چین: تسلیم فشارهای تجاری واشنگتن نمی شویم

گروه جهان الف،   3980524031

یک مقام ارشد وزارت بازرگانی چین از اعمال تعرفه ها و فشارهای آمریکا علیه بخش تجاری این کشور بشدت انتقاد کرد و گفت: پکن هرگز تسلیم فشارهای واشنگتن نخواهد شد.

به گزارش ایرنا،«وانگ خاجون» مشاور وزیر بازرگانی چین و رییس اداره بازرسی این وزارت خانه روز پنجشنبه در یک کنفرانس گفت اگر آمریکا بخواهد به فشارهای خود ادامه دهد، برای پکن راهی جز مقابله به مثل نمی ماند.

وی افزود ما هرگز در مسایل اصولی تسلیم آمریکا نمی شویم و با این فشارها حاضر به مصالحه نخواهیم شد این روند می تواند به رویارویی بینجاند و چین را وادار به مقابله به مثل کند. او اقدامات آمریکا توام با فشار و تعرفه را یکجانبه گرایی محض توصیف کرد و گفت: یکجانبه گرایی و حمایت های تک جانبه آمریکا و همچنین باج خواهی این کشور مورد مخالفت پکن است.

مقام ارشد وزارت بازرگانی چین تصریح کرد که اگر آمریکا به این روش ها ادامه دهد، این می تواند روند مذاکرات دو کشور درباره مناقشه تجاری را از مسیر سالم خارج کند. این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که قرار است دو طرف تا چند هفته دیگر بار دیگر درباره اختلافات بر سر عملکرد تجاری دوجانبه و مازاد و کسری تجاری وارد گفت و گو شوند.

اما در نخستین نرمش آمریکا در برابر چین، واشنگتن که اعلام کرده بود از شهریور ماه سال جاری 10 درصد تعرفه روی 300 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین اعمال خواهد کرد این مهلت را 105 روز به تاخیز انداخت.

مقام وزارت بازرگانی چین گفت که از دیدگاه ما جنگ تجاری به صلاح هیچ یک از طرفین نیست و اختلافات را حل و فصل نمی کند و پکن نمی تواند منافع خود را فدا کند و دربرابر فشارهای آمریکا نادیده بگیرد.

روابط چین و آمریکا روز به روز در زمینه های تجاری و سیاسی تیره تر می شود آمریکا از چین به عنوان کشوری یاد می کند که ارز ملی خود را عمدا دستکاری می کند و همزمان چین اعتقاد دارد این کشور در امور داخلی چین از جمله هنگ کنگ مداخله می کند.

چین اعتقاد دارد تحریکات آمریکا باعث بروز تنش های بی سابقه در هنگ کنگ شده و نسبت به حملات تروریستی درپی آشوب ها در این منطقه هشدار داده است بخصوص به دلیل حضور معترضان در فرودگاه و لغو همه پروازها از هنگ کنگ در روزهای دوشنبه و سه شنبه، روابط پکن و واشنگتن تیره تر هم شده است.