دیلی اکسپرس: ایران هر زمان اراده کند تنگه هرمز را مسدود می‌کند

گروه ترجمه الف،   3980517132 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس به نقل از کارشناسان دفاعی، با بیان آنکه ایران قادر است هر زمان تنگه هرمز را مسدود کند، نوشت نیروی دریایی انگلیس ضعیف تر از آن است که بتواند از تهدیدات جهانی علیه منافع انگلیس حفاظت کند.

دیلی اکسپرس: ایران هر زمان اراده کند تنگه هرمز را مسدود می‌کند

 به گزارش الف دیلی اکسپرس به نقل از "لین بالنتین" کارشناس امور دفاعی با اشاره به موافقت انگلیس با طرح آمریکا برای آنچه که حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس نامیده می شود، افزود:" اگر بوریس جانسون – نخست وزیر جدید انگلیس – به این نتیجه برسد که بریتانیا آنقدر مجهز است که بتواند از کشتی ها دربرابر نیروهای سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز دفاع کند، خود را گول زده است."

این روزنامه با اشاره به کاهش بودجه ی دفاعی انگلیس در سال های گذشته نوشت انگلیس قادر نیست بدون توسل به حمایت آمریکا، با تهدیدات جهانی مقابله کند.

نویسنده این مقاله با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی سنتا ایمپرو به دست کماندوهای سپاه در خلیج فارس، آن را بیاگر ضعف نیروی دریایی انگلیس خواند و افزود ایرانی ها قادرند هر زمان تنگه هرمز را مسدود کنند.  

مشروح این مقاله : 

«پیش از انتخاب بوریس جانسون به عنوان رهبر محافظه کاران و به تبع آن نخست وزیر انگلیس، جرمی هانت وزیر خارجه از اولویت خود برای "تشکل نیروی دریایی اروپایی" از جمله با حضور فرانسه و آلمان سخن گفته بود.

اما "دومینیک راب" جانشین آقای هانت به محض آنکه به وزارت خارجه رسید، حمایت خود را از نیروی واکنش سریع به رهبری اروپا اعلام ولی تاکید کرد که داشتن حمایت آمریکا این طرح را موفق و موثر خواهد کرد.

بالنتین، نویسنده کتاب "تجارت مرگبار" است که در آن به ویژگی های جنگ های نوین از جمله عملیات در خلیج فارس پرداخته شده است. وی می افزاید:" باید بگویم که اوضاع خلیج (فارس) واقعیتی را درباره نیروی دریایی سلطنتی انگلیس برملا کرده است. آن هم اینکه این نیرو کوچک تر و ضعیف تر از آن است که با بحران های ناگهانی مقابله کند."

وی نوشت:" نیروی دریایی سلطنتی برای چندین دهه در خلیج فارس ناوهای پاسور و رزمناو داشت. اما حفظ میزانی خاص از نیروها در منطقه، بدون شک مستلزم صرف هزینه است. و "کاملا آشکار" است که  نیروی دریایی سطلنتی کوچک تر از اینهاست." 

نیروی دریایی انگلیس در سال 1982 سه ناوهواپیمابر عملیاتی، سیزده ناوشکن و 47 ناو پاسور  در اختیار داشت. اما تا سال 2008 این اقلام به دو ناوهواپیمابر، هشت ناوشکن و 17 ناوپاسور کاهش یافت.

به نوشته بلنتین، آخرین مورد از بازبینی جامع امور دفاعی با عنوان SDSR 2010 به کاهش 5 هزار نفر از نیروی دریایی انگلیس منجر شد، اقدامی که بیانگر "فلج شدن نیروی دریایی سلطتی" است.

در نتیجه انگلیس برای عمل به وظایفش در قالب ناتو، و همچنین گشت های مشترک جدید در دریای چین جنوبی همراه با آمریکا، ژاپن و استرالیا  کشتی کافی دراختیار نداشت.

بلنتین اما تاکید می کند که انگلیس از سال 2011 در ائتلافی با آمریکا حضور داشته که نیروی مرکب دریایی خوانده می شود. یک مورد مشابه دیگر هم در عملیات طوفان صحرا / سپر صحرا صورت گرفت.

وی می افزاید:" در گذشته این مسایل شامل نیروهای دریایی پاکستان و استرالیا می شد. لذا ایده ی ارتباط با نیروی دریایی آمریکا برای حفاظت از کشتی های عبوری در تنگه هرمز خیلی عجیب نبود. مشکل اینجاست که غرب در امور دفاعی متکی به آمریکاست. اگر نیروی دریایی آمریکا خارج شود، معادله به هم خواهد خورد."

وی در خصوص طرح نیروی دریایی مشترک با حضور انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورها می نویسد:" تصور چنین نیرویی بدون آمریکایی ها دشوار است. ایرانی ها گرچه نیروی متعارف دریایی زیادی ندارند، اما تعداد فراوانی قایق تندرو و زیردریایی کوچک در اختیار دارند که اگر از آنها به صورت تهدید آمیز استفاده شود، قادرند مشکلات جدی در خلیج (فارس) ایجاد کنند. اگر آنها (انگلیس) تصور می کنند که قادرند بدون آمریکایی ها با ایران مقابله کنند، خود را گول می زنند."

بلنتین تاکید کرد سال ها طول می کشد و سرمایه ی گذاری فراوان مورد نیاز است که نیروی دریایی انگلیس به استاندارد برسد.که البته به این بستگی دارد که انگلیس بخواهد هزینه ها را در چه بخشی صرف کند."

وی گفت:" حقیقت این است که اروپا و انگلیس باید بدانند که چگونه قادرند تنگه هرمز را باز نگه دارند، زیرا ایرانی ها می توانند این تنگه را ببندند، در این مساله هیچ شکی نیست." »