هشدار کره شمالی به همسایه جنوبی

گروه جهان الف،   3980518031

کره شمالی ضمن هشدار جدی به همسایه جنوبی به دلیل برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا و استقرار تجهیزات جنگی دارای فناوری های بالا در شبه جزیره، تاکید کرد که سئول بهای گزافی برای این اقدامات خود پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کمیسیون صلح این کشور روز جمعه در بیانیه ای تاکید کرد رزمایش های نظامی مشترک که سال های سال است توسط کره جنوبی با نیروهای خارجی برگزار می شود، دلیل اصلی تشدید تنش در شبه جزیره کره و جلوگیری از توسعه روابط بین کره ای است.

این نخستین بیانیه کمیسیون صلح کره شمالی از ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) یعنی از زمانی است که تمرینات هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی برگزار شد.

بیانیه می افزاید: رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی در حالی است که کره شمالی و جنوبی در بیانیه پانمونجوم توافق کرده اند تا کلیه اقدامات خصمانه را به طور کامل متوقف سازند.

این بیانیه همچنین استقرار جنگنده های رادار گریز اف ۳۵ آمریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است مقامات کره جنوبی که نسبت به هموطنان کره شمالی بی اعتنا بوده اند و ایالات متحده را به حمله به کره شمالی تحریک می کنند هرگز نمی توانند از مسئولیت وادار کردن کره شمالی به اقدامات متقابل برای رفع تهدیدات احتمالی فرار کنند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی هم بامداد چهارشنبه اعلام کرد موشک‌هایی که اخیراً آزمایش شد هشداری به مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا بود.

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا که از روز دوشنبه این هفته آغاز شد و به مدت ۲۵ روز ادامه دارد.

کره شمالی بامداد چهارشنبه، یک روز پس از آغاز رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، دو فروند موشک جدید آزمایش کرد که چهارمین آزمایش پیونگ یانگ در دو هفته اخیر است پیونگ یانگ در سه آزمایش پیشین، نوعی موشک بالستیک کوتاه برد را شلیک و سامانه پرتاب موشکی جدید را آزمایش کرد.

کره شمالی پیش از این نیز با اعتراض به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی هشدار داد که پیونگ یانگ ممکن است در صورت تداوم این رزمایش ها به دنبال "راه جدید" باشد.

پیونگ یانگ که از چند ماه پیش با آغاز مذاکرات خلع سلاح هسته ای با آمریکا، آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کرده بود، پس از این توقف چند ماهه برای چندمین بار در ماه های اخیر دست به آزمایش موشکی زده است.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی پس از دومین نشست سران دو کشور در "هانوی" پایتخت ویتنام به دلیل عدم تفاهم درباره موضوعاتی مانند "خلع سلاح هسته ای" و سطح خواسته های" دو طرف به بن بست کشیده شد.

ترامپ و کیم برای نخستین بار، سال گذشته در پایتخت سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده و توافقی کلی دو صفحه ای را امضا کردند.