نماینده مردم ملایر در گفتگو با الف : یک سال و نیم در ملایر به دنبال رادیولوژیست گشتیم؛ نبود/ طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی باید در اولویت قرار بگیرد

گروه اجتماعی الف،   3980522187 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 یک سال و نیم در ملایر به دنبال رادیولوژیست گشتیم؛ نبود/ طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی باید در اولویت قرار بگیرد

اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب دو فوریت طرح افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در مجلس منتشر شد. اعلام این خبر، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را به همراه داشت و به سرعت به یکی از سوژه‌های داغ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد از طرفی پزشکان و دانشجویان رشته پزشکی نیز تلاش نمودند با فشار پیامکی نمایندگان موافق این طرح را منصرف کنند. موافقان این طرح معتقدند کمبود پزشک در کشور باعث ایجاد انحصار در خدمات، افزایش هزینه‌های درمان و کاهش دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم شده است. کارشناسان نیز بر این باورند که پزشکان به دلیل تعارض منافع ناشی از تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت، با این طرح مخالفت می‌کنند و راضی به افزایش تعداد پزشکان نمی‌شوند. پیش از این حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز به کمبود جدی پزشک در کشور اشاره کرده بود.

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر درگفتگو با الف با بیان این مطلب که کمبود پزشک و پیزاپزشک یکی از مشکلات عمده مردم است؛ گفت: با مردم روستاها، دهستان‌ها و مناطق محروم ارتباط داریم. با هزینه‌های زیادی که در حوزه سلامت در کشور انجام گرفته در بسیاری از مناطق، فضای فیزیکی تحت عنوان مراکز درمانی، مراکز جامع سلامت، خانه بهداشت یا درمانگاه ایجاد شده است با این وجود مردم به دلیل نبود پزشک، به شدت گلایه مندند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود پزشک در حوزه انتخابیه خود افزود: مردم 4 یا 5 شهر پیرامونی شهرستان ملایر به اتفاق، بابت فقدان پزشک یا پزشک دوم برای اقدامات پزشکی گله مند و نگرانند.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌ها هم شرایط به همین منوال است. یک سال و نیم در ملایر به دنبال یک رادیولوژیست بودیم ولی نبود. از یک سو چنین شرایطی ایجاد می‌شود و از طرفی دیگر هم شاهد این هستیم که بسیاری از جوانان دانشجوی ما برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی به خارج از کشور سفر می‌کنند.

این نماینده مجلس با برشماری معضلات مهاجرت جوانان برای تحصیل در رشته پزشکی گفت: مهاجرت جوانان باعث می‌شود که هم از خانواده دور باشند؛ هم ارز از کشور خارج می‌شود و هم باعث وقوع اتفاقات دیگری می‌شود. از طرفی هم ضمانتی برای بازگشت آن‌ها به کشور نیز وجود ندارد. اما اگر ظرفیت را اضافه کنیم هم دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی هستند در داخل تحصیل می‌کنند و دیگر آن مشکلات پیش نمی‌آید و هم نیاز کشور به پزشک تامین می‌شود.

آزادی خواه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با هجمه ایجاد شده عده ای از نمایندگان، از امضای این طرح منصرف شده‌اند؛ گفت: این طرح کارشناسی شده است. ما این طرح را امضا کردیم و با جدیت دنبال این هستیم که در اولویت در دستور کار قرار بگیرد و حتما آن را پیگیری می‌کنیم.