مشاوره نوجوان را جدی بگیرید

گزارش بازرگانی،   3980520048
مشاوره نوجوان را جدی بگیرید

یکی از حساس ترین مراحل زندگی هر فرد، دوران نوجوانی است؛

در این دوران، دختران و پسران هرکدام به نوعی تغییراتی فیزیکی و غیر فیزیکی در بدن و اخلاق و رفتار خود تجربه می کنند و با پشت سرگذراندن این دوران وارد مرحله جدیدی از زندگی می شوند.

با توجه به این که نوجوان قبلا تجربه چنین تغییراتی را نداشته، لازم است والدین ایشان را برای این دوران آماده کرده وفرزند خود را راهنمایی کنند؛ این جاست که مشاوره نوجوانان اهمیت بالایی پیدا می کند!

در صورتی که والدین نمی دانند چگونه مسائل دوران بلوغ و نوجوانی را با فرزند خود مطرح کنند، توصیه می شود از مشاورین و روانشناسانی که در این حوزه تخصص دارند، کمک گرفته و با راهمنایی کارشناسان این حوزه پیش بروند.

یکی از تغییراتی که در این دوران در نوجوان دیده می شود، تغییرات رفتاری و خلق و خوی نوجوان است. در این مرحله از زندگی، نوجوان غالبا پرخاشگر شده و تمایل دارد مستقل رفتار کند؛ اگر او را کودک تلقی کنیم، ممکن است عکس العمل نشان داده و بد رفتاری کند، معمولا تمایل ندارند راهنمایی های پدر و مادر را بشوند و این گونه صحبت ها را نصیحت تلقی می کنند. به همین دلیل گاهی اوقات صحبت کردن به نوجوان و نزدیک شدن به او احتمال دارد برای پدر و مادر سخت شود و همین مسائل اهمیت مشاوره گرفتن از متخصصین این حوزه را پر رنگ تر می کند.

 

دوران کودکی

همان طور که می دانید، زندگی فرد در دوران کودکی و نحوه برخورد والدین با او، زیربنای شخصیتی کودک در بزرگسالی را می سازد و همین مساله اهمیت دوران کودکی را دو چندان می کند! در این دوران شخصیت فرد شروع به شکل گیری کرده و تاثیر دوران کودکی در بزرگسالی کاملا مشهود است.

در هر سن، نیاز کودک با سنین دیگر متفاوت است و بهتر است پدرها و مادرها این نیازها را بدانند تا بتوانند به درستی با کودک خود رفتار کنند؛ مشاوره گرفتن از متخصصین حوزه کودک، این مسیر را هموارتر کرده و به پدر و مادر کمک می کند در مسیر درستی قدم بردارند! در صورتی که به مشاورین حوزه کودک دسترسی ندارید، نگران نباشید! الو سلام مشاور این مشکل را حل کرده و شما به راحتی می توانید با کمک مشاوره کودک تلفنی به راحتی با مشاورین حوزه کودک صحبت کرده و از راهنمایی های ایشان بهره مند شوید.

در هر سن هر کودک ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد و نمی توان نیازها و رفتار کودکان را با هم مقایسه اما به طور کلی می توان حدس زد در هر سن چه مسائلی برای خانواده ها چالش است.

مثلا رفتن به دستشویی کودک و عدم استفاده از پوشک، یکی از چالش هایی است که هر خانواده ای که خردسال دارد، با آن مواجه می شود و تنها خوابیدن کودک یکی دیگر از مسائل و چالش های پدر و مادر هاست.

گاهی اوقات ترس هایی که پدر و مادر ها دارند، به صورت ناخود آگاه به فرزندان منتقل می شود و فرصت تجربه کارهایی جدید، از کودک گرفته می شود.

همه این مسائل از جمله مواردی است که برای هر پدر و مادری اتفاق می افتد و چه بهتر است که والدین نحوه برخورد با این مسائل را به درستی بدانند تا بتوانند فرزند خود را به شکلی صحیح در هر مرحله از زندگی، راهنمایی کنند.

 

با کودکی که فیلم مبتذل دیده، چه رفتاری داشته باشیم؟

نحوه برخورد با کودکی که فیلم مبتذل دیده یکی از چالش های بزرگ برای پدر و مادرهاست.

اکثر والدین نمی دانند در چنین شرایطی چه رفتاری باید از خود نشان دهند؟چگونه مانع دیدن این گونه فیلم ها شوند؟!

به طور کلی توصیه می شود اگر فرزند خود را در حال دیدن این گونه فیلم ها دیدید، اصلا نباید برخورد غیر منطقی از خود نشان دهید! در قدم اول خود را آرام کنید تا بتوانید به درستی رفتار کنید.

هرگز کودک خود را به خاطر دیدن این گونه فیلم ها تنبیه نکنید، او را کتک نزدید! به خودتان یادآوری کنید که کودک نمی داند چرا نباید این فیلم ها را ببیند.

هرگز از جملاتی که بار روانی منفی دارند، استفاده نکنید! تنبیه های فیزیکی و روانی چیزی را درست نمی کند.

در عوض سعی کنید به کودک نزدیک شوید و با او صحبت کنید.

اگر کودک شما سن پایینی دارد، دسترسی او را به این فیلم ها قطع کرده و تلاش کنید فیلم را فراموش کند؛ می توانید از بازی درمانی کمک بگیرید.

هرگز به اجبار کودک را وادار به ابراز پشیمانی نکنید و به دلیل دیدن چنین فیلم هایی دسترسی او را به موبایل و تبلت محدود ننمایید.

بهتر است آگاهی خود را در مورد نحوه برخورد با کودک در چنین شرایطی بالا ببرید تا خدایی ناکرده ناخوادآگاه آسیب روانی به کودک خود وارد نکنید.

 

کنترل ترس کودکان

به طور کلی ترس پیده ای طبیعی است اما اگر این ترس واضطراب بیش از حد پدیدار شد به طوری که کودک نتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد، کم اشتها و گوشه گیر شود، باید جدی تلقی شده و برای درمان اضطراب کودک اقدام کرد.

زمانی که میبنید کودک شما مضطرب است، هرگز بخاطر این اضطراب او را سرزنش نکنید.

سعی کنید به کودک نزدیک شده و با او صحبت کرده و آرامش و  اطمینان به او بدهید.

برای کودک خود وقت بیشتری بگذارید، با او بازی کرده و به نیازهایش پاسخ دهید.

نیاز فرزند خود را جدی بگیرید تا برای برطرف کردن نیازهایش دچار ترس و نگرانی نشود.

هرگز بیش از توان کودک از او توقع نداشته باشید؛ اگر کودک نتواند توقع شما را عملی کند، ممکن است دچار اضطراب شود.

راه های کنترل اضطراب را به کودک خود یاد بدهید؛ به عنوان مثال به او بگویید نفس عمیق بکشد و با این کار اضطراب خود را کنترل کند.

اگر موارد بالا را انجام دادید اما باز هم کودک مضطرب بود، حتما با مشاورین کودک در این زمینه مشورت کنید.