یک ابهام درباره پرونده طبری/ دفاع عارف از مسکوت ماندن لوایح FATF/ شکست اصلاحات به روایت زیدآبادی

گروه سیاسی الف،   3980519153 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

یک ابهام درباره پرونده طبری/ دفاع عارف از مسکوت ماندن لوایح FATF/ شکست اصلاحات به روایت زیدآبادی

دفاع عارف از مسکوت ماندن لوایح FATF در مجمع

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با دفاع از عملکرد این فراکسیون در انتخابات هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری برنا گفت: «چون سال آخر مجلس بود، بحث دوستان متوجه تبیین و بیان هویت بود، هویت و ظرفیت اصلاح‌طلبی و اینکه جایگاهمان در مجلس مشخص بشود. چرا که افرادی که با لیست امید به مجلس آمده بودند وقتی به مناطق خود می‌رفتند همچنان خودشان را اصلاح‌طلب معرفی می‌کردند اما در مجلس رو در روی فراکسیون امید بودند و مقداری شفاف سازی صورت گرفت.

بنا نبود که ما به خاطر نایب رئیسی کاندیدای ریاست معرفی نکنیم مگر اینکه وارد ائتلاف می‌شدیم. ما از اول این مجلس موضع ائتلافی داشتیم، چون اعتقاد داریم که مجلس باید با خرد جمعی و با مشارکت فراکسیون‌ها عمل کند اما انتظار نداشتیم که کسانی که با لیست امید به مجلس آمده‌اند برای ائتلاف شرط بگذارند. می‌گفتند ما اهل ائتلافیم ولی خط قرمزمان رئیس است؛ خب اینکه ائتلاف نیست. اگر بناست که ائتلاف باشد باید درباره دوازده پست بحث کنیم و بر اساس منطق جلو برویم.»

عارف که عضو حقیقی مجمع تشخیص است درباره مسکوت ماندن لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص گفت: «فضای مجمع در جلسات اواخر سال گذشته، تقریبا منفی بود و روشن بود که اگر رای‌گیری صورت می‌گرفت، تصویب این دو لایحه رای نمی‌آورد. 

تصویب این موضوع نیازمند رای دو سوم رای اعضا است. خوشبختانه با تدبیری که اندیشیده شد، رای‌گیری به تاخیر افتاد تا یک مقدار زمان بگذرد و ببینیم اروپا در مورد برجام و ساز و کار مالی جدیدی که مطرح کردند، چگونه عمل می کند تا متناسب با رفتار غرب تصمیم‌گیری کنیم. به همین دلیل این دو لایحه از دستور کار خارج شدند و الان در دستور کار کمیسیون‌ها قرار دارد. »

***

مدیرعامل سای‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پا ممنوع الخروج شد

به گزارش فارس، سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت از اسفندماه سال گذشته به مدت ۶ ماه ممنوع الخروج شده است.

اخیراً اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز با تشریح جزئیات بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود: پرونده تشکیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. این پرونده ۲۵ متهم دارد که ۶ نفر بازداشت هستند.

به گفته وی، برخی از بازداشتی‌ها از مدیران شرکت سایپا هستند و برخی از نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی که به نمایندگی از سایپا مبادرت به ثبت نام و واگذاری خودرو می‌کردند.

***

شکست اصلاحات به روایت زیدآبادی

میزگردی با عنوان «اصلاحات؛ امکان یا امتناع؟» با حضور عباس عبدی، احمد زیدآبادی و سید حسین مرعشی در دفتر مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران برگزار شد.

به گزارش روزنامه سازندگی، زیدآبادی در این نشست در پاسخ به این سوال که «جنبش اصلاح‌طلبی که از سال ۷۶ در ایران آغاز شده است، موفق بوده یا خیر؟» جواب منفی داد و در توضیح خود گفت: «‌جنبش اصلاح‌طلبی ایران به باور من شکست خورده است و به اهداف مورد نظر خود نیز دست پیدا نکرده است حتی در مواردی هم از آن اهداف دور شده است. اما آیا این وضعیت اجتناب‌ناپذیر بوده و اصلاح‌طلبی هم محکوم به شکست است؟ خیر. محکوم به شکست نبوده و نیست. جنبش اصلاح‌طلبی ایران می‌توانست به گونه‌ای رفتار کند که موفق شود. مشکل این جنبش به نیروهای اصلاح‌طلبی که حول آن ایستاده‌اند برمی‌گردد. آنها درست عمل نکردند و این جنبش را به شکست کشاندند.»

این روزنامه‌نگار در ادامه پرسش دیگری را مطرح کرد. او گفت سوال دیگر این است که چرا اصلاح‌طلبی موفق نشد؟ و در پاسخ این سوال افزود: «بزرگترین مشکل جریان و جنبش اصلاحات این بود که استراتژی مدونی نداشت. حتی گاهی اوقات بی‌موقع و ضدونقیض عمل کرده است.»

زیدآبادی با بررسی شرایط پیش‌آمده برای اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۸۸، گفت که «در سال ۸۸ نظر من بر این بود حال که قدرت در دست طرف مقابل است، می‌توانیم یک جنبش اجتماعی مسالمت‌آمیز به وجود آوریم. اما خیلی‌ها مخالف آن بودند و گفتند زندان دارد و قبول نداریم. اما همان‌ها یک‌شبه این کار را کردند و وقتی نتیجه مطابق میل‌شان نبود قد علم کردند. هرچند آن جنبشی که من مطرح کردم جنبش خیابانی نبود بلکه منظور بسیج افکار عمومی و چالش دیگری بود. که البته ممکن است آن روش هم اشتباه بوده باشد. به هرحال آن روند طبق انتظارات پیش نرفته و به یک نقطه بن‌بست رسیده است که الان بازسازی آن بی‌نهایت مشکل شده است.»

در بخش پرسش و پاسخ، یکی از حضار درباره‌ی آینده‌ی اصلاح‌طلبی سوال کرد. زیدآبادی در جواب وی گفت: اصلاحات شکست خورده است و امکان تاثیرگذاری بر اساس توانایی‌های خود را ندارد و باید به دنبال بازسازی و اعاده اعتبار خود برود. در کوتاه مدت اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نقش موثری در قدرت بازی کنند. راه بازسازی اعتبار و توانایی را قبلا توضیح داده‌ام اما سران اصلاحات بلد نیستند به درستی این کار را انجام دهند چراکه تصورشان بر این است که فقط از طریق دست یافتن به دولت است که می‌توانند خود را بازسازی کنند. درحالی که این دیدگاه غلط است. این داستان‌ها که آنها از نقش مردم می‌گویند، شعار است و مردم را هم خسته کرده است. بنابراین از نظر من دیگر وقت بازی تمام شده و اصلاح‌طلبان به نقطه آخر رسیده‌اند. حداکثر تلاشی که می‌توانیم بکنیم آگاهی‌دهی است و کار بیشتری نمی‌توانیم بکنیم.

مخالفت عباس عبدی با جنبش خیابانی

عباس عبدی در این نشست با جنبش خیابانی مخالفت کرد. عبدی گفت با جنبش خیابانی مخالف است چون با جنبش اجتماعی فرق می‌کند. او در این رابطه می‌گوید: «جنبش خیابانی برای کشورهای اروپایی است که خطری تهدیدشان نمی‌کند. در ایران جنبش خیابانی رهبرش را با خود می‌برد. من زمانی با جنبش خیابانی موافقم که رهبر جنبش، مسئولیت را قبول می‌کند و تا آخر آن را می‌پذیرد. اما در این سال‌ها هر گاه چنین رویدادهایی پیش آمده، کسی نتوانسته آن را هدایت کند. نمونه آن هم تیر ۷۸ بود. بارها پیشنهاد کردیم که آقای خاتمی باید آن را جمع کند اما در ایران رهبران سیاسی بیشتر تابع می‌شوند.»

***

پرونده طبری از دوره گذشته قوه قضائیه در حال بررسی است؟

به گزارش فارس، حجت الاسلام منتظری در بیستمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر پرونده یکی از معاونان سابق قوه قضاییه گفت: در خصوص این پرونده، کلیات داد و ستدها را می‌دانستیم و از زمانی که یک سری علایم و نشانه های مشخص تری به دست آوردیم از دوره قبل بررسی‌ها شروع شد.

وی افزود: به این دلیل تدریجی بود چرا که برخی افراد به نحوی حرکت می کنند که از خودشان جای پایی بر جای نگذارند که یکی از مشکلات ما در برخورد با فساد همین است که به زحمت می توان محقق شدن جرم را محرز کرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خط قرمزی در برخورد با افراد نداریم، خاطرنشان کرد: فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی در این رابطه شدت گرفته و هر کسی که دخیل باشد برخورد می شود، البته نسبت به فساد و مقابله با آن حساس و به همان اندازه نیز نسبت به آبروی اشخاص حساسیم.

بیشتر بخوانید:

اظهارات دادستان کشور درباره پرونده «معاون سابق قوه قضائیه» و «حضور بانوان در استادیوم»

این در حالی است که دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی مدتی پیش از بازداشت طبری در اطلاعیه‌ای در واکنش به سخنان زاکانی عنوان کرده بود: «اتهاماتی به معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه زده شده که کذب بودن آن برهمگان آشکار است... برخی از اتهامات مطرح درموردمعاون اجرایی حوزه ریاست قبلاً دردادسرا بررسی شده وکذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خودمستقلا آن‌ها را بررسی وخلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود.»

بیشتر بخوانید:

واکنش دفتر آیت الله آملی لاریجانی به ادعای زاکانی و خبرگزاری دولت

آیا آملی لاریجانی موضع خود درباره «طبری» را اصلاح می‌کند؟

***

لاریجانی: برای انتخابات مجلس تصمیمی نگرفته ام

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه گفته می شود ظاهراً شما قرار است از قم برای انتخابات مجلس کاندیدا نشوید؟ گفت: بنده هنوز درباره اینکه کاندیدا انتخابات مجلس و یا اینکه از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شوم تصمیم نگرفته‌ام این ظاهراً که شما می‌گوید از کجا می‌دانید؟

وی درباره اینکه در انتخابات  مجلس با کدام جریان سیاسی تعامل و ائتلاف خواهد کرد،گفت: هنوز درباره حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌ام که این موضوعات مطرح باشد.

***

ماجرای قول کدخدایی به عارف

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس با طرح این سوال که چرا ردصلاحیت شورای نگهبان همواره باید متوجه اصلاح طلبان باشد، به خبرآنلاین گفت: چرا یک جناح کاملا مصونیت دارد مگر در موارد بسیار نادر که بر همگان آشکار است که فلان نامزد اصولگرا متخلف و پرونده دار است رد صلاحیت می شود اما بین اصلاح طلبان فقط به جرم اصلاح طلبی همه ردصلاحیت می‌شوند، کجای قانون آمده است که همه اصلاح طلبان ردصلاحیت شوند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه آقای عارف برای رای آوری آقای کدخدایی در مجلس خیلی تلاش کرد و برای این موضوع زیر سوال قرار گرفت، افزود: دلیل حمایت آقای عارف صحبتی بود که با آقای کدخدایی در فراکسیون داشتند، آقای کدخدایی آنجا قول داده بود که نقایص قانونی را برطرف خواهند کرد اما امروز و با این اظهارات کسی که دارد زیر قولش می زند آقای کدخدایی است.

وی تاکید کرد: فراکسیون امید که به آقای کدخدایی رای داد به این امید بود که ایشان اشکالات قانونی را برطرف کند ولی ایشان به جای برطرف کردن آنها، همان قانون را مستند رد صلاحیت قرار می دهد. به نظر می‌رسد با نگاه اخیر سخنگوی شورای نگهبان، راهی برای حل وفصل دغدغه‌های اصلاح طلبان وجود ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۳۵۲۴۲۰:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
باید حساب کرد در این شش سال مدعیان اصلاح‌طلبی با روی کار آوردن دولت کنونی چه میزان خسارت به کشور وارد کرده‌اند. خیلی از این خسارت‌ها شاید قابل جبران نباشند.
ناشناس۱۰۴۳۵۲۹۲۰:۳۸:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
در بین کسانی که در مفاسد اقتصادی دست داشته‌اند از رؤسای حراست و بازرسی‌ها هم بوده‌اند. باید برای این عده اشد مجازات در نظر گرفته شود، چون علاوه بر فساد اقتصادی خیانت به شأن نظارتی خود نیز کرده‌اند.
ناشناس۱۰۴۳۵۳۱۲۰:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
امید است توصیه‌های رهبری در خصوص فرزندآوری، هرچه بیشتر از سوی دولت و مسئولان مورد حمایت قرار بگیرد.
ناشناس۱۰۴۳۵۳۳۲۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چرا اجازه داده می شود عده‌ای مرفه بی‌درد با نمایش سنگ توالت 50 میلیون تومانی نمک اشرافی‌گری خود را به زخم مشکلات مردم بپاشند و از طرفی تجمل‌گرایی را ترویج کنند؟
ناشناس۱۰۴۳۵۳۴۲۰:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
همسان نبودن نرخ ویزیت در مطب پزشکان یک تخلف است. از مسئولان وزارت بهداشت تقاضا داریم جلوی این تخلف آشکار را بگیرند.
ناشناس۱۰۴۳۵۳۶۲۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
در همین 4 ماه کارکرد انقلابی جناب آقای رئیسی بر 6 سال رخوت دولت مدعی تدبیر می‌چربد.
ناشناس۱۰۴۳۶۸۳۲۲:۲۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
یک کلام ختم کلام مشارکت مشروط تنها راهی هست که باعث می شود ملت دیگه فریب هم خدا و هم خرمای سران اصلاحات نخورد.
ناشناس۱۰۴۳۷۰۷۲۲:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اگر طبری در دادگاه علنی بدون هیچ خط قرمزی محاکمه نشود یعنی زاکانی هر چه گفته درست است.
ناشناس۱۰۴۳۷۹۶۲۳:۵۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
شکست اصلاحات به معنای پیروزی ایران است اصلاح طلبان مردم را نقره داغ کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۰۴۳۹۴۱۰۵:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
ریشه طبری ها نیاز به تبر دارد
ناشناس۱۰۴۳۹۴۹۰۶:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در مورد پرونده طبري اگر برخوردجدي ولازم مانند ساير پرونده هاي فساد نشودبي اعتمادي بيشتري از طرف مردم منجر خواهد شد
ناشناس۱۰۴۳۹۵۳۰۶:۲۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
رفتن به سمت FATF یا دادن هر تعهد بین المللی دیگه در این اوضاع آشفته جهان که کشورها از توافق ها بیرون میان، حماقت محض هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین