چرا رسانه‌های داخلی به ماجرای مازیار ابراهیمی نپرداختند؟/ دو نفر از مسئولین بلندمرتبه متهم به فساد باید محاکمه شوند/ کسی که دوتابعیتی است نباید مسئولیت دولتی داشته باشد

گروه سیاسی الف،   3980517071 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

چرا رسانه‌های داخلی به ماجرای مازیار ابراهیمی نپرداختند؟/ دو نفر از مسئولین بلندمرتبه متهم به فساد باید محاکمه شوند/ کسی که دوتابعیتی است نباید مسئولیت دولتی داشته باشد

انتشار یادداشتی درباره لزوم شفاف‌سازی نهادهای امنیتی درباره ادعاهای مازیار ابراهیمی متهم ترور دانشمندان هسته‌ای در سایت الف و همچنین واکنش مازیار ابراهمی به یادداشت الف از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین در این زمینه را می‌خوانید:

*اینکه اعدامشون نکردند و آزاد شدند خیلی خبر خوبیه و رگه هایی از عدالت و انصاف توش هست.نیمه پر لیوان رو باید دید.اما نباید عجولانه این افراد مشکوک رو به هر زبانی معترف کرد.

*یک متهم معترف به ترور دانشمندان هسته ای(نه حتی یک قتل معمولی)یک متهم معترف به جاسوسی وهمکاری باکشور متخاصم الان آزاده. حالا فرض میکنیم پیازداغشو زیادکرده ولی آزاده. این یعنی باید تامل کرد. اتفاقا بزرگترین تامل راخود اطلاعات ونهادهای امنیتی کردند که حتی برای حفظ آبروی سیستم خودشون حاضر به اصرار بر اشتباه اولیه نشدند.

*در هیچ کجای دنیا درباره موارد امنیتی انتظار شفاف سازی ندارند! شما هم اگر در صدر کار باشی همه حقایق رو به مردم نمیگی . فقط نگرانی من اینه که با این روند فکر می کنم نتانیاهو درباره اینکه تمام اون اسنادی که نشون داد و ادعا کرد که از ایران خارج کرده و البته نهاد های امنیتی ما انکار کردند، راست گفته باشه.

*(در پاسخ به کامنت بالا)طرف رو آوردن تو تلویزیون اعتراف هاش رو پخش کردن برای ملت، چرا اونجا پنهان کاری نکردند؟ حالا ملت حق دارند بدونند اون اعتراف هایی که از تلویزیون پخش شده راست بوده یا نادرست و اگر نادرست بوده چرا؟

*اول از همه تشکر می کنم از سایت محترم الف که این بحث را مطرح نمودند. ثانیا متاسفم که باز هم شبکه های خارجی از زودتر از رسانه های داخلی به مسئله به این مهمی ورود کردند. ثالثا چگونه می فرمایید بدون بررسی نمی توان به این ادعا استناد کرد ؟ اعترافات این فرد از تلویزیون پخش شد و همگان دیدند که این فرد گفت بمب را کار گذاشته ! اصلا شما بگویید. حکم جیسون رضاییان 7 سال زندان این بمب گزار! هم هفت سال ؟ تازه همان هم اجرا نشده! در مورد انفجار ملارد هم ایشان حرف های بسیار مهمی زده. لطفا شفاف سازی کنید. بویژه که اکنون قوه قضاییه بحث شفاف سازی را شروع کرده. 

*او بی دلیل متهم نبوده. دستی در این مسائل داشته که این چنین حاضر شده با سخنان دروغ و ادعای شکنجه در بی بی سی از دولت انگلیس جایزه و پول بگیرد. او خائن است. ادعای شکنجه کار این وطن فروشان است. احتمالا منظورش از شکنجه این است که مثلا مجبور شده چند ساعت در اتاقی بنشیند! یا دستبند به او زده اند و مدتی در انفرادی نگه داشته اند و آب میوه به او نداده اند. وطن فروشی است که برای گرفتن پول مثل بقیه وطن فروشان خواسته چیزی علیه نظام بگوید

*مساله بر میگردد احتمالا به نشان دادن سرعت عمل دستگاههای اطلاعاتی ایران و از طرفی فریب دستگاههای امنیتی بیگانه. پخش اعترافات ممکن است با توجه به اینکه این افراد پرونده های دیگری داشتند درازای ازادی با تمایل خودشان باشد و شاید هم به طور بدبینانه در اثر شکنجه باشد که درین صورت ازاد شدن این افراد هم محل سوال میشود چه اینکه میتوانستند با پرونده سازی ،همچنان دهانشان بسته بماند و حتی حبس ابد یا اعدام شوند. در هر صورت توقع شفاف سازی بیهوده است

*خیلی ها نقد می کنن چرا اینقدر دستگاه موازی داریم؟ امروز حداقل تو این مستند علنا و رسما میگه اگه اطلاعات سپاه نبود شاید اعدام شده بودیم. سوال اینه آیا واقعا اینجوریه؟ اگه اینجوریه دعا کنیم 100تا دستگاه موازی هم داشته باشیم شاید یک بیگناه آزاد بشه. چون خیلی سخته باور کنیم از روی غیر عمد و یا جهل چنین اتفاقاتی در وزارت اطلاعات میافته.واقعا ترسناکه آدم حس کنه کسانی با هموطنه خودش چنین کاری بکنه و می تونه راحت بخوابه و زندگی کنه و در مسند باشه

*(در پاسخ به کامنت بالا)خلط مبحث نکنید. به جای دستگاه موازی باید کنترل و شفافیت در کارهای سازمان های مختلف داشته باشیم و قانون را رعایت کنیم. طبق قانون نمیتوان شکنجه کرد و اعتراف گرفت و بدون ادله کسی را در زندان نگه داشت. اگر همین یه بند انجام شده بود، کار به اینجا نمیکشید که به طور کاملا اتفاقی یک خرابکاری بعد از چند سال رخ بده و عاملاش دستگیر شوند و اعتراف کنند که چه خرابکاریهای دیگری کردند.

*راه حل اين مسئله اين است كه در موارد اينچنيني فردي مانند ايشان كه ظاهرا بيگناه مورد اتهام قرار مي گيرد بعد از آزادي بايد تقاضاي مالي سنگيني از افرادي كه بزور اعتراف گرفتند داشته باشد. در موارد مشابه در امريكا كه شخصي اشتباهي به زندان مي افتد پس از آزادي حتي تا چند ميليون دلار از سيستم قضايي غرامت مي گيرد. اين روش بايد در ايران هم استفاده شود با اين تفاوت كه غرامت ميلياردي را همان بازجوياني كه بدروغ اعتراف گرفتند بدهند نه از بيت المال پرداخت شود.

*موضوع خیلی ساده است، یک سری امنیتی میخواستن خودشون رو مقتدر نشون بدن و اومدن یک سری رو گرفتن و بزور ازشون اعتراف گرفتن ولی خوشبختانه قوه قضاییه طرف حق رو گرفته و حکم به ناحق نداده و اونها رو ول کرده و کسی هم دیگه صداش رو در نیاورده

*همین که در بی بی سی مصاحبه کرده معلومه از کجا آب میخوره؟! بی بی سی تمام حملات تروریستی در ایران رو حمله مسلحانه مینمامه و اگه پیش بیاد ممکنه بگه شهید احمدی روشن رو هم ترور نکردن عقرب زدش!!! چند بار باید بی بی سی کلاه سرتون بذاره تا عاقل بشید! مثلا میخواید بگید روشن فکرید!!! نمی بینید شبکه ملکه بخاطر توقیف کشتیشون داره می ترکد

***

«چرا مجازات مفسدان، وجدان عمومي را آرام نمی‌کند؟» عنوان یادداشتی بود که نظرات متعدد کاربران الف را به همراه داشت. برخی از این نظرات را می‌خوانید:

*اگر چه در سال های اخیر با مفسدان اقتصادی در بخش های مختلف برخورد شده و به مجازات نیز محکوم شده اند اما به ندرت پیش آمده که با مسئولان سیاسی و اقتصادی که به این مفسدان کمک کرده اند برخوردی صورت گرفته باشد

*به این احکام مسخره ای که در قبال میلیاردها تومن دزدی که به قیمت بدبختی حداقل هفتاد میلیون نفر انسان صادر می شه، می گید برخورد قضایی؟ قطع دست فقط مختص اون دزد بدبخت خراسانی بود، بابت دزدی هفت هشت راس گوسفند؟

*اولاً برخلاف ادعا با دانه درشتها و وابستگان آنها برخورد نشده است ثانیاً جامعه انتظار داشت که با مفسدین قاطعانه تر برخورد شود همه میدانند که حکم زندان ولو طولانی پس از مدتی با عفو مواجه می شود و مفسد از زندان بیرون می آید ثالثاً جزای کسانیکه در شرایط سخت تحریم با دزدی و اختلاس و احتکار شیره جان مردم عمدتاً مستضعف حامی انقلاب را کشیده اند و باعث نابودی زندگی افراد زیادی شده اند زندان نیست. جامعه و مردم ستمدیده عموماً توقع داشتند که شاهد اعدام دسته جمعی این از خدا بیخبران و حامیان قدرتمند آنها باشند.

*متاسفم که بیان می کنم بعنوان یک کارمند هر چه مسئوول و مدیر می بینم، تنها احساسی که دارم این است که اینها فقط و فقط به فکر دست برد زدن به بیت المال با انواع و اقسام راههای موجود هستند. قراردادهای عجیب و غریب بسته میشه که آدم مخش سوت میکشه .ای کاش مشکل همین جا تمام میشد! متاسفانه بعد عقد قرار داد هیچ سخت گیری به پیمانکار نمیشه و ازش انجام درست کار هم نمی خواهند. کار بی کیفیت با تجهیزات بی کیفیت انجام میشه و میره. طول دادن قرار داد دیگه بمانه. اینها مواردی است که متاسفانه یا بررسی نمیشه و یا توجه کمی به آنها میشه.

*تا حالا شده مثل کشورهای پیشرفته یک مسئول دولتی بلند پایه در حد وزیر یا رئیس جمهور را محاکمه کنیم؟ اگر بوده خیلی کم بوده و این افراد همیشه به علت نزدیکی به قدرت از محاکمه درامان بودند. چرا در قضیه مه آفرید فقط یک نفر اعدام و محاکمه شد؟

*چون مجازات مفسدین برای این مردم نان نمی شود ،زمینه اصلی فساد را این دولت با بی تدبیری خودش مهیا کرد،وقتی سیستم بانکی را به یک نفر مثل آقای سیف می سپارد ویا وزیر اقتصادش آقای کریاسیان میشود که رشته تخصیلی اش بازرگانی است نتیجه یک قلم میشود دلار جهانگیری که همه ذخایر ارزی را بباد داد ویا این سیستم بانکی ربوی (شدیدا ربوی) که هم مال مردم را آلوده کرده و هم زمینه رانت خواری را مهیا کرده است.و قتی زمینه فساد مهیا شد هر کس باشد آلوده میشود.یادمان باشد که ام الفساد (ریشه هم فسادها) دروغ و احتمالا در پی آن تزویر است که نا گفته پیداست که چه کس یا کسانی توی چندساله اخیر مردم را با امثال برجام فریب دادند و با بی سیاستی زمینه این فساد هارا با دلار 4200تومانی معروف به دلار جهانگیری بوجود آوردند،ریشه باید زده میشد که متاسفانه نشد.

*چون اصل كاريها مجازات نميشن فقط يه تعدادى كه از طرف صاحبان قدرت وسوسه شدن و سود ميكنن كه اگه گير افتادن جوابگو باشن مجازات ميشن ولى شوربختانه اصل ماجرا و اختلاسهاى اصلى جاى ديگريست چرا با اينهمه خبرهاى ريز و درشت در مورد وزارت صمت هست با جناب شريعتمدارى برخوردى نميشه چرا با نمايندهاى رانتخوار و باجگير برخورد نميشه همين باعث شده مسئولين فاسد براى خودشان حاشيه امن تصور كنند و فساد محال است از بين بره حداقل يكى از اين مسئولان فاسد رو نه صورى بلكه درست محاكمه كنيد جواب ميده

*اگر واقعا عدل علی (ع) اجرا می شد شرایط این نبود...اگر کف دست اختلاس گران و مفسدان و دامادها و برادران مقامات ذغال گداخته می انداختیم و حداقل یک مورد از خودی ها اعدام می شدند مردم باور می کردند که شرایط برای همه اخلاگران نظام اقتصادی یکسان است.در کشورهای کمونیست این عده بدون هیچ اغماضی اعدام می شوند و در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن هم طرف خودش خودکشی می کنه اما اینجا به خاطر اینکه طرف داماد وزیر هست حتی لباس زندان هم تن اش نمی کنند...امیدوارم آقای رئیسی برخورد قهری و عبرت آموز با این دسته آدمها را در دستور کار قرار بدن

*غیر از مسائلی که در مقاله عنوان شده و مسائل بسیار دیگری که وجود دارد یک مسئله مهم این است که چه فرقی به حال ما کرد؟ ببینید به عنوان مثال تعزیرات فروشندگان عمده لبنیات را چند میلیارد جریمه میکند. خوب! چه سودی به حال ما کرد؟ آیا لبنیات ارزان شد؟ آیا مابه التفاوت گرانفروشی به مردم داده شد؟ پولی به خزانه واریز شد و دوباره با کم فروشی و هزار دوز وکلک آن جریمه را هم از جیب مردم بیرون میکشند. در مورد گوشت دهها نفر دستگیر و مثلا اعدام شدند!! خوب چه فرقی به حال ما کرد؟؟ آیا گوشت ارزان شد؟  اولا اقدامی شایسته صورت نپذیرفته است ثانیا چه فرقی به حال مصرف کننده و بازار کرد؟ آیا خودرو ارزان شد؟

*بینی و بین الله بگید کار پرونده قطور املاک نجومی به کجا کشید ؟ آقایان ، عزیزان... گذشت آن زمان که میشد پنهان کرد . شبکه های مجازی امروز هر مبایل را به یک صدا و سیما تبدیل کرده و به مرور با گسترش فن آوری این شبکه ها فراگیرتر خواهند شد ، پس شما را بخدا از خر شیطان پائین بیائید و خودتون هر آنکس را که از صدر تا ذیل خلافی و فسادی مرتکب شده محاکمه و در صورت نیاز اعدام کنید

***

«خاوری نماینده ایرانیان خارج از کشور نیست/ دوتابعیتی‌ها شهروند درجه دو نیستند»، عنوان یکی از یادداشت‌های بینندگان بود که با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

*بنده هم دو تابعیتی هستم ولی دل در گروی کشورم ایران دارم. در هر محفل بین المللی خود را ایرانی معرفی می کنم و هر جا توانستم کمک کردم تا اسم ایران به نیکی یاد بشود. هیچ وقت به خیانت به کشورم ایران فکر نکرده ام. بارها برای اینکه وارد تدریس در دانشگاههای ایران بشوم تماس گرفته ام و نامه نوشته ام، ولی کسی خبر از ما نمی گیرد. خوب برای زندگی چکار باید میکردم‌ چون انتخاب زندگی در غربت و بالتبع گرفتن اقامت دوم؟ اقامت دوم را هم نه از راه پول و نه از راه فروختن کشورم ایران گرفته ام بلکه بدلیل علم و تلاش خودم به بنده اقامت داده اند و در دانشگاه کرسی تدریس به من داده اند. 

*(در پاسخ به کامنت بالا)استاد محترم کسی با تابعیت دوگانه مشکل ندارد. بحث بر سر این است که کسانی که تابعیت دوگانه دارند نباید حق داشته باشند سمت اجرایی داشته باشند. البته که حق دارند کار داشته باشند

*واقعيت اينست كسي كه تابعيت مضاعف و دوم را ميگيرد ، به پرچم و به قانون اساسي ان كشور و به دولت و حكومت و نظام ان كشور بايد وفادار باشد ، در هرصورت هر شخص مختار است تابعيت هركشوري را كه دوست دارد بگيرد ، اما حق ندارد ثروت و سرمايه كشور مادري اش را به انجا انتقال دهد ، بدتر از ان تابعيت مضاعف انگيزه مضاعفي براي دستبرد به بيت المال و سوء استفاده مالي براي كساني كه در دولت و يا حتي بخش خصوصي سركار با پول دارند بشود ، وام ميگيرند و گرفته به كشور دوم برده اند . واقعيت ديگري هم وجود دارد به يك فرد كه تابعيت مضاعف گرفته چه اينطرف چه آنطرف هر دو كشور به چشم احيانا جاسوس نگاه ميكنند ، مگر خلاف ان ثابت شود .

*پناهنده را با کسیکه از مجاری متعارف تابعیت گرفته نباید یکی دانست در بسیاری از کشورها شما پس از مدتی کار با اجازه اقامت و کار حق در خواست تابعیت دارید ملیون ها ایرانی هم اکنون تابعیت دو گانه دارند کافیست در هنگام خروج از کشور و کنترل ویزای کشور مقصد از طرف ماموران ایرانی متوجه ایرانیانی شوید که بدون ویزا اما با پاسپورت کشور دیگری عازم هستند .

*کسی با دو تابعیت بودن هموطن عادی مشکلی نداره اخوی. مشکل این هست کسی که تابعیت اونور رو میگیره قطعا ثروتمند بوده که تونسته رفته اونور. این رو هم ما میدونیم اونور الکی به کسی تابعیت اون کشور رو نمیدن
پس کسی که اینچنین ثروتمند بوده منبع درآمدش از اینور بوده اما تفریح و عشق حالش اونور باشه نمیتونه مسئولیتی در این کشور داشته باشه و بشه صدای مردم و حلال مشکلات مردم. چون یقینا اون مشکلی نداره که بخواد مشکل آحاد جامعه رو درک کنه