۴ روز زندگی کرمانی‌ها زیر گرد و غبار

گروه اجتماعی الف،   3980519136 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طوفان شن طی چهار روز گذشته مردم شهرستان های ریگان و فهرج را با مشکلات زیادی مواجه کرده و در کنار بروز بیماری های تنفسی و کاهش دید افقی، ۵۳ روستا نیز در محاصره طوفان قرار دارند.

۴ روز زندگی کرمانی‌ها زیر گرد و غبار
 
 

مهر نوشت: از روز سه شنبه هفته گذشته طوفان شن در شرق استان کرمان تشدید شده و به دلیل وزش باد و فعال شدن کانون های بیابانی در منطقه، ساکنان شرق استان کرمان با طوفان شدید شن مواجه شده اند.

هم اکنون ریگان و فهرج و روستاهای این دو شهرستان شاهد شن گرفتگی معابر، مزارع و باغها و جاده های فرعی و روستایی هستند.

چهره مردم پشت ماسک های سفید پنهان شد

میزان آلودگی هوا در این دو شهر ۱۸ برابر حد مجاز می باشد و مردم سعی می کنند برای جلوگیری از بروز بیماریهای تنفسی از خانه های خارج نشوند.

اکثر مردم ماسک برچهره دارند و شن گرفتگی خانه ها به یکی از مهمترین مشکلات پیش روی مردم تبدیل شده است.

طبق اعلام منابع پزشکی بر تعداد بیماران تنفسی در چند روز اخیر در این دو شهرستان افزوده شده که اکثر بیماران با دریافت خدمات پزشکی ترخیص شده اند اما مراجعه مردم به مراکز درمانی ادامه دارد.

قبل از سفر به شرق کرمان وضعیت جاده ها استعلام شود

راه ارتباطی بین شهرستانهای ریگان و فهرج به سمت بندر چابهار و زاهدان برای ساعاتی مسدود و از مردم خواسته شده است قبل از سفر از طریق جاده های شرق استان کرمان مسافران وضعیت جاده را استعلام کنند.

طی روزهای اخیر ده ها نفر به دلیل شن گرفتگی جاده و کاهش دید افقی در راه ماندند و با تلاش هلال احمر تحت پوشش اسکان اضطراری قرار گرفته اند.

مردم این شهرستانها با توجه به گرمای بیش از حد هوا و هجوم شنهای روان نگران محصول خرما هستند، زمان برداشت محصول از اوایل شهریور ماه آغاز می شود اما به نظر می رسد بخشی از محصول به دلیل بادهای گرم روزهای اخیر و طوفان شن دچار خسارت شده باشد.

باد شدید از روز دوشنبه مجددا آغاز می شود

مریم سلاجقه کارشناس هواشناسی می گوید: از اواسط هفته گذشته شرق استان کرمان شاهد بروز بادهای شدید ناشی از تحولات آب و هوایی بوده است.

وی افزود: شدت طوفان در روزهای  چهارشنبه و پنجشنبه زیاد بوده اما از شدت باد در روز جمعه و روز جاری کاسته شده است اما ریزگردها پدیده اصلی شرق استان کرمان است.

وی گفت: شدت وزش باد در عصرها افزایش می یابد و آلودگی در طول شب بیشتر است.

سلاجقه افزود: طبق بررسی آخرین نقشه های هواشناسی پدیده غالب در شرق استان کرمان وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار است که موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

وی ادامه داد: از روز دوشنبه مجددا سرعت وزش باد در اکثر مناطق استان افزایش می یابد و پیامد آن آسمانی غبار آلود در شرق و شمال استان کرمان خواهد بود.

وزش باد در مناطق مختلف استان کرمان از جمله شهرستان های شمالی و غربی هر چند با سرعت کمتر اما موجب بروز خسارت هایی به محصول کشاورزی به خصوص در باغها شده است.

در حال حاضر مردم شرق استان شاهد بروز مشکلات متعدد از جمله آلودگی شدید هوا و مشکلات تنفسی هستند و به مسافران هم توصیه شده در زمان بروز طوفان از تردد در جاده ها خودداری کنند.

دستگاه های امدادی در آماده باش هستند

دستگاههای امدادی در آماده باش قرار دارند و دهها روستا در محاصره طوفان شن قرار دارند و امکان تردد به این روستاها وجود ندارد.

فرماندار ریگان اظهار داشت: آلودگی هوا در شهرستان طی روزهای اخیر بالاتر از حد استاندارد بوده است و امروز در حالیکه شدت طوفان نسبت به چند روز اخیر کمتر شده اما غلظت گرد و غبار ۱۸ برابر حد استاندارد است.

امین باقری افزود: ۵۳ روستای شهرستان ریگان در محاصره طوفان شن هستند و تلاش برای باز کردن راه این روستاها ادامه دارد.

وی گفت: جاده ترانزیتی به سمت چابهار با کاهش دید افقی برای راننده ها مواجه است و عبور و مرور به کندی انجام می شود.

باقری گفت: در چند روز اخیر ده ها خودرو مورد امداد رسانی قرار گرفته اند و مسافران در مساجد و حسینه ها اسکان داده شده اند.

۱۳۰ بیمار تنفسی تحت درمان قرار گرفتند

وی به افزایش بیماری تنفسی در روزهای اخیر اشاره کرد و بیان داد بیش از ۱۳۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده اند.

فرماندار ریگان از مردم خواست از حضور کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی در محیط باز به خصوص در زمان تشدید آلودگی خودداری و از ماسک استفاده کنند.

وی همچنان به شن گرفتگی جاده های فرعی و باغهای و نخلستانها اشاره کرد و بیان کرد: هنوز میزان خسارت طوفان اخیر به شهرستان گزارشی دریافت نشده است.

شنیده ها از شهرستان فهرج، نرماشیر و بم نیز حکایت از بروز ریزگرد و طوفان شن و بروز اختلال در زندگی عادی مردم دارد، بیشترین مشکلات در این سه شهرستان در فهرج روی داده است و عبور و مرور خودروهای در جاده های اصلی شهرستان نیز با مشکلات زیاد مواجه شده است.

مسئولان محلی به مردم توصیه کرده اند که تدابیر ایمنی را برای جلوگیری از بروز خسارت های بیشتر مالی رعایت کنند.

این در حالی است که وجود کانونهای بیابانی محلی در اطراف شهر کرمان نیز دردسرهایی برای مردم ایجاد کرده است.

در شهر کرمان به خصوص در ساعات عصر وزش باد شدید موجب شکسته شدن درختان و آلودگی شدید هوا شده است، هر چند اداره کل محیط زیست و هواشناسی میزان آلودگی هوای شهر کرمان را اعلام نکرده اند اما آلودگی ها در چهار روز گذشته به خصوص در ساعات ابتدایی شب افزایش قابل توجه می یابد و بیماریهای تنفسی در شهر کرمان نیز افزایش یافته که طبق پیش بینی های هواشناسی این وضعیت تا انتهای هفته جاری ادامه دارد.