چین: از آمریکا می‌خواهیم نگاهی به قوانین بین‌المللی بیندازد

گروه سیاسی الف،   3980521113

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن تحریکات آمریکا در هنگ‌کنگ اعلام کرد این منطقه تحت حاکمیت پکن است و امور مربوط به آن، امور داخلی چین محسوب می‌شود.

به گزارش فارس،‌ «هوا چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای دخالت آمریکا در اعتراضات هنگ‌کنگ را محکوم کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، چون‌یینگ گفت: «آمریکا اتهامات متعددی درباره هنگ‌کنگ [به چین] زده است که بسیار گستاخانه، خلاف واقع و تحریک‌آمیز است. برخی سیاست‌مداران ارشد آمریکایی و مقامات دیپلماتیک با شورشی‌های ضد چین در هنگ‌کنگ دیدار کردند و [در حالی] به طور بی‌منطق چین را مورد انتقاد قرار می‌دهند که فعالیت‌های خشونت‌آمیز و غیرقانونی را پیش گرفته اند و رفاه و ثبات هنگ‌کنگ را تضعیف کرده‌اند. این حقایق بسیار روشن هستند. می‌خواهم این سوال را دوباره از آمریکا بپرسم: نیت واقعی شما در پس رفتارتان با هنگ‌کنگ چیست؟»

وی افزود: «باید بر حقیقتی آشکار تأکید کنم. هنگ‌کنگ جزئی از چین است و امور آن کاملاً امور داخلی چین محسوب می‌شود. ما از آمریکا می‌خواهیم نگاهی به قوانین بین‌المللی و  قواعد اصلی حاکم بر روابط بین‌المللی بیندازد و یک بار برای همیشه دخالت در امور داخلی چین را متوقف کند».

شهروندان هنگ‌کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در مجلس این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد. اما به‌ گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد. فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی مجلس را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد، اما این اقدام او موجب فروکش کردن اعتراضاتی که چین معتقد است ریشه در تحریکات غربی‌ها دارد، نشد.

ادامه یافتن اعتراضات که به گفته نماینده پکن در سازمان ملل در حال تبدیل به اغتشاشات است، «چن دائوژیانگ» فرمانده نیروهای ارتش چین را وادار کرد هشدار دهد که ارتش این کشور «مصمم است از حاکمیت، امنیت، ثبات و آسایش ملی در هنگ‌کنگ حفاظت کند»