حضور رژیم صهیونیستی در ائتلاف دریایی علیه ایران بازی با آتش است

گروه سیاسی الف،   3980519085 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل بین المللی می‌گوید: آمریکا و اسراییل به بهانه ائتلاف نظامی دریایی، به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه خلیج‌فارس هستند که این موضوع گریبان آنها را خواهد گرفت.

حضور رژیم صهیونیستی در ائتلاف دریایی علیه ایران بازی با آتش است

به گزارش الف، چند روز پیش بود که «اسرائیل کاتز»، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که تل آویو بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در برابر تهدیدهای ایران در تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس خواهد بود که این موضوع با واکنش‌های بسیاری روبرو شد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار این خبر و اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف نظامی آمریکا به منظور به اصطلاح تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش زا است و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس را در این ائتلاف خودخوانده، که وجود نا مشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی ثباتی است، تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران آفرین و بی ثبات ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

همچنین محمدجواد ظریف در پیام توئیتری نوشت: «خلیج فارس شاهرگ حیاتی ایران محسوب می‌شود و به همین دلیل برای ایران که همواره امنیت دریانوردی در آن را فراهم کرده، از لحاظ امنیت ملی در اولویت قرار دارد. با توجه به این واقعیت، حضور بازیگران فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، موجب ناامنی است. ایران برای حراست از امنیت خود [در خلیج فارس] تردید نخواهد کرد.»

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل بین المللی و منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس اظهار می‌گوید: در واقع ائتلاف پیشنهادی آمریکا به منظور تسلط بر تنگه هرمز و منطقه خلیج‌فارس، خطرناک‌ترین اقدام آمریکا در طول سال‌های اخیر است. آمریکا به دنبال سیاست‌های ایران‌هراسانه خود، به دنبال تشکیل ائتلافی در خلیج فارس است؛ ائتلافی که بیش از پیش به ناآرامی در این محدوده منجر خواهد شد. باتوجه به اینکه قوانین بین‌المللی در مورد حاکمیت ایران در تنگه هرمز کاملا شفاف و روشن است، ایران همواره در دهه‌های اخیر نقش موثری در تامین امنیت این منطقه داشته است و حضور کشورهای دیگر تنها امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

وی تصریح کرد:‌ حرکت سیال کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در گذشته، نشانگر این است که تاکنون حوادث خاصی در منطقه خلیج فارس رخ نداده و جمهوری اسلامی ایران، همواره برای تامین امنیت این منطقه، هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است، لذا بهتر است که ایران سیاست‌ها و تدابیری جدیدی را در این زمینه اتخاذ کند و از کشتی‌ها عوارض در تنگه هرمز اخذ کند تا حداقل بتواند جلوی خسارت‌های پیش‌رو را بگیرد.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای به ائتلاف کشورها توسط آمریکا در تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: اگر این ائتلاف شکل بگیرد، منطقه خلیج‌فارس دچار مشکلات امنیتی و نظامی خواهد شد و پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف نیز منطقه را به آتش خواهد کشاند لذا در حال حاضر اغلب کشورهای اروپایی و بخصوص فرانسه و آلمان از پاسخ به درخواست رئیس جمهور آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف اجتناب کردند و تنها اسراییل است که اعلام آمادگی کرده است.

هانی‌زاده ادامه داد: ائتلاف اسرائیل و آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، در هر جنگی تحت رهبری ایالات متحده علیه ایران امنیت منطقه را بهم می‌ریزد و کشورهای امارات، بحرین و عربستان را علیه ایران متحدتر کرده و وضعیت منطقه را بسیار خطرناک می‌کند، درست است که امارات تا حدودی به سمت ایران تغییر مسیر داده است ولی همچنان سنگ‌اندازی کرده و تنها به دنبال منافع خود است لذا سکوت کشورهای عربی در قبال حضور اسرائیل در ائتلاف، کمکی به عادی سازی و پشتیبانی این طرح خطرناک آمریکایی است و اسراییل نیز به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

وی افزود: همانطور که تجربه ثابت کرده است هر ائتلافی با رهبری آمریکا به همراهی رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است چراکه افکار عمومی هیچ‌گاه موافق این رژیم نبوده و نیست، حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس، نظم امنیتی منطقه را به کلی دگرگون می‌کند و ایران نیز اعلام کرده حق دفاع از خود را دارد.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای تاکید کرد: حضور رژیم صهیونیستی در این ائتلاف، اعلان جنگی آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران است که کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس و همچنین غربی‌ها از آن ضرر خواهند کرد چراکه هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی تنش‌آفرینی در منطقه خلیج‌فارس است.