رونویسی انگلیس از بازی آمریکایی‌ها در خلیج فارس

گروه جهان الف،   3980523077

انگلیس اعزام ناو جدید خود به خلیج فارس را در راستای تشکیل ائتلاف آمریکایی اعلام کرده است؛ در صورتی که این ناو طبق برنامه‌ای که از ماه‌ها پیش تدوین شده جایگزین ناوی بزرگتر می‌شود.

رونویسی انگلیس از بازی آمریکایی‌ها در خلیج فارس

تسنیم نوشت: رسانه‌های انگلیسی روز گذشته اعلام کردند که ناوچه بریتانیایی اچ‌ام‌اس کنت برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا که برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز شکل گرفته، روانه آب‌های این منطقه شده است.

انگلیس از معدود کشورهایی است که برای حضور و کمک به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس اعلام آمادگی کرده است اما اعزام ناوچه اخیر، نه‌تنها به‌معنای افزودن به تعداد شناورهای این کشور در خلیج فارس نیست بلکه طبق این جابه‌جایی، یک ناوچه (کنت) جایگزین یک ناوشکن (دانکن) خواهد شد که اکنون در حال انجام مأموریت در خلیج فارس است.

این خبرسازی‌ها در حالیست که انگلیس از گذشته تا به امروز در خلیج فارس حضور داشته و اگرچه در دوره پهلوی بنابر سیاست‌های خود، سلطه بر خلیج فارس را به دیگران واگذار کرد، اما هیچ‌گاه برای همیشه از خلیج فارس خارج نشد.

در چهل سال اخیر هیچ‌گاه ناوهای انگلیسی تهدیدی برای ایران نبوده‌اند، حتی در جریان جنگ نفتکش‌ها در سال‌ 66 هم که انگلیس یک ناوشکن (ناوشکن Eslinburgb) و یک ناوچه (ناوچه Andromeda Brazen) در خلیج فارس و دریای عمان داشت؛ مداخله‌ای در جنگ نفتکش‌ها نداشت و طی فرآیندهای دیگری به حمایت از رژیم بعث عراق پرداخت.

اکنون انگلیس یک ناوشکن به‌نام دانکن و یک ناوچه (ناومحافظ) به‌نام مونتروز به‌اضافه 4 مین‌روب در خلیج فارس و دریای عمان دارد که با ورود ناوچه کنت، ناوشکن دانکن از خلیج فارس  خارج خواهد شد. ناوچه مونتروز نیز به‌عنوان بخشی از نیروی دریایی دائمی انگلیس در منطقه، تا سال 2022 به مأموریت خود ادامه خواهد داد.

ناوشکن دانکن 21 تیر ماه سال جاری عازم خلیج فارس شد و در روز 6 مرداد با هدف اسکورت کشتی‌های تجاری که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز تردد می‌کنند، به دیگر ناو انگلیسی پیوست. این ناوشکن پیش از اعلام انگلیس برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا عازم خلیج فارس شد.

همزمان با اعزام ناوشکن دانکن به خلیج فارس، دولت انگلیس اعلام کرد که دولت بریتانیا ناو اچ‌ام‌اس دانکن نوع 45 تا اواخر اوت که مأموریتش به پایان برسد، همراه با ناو محافظ اچ‌ام‌اس مونتروز23 کشتی‌های تجاری را همراهی خواهد کرد و اواخر اوت ناومحافظ اچ‌ام‌اس کنت جای ناو دانکن را خواهد گرفت اما ناومحافظ مونتروز در منطقه خواهد ماند.

ناوشکن دانکن 2 هفته دیگر با ورود ناوچه کنت از خلیج فارس خارج می‌شود؛ اقدامی که دولت انگلیس پیش از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا اعلام کرده بود.

ناوشکن دانکن پس از 16 روز به خلیج فارس رسید. احتمال داده می‌شود که ناوچه کنت نیز طی مدت مشابه‌ و در پایان ماه اوت به خلیج فارس برسد و این بدان معناست که ناو انگلیسی طبق برنامه‌‌ای منظم که پیش از تشکیل ائتلاف توسط آمریکا، تهیه شده است، به خلیج فارس می‌‌رسد.

دولت انگلیس همزمان با اعزام ناو دانکن به خلیج فارس اعلام کرد که حضور ناوهای انگلیسی در خلیج فارس برای اجرای عملیات کیپون است. عملیات کیپون، نام عملیات نیروهای بریتانیایی در منطقه است که وظیفه آن را "برقراری صلح و ثبات و تأمین امنیت برای جریان آزاد تجاری و مقابله با قاچاق مواد مخدر و دزدی دریایی" اعلام کردند.

به‌نظر می‌رسد انگلیس همچون آمریکا تلاش دارد یک جابه‌جایی روتین در خلیج فارس را که طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده انجام می‌گیرد هدفمند و در راستای تشکیل ائتلاف دریایی نشان بدهد.

این بازی تبلیغاتی انگلیس یادآور جنگ روانی آمریکا در ماجرای اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس است. آمریکایی‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری ناو هواپیمابر لینکلن را به منطقه اعزام کردند تا جایگزین ناو هواپیمابر جان سی استینس شود اما در عین حال تلاش کردند این جابه‌جایی را نشانه‌ای برای تهدید علیه ایران و آغاز یک حمله احتمالی جا بیندازند.