آسمان شهر همدان مشاهده شد.

مشاهده یک جسم نورانی در آسمان همدان

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، شاهدان عینی می‌گویند در حدود ساعت 30 دقیقه بامداد پنجشنبه 24 مرداد یک جسم بسیار تابنده و درخشان را مشاهده کرده‌اند که قوسی نزدیک به 55 درجه در آسمان شهر همدان را طی کرد و سپس از انظار بینندگان رخ نهان کرد و ناپدید شد.

یکی از شهروندان که کارمند دانشگاه آزاد همدان نیز هست این شیء پرنده را بسیار نزدیک به زمین توصیف کرد که درخشندگی ای بیش از یک توپ پینگ پنگ و ظاهری گلابی شکل اما بسیار کشیده‌تر داشت.

سلمان الماسی ادامه داد: جسم مزبور که در ابتدا رنگ آبی آسمانی پرتلاءلویی داشت در کسری از ثانیه مسیر بسیار طویلی را در آسمان شهر پیمود و رنگ آن نیز به سفید درخشان تغییر پیدا کرد.

وی افزود: اگر قوس آسمان مورد مشاهده از منظر ناظر زمینی را 180 درجه در نظر بگیریم، شیء مورد بحث یک قوس تقریبا 55درجه ای را از جنوب شهر همدان به سمت شمال این شهر طی کرد و ناگهان پنهان و ناپدید شد.

شهروند دیگری که در حال تردد در شهر بوده است توضیحات مشابهی ارائه کرد و گفت: در حال حرکت از مسیر چهارراه بابک به سمت فاز سوم شهرک مدنی بودم که این شیء را مشاهده کردم و نکته عجیب سرعت فوق‌العاده زیاد و تغییر رنگ از آبی به سفید فوق العاده تابان و پنهان شدن ناگهانی آن بود.

در همین ارتباط کارشناس ارشد اخترفیزیک دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار داشت: شیء مزبور با توجه به توصیفات شهروندان، یک شهاب سنگ با قدر (تابندگی) بسیار بالا بوده که سطح آن در برخورد با اتمسفر زمین یونیزه شده و دنباله‌ای را در انتهای مسیر حرکتی‌اش ایجاد می‌کند.

محمد احمدی‌عامل شهاب سنگ مذکور را متعلق به بارش برساوشی 22 مرداد دانست و تصریح کرد: هر سال نزدیک به 30 بارش شهابی در سطح کره زمین رخ می‌دهد که بارش برساوشی در 22 مرداد هر سال تکرار می‌شود و زد اچ آر (ZHR) آن 95 شهاب بر ساعت بوده و منبع این بارش ستاره دنباله‌دار سوئیفت- تاتل واقع در صورت فلکی برساوش است. 

وی با بیان این که بارش برساوشی عموماً تا 2 شهریور ادامه پیدا می‌کند و پس از آن از بین می‌رود، افزود: در مورد شهاب سنگ رویت شده در همدان نیز رنگ آبی آن به دلیل یونیزاسیون و رنگ سفید به دلیل سرعت بسیار بالای آن که بیش از 2000 کیلومتر در ساعت بوده، رخ داده است.

وی نزدیکی بسیار زیاد این شهاب سنگ به زمین و تابندگی فوق العاده را دلیل اشتباه عموم مردم دانست و گفت: بسیاری از اشیاء نوری که مردم در نقاط مختلف مسکونی زمین مشاهده می‌کنند در واقع همین شهاب سنگها هستند که فقدان اطلاع رسانی‌های عمومی موجب خیال‌پردازی افراد و تصور حضور بشقاب پرنده در ذهن آنها را تداعی می‌کند.

این کارمند آزمایشگاه دانشگاه آزاد همدان تأکید کرد: بیشتر این مشاهدات را که بررسی کنید محرز می‌شود در ایام بارش‌های شهابی مهم سال رخ داده است و از جمله بارش‌های مهم شهابی می‌توان به بارش اسدی در 26 آبان، بارش جوزایی در 23 آذر، بارش دب اصغری در 2 دی و بارش ربی در 13 دی اشاره کرد.