حاشیه‌ای‌ بر موتورسواری زنان/ احمدی‌نژاد و برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان/ انتقاد رهبری از خصوصی‌سازی‌ها

گروه سیاسی الف،   3980516136 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

حاشیه‌ای‌ بر موتورسواری زنان/ احمدی‌نژاد و برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان/ انتقاد رهبری از خصوصی‌سازی‌ها

رضایت جهانگیری از میزان اختیاراتش

اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: (اختیارات) خوب است و من راضی هستم. وی ادامه داد: وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی بوجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس جمهور دارم.

بیشتر بخوانید:

واکنش جهانگیری به خبر اختلاف با روحانی: رابطه خوبی با رئیس جمهور دارم

این سخنان در حالی است که از ابتدای دولت دوازدهم، عموم اصلاح‌طلبان از نقش‌آفرینی اندک جهانگیری در تصمیمات دولت گلایه دارند. اصلاح‌طلبان تاثیر زیاد واعظی بر روحانی را علت گوشه‌گیری جهانگیری دانستند. این مسئله تا آنجا پیش رفت که یکی از سایت‌های خبری، از قهر جهانگیری خبر داد که البته این خبر تکذیب شد.

***

انتقاد رهبری از خصوصی‌سازی‌ها

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان کشور با اشاره به سخنان یکی از جوانان نخبه که معتقد بود اجرای نامناسب اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، ناشی از ابلاغیه‌ی سیاستهای کلی است، گفتند: آن تفسیر یک نیاز قطعی کشور بود و در همان زمان بسیاری از اساتید و کارشناسان اقتصادی بر ضرورت چنین تفسیری برای اصل ۴۴ تأکید داشتند اما متأسفانه دولتها دراین‌خصوص خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: همواره مهم‌ترین منتقد عملکردها در تفسیریه اصل ۴۴ بوده‌ام

***

موتورسواری زنان اشکال شرعی ندارد

حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد راهکار استفاده از این وسیله کم هزینه برای بانوان گفت: موتورهایی در دنیا طراحی شده است که به راحتی واژگون نمی‌شود یا نشستن بر روی آن آسان است و امنیت، عفاف و حجاب آن بالاتر است. همچنین لباس‌هایی برای موتورسواران حرفه‌ای طراحی شده است که برای زنان حجاب کاملی دارد.

وی افزود: خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده است و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: من به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

معاون فرهنگی قوه قضائیه: موتورسواری اشکال شرعی ندارد

سخنگوی ناجا: قانونی درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان نداریم

***

تحلیل یک اصلاح‌طلب از ماجرای مازیار ابراهیمی

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره علل پذیرش ادعاهای مازیار ابراهیمی توسط بخشی از مردم به انصاف‌نیوز گفت: «ادعاهای آقای ابراهیمی درباره‌ی اعترافاتش مقابل دوربین صداوسیما از این جهت اهمیت داشت که او بعنوان کسی که به آلمان رفته و به رسانه‌ای چون بی‌بی‌سی دسترسی پیدا کرده و ادعاهایی را بیان کرده باعث شده نوع اعترافات دیگران هم در تلویزیون ایران بسیار علنی زیر سوال برود.

خود من بعنوان یک کارشناس کوچک رسانه اظهارات آقای ابراهیمی را که دیدم برداشتم نسبت به اظهارات آقای جمالی فشی در چند سال قبل تقویت شد. چون وقتی اعترافات آقای فشی را از صداوسیما می‌دیدم نمی‌توانستم بطور کامل باور کنم که همه‌ی ابعاد مساله آن چیزی است که آقای فشی دارد پشت دوربین می‌گوید؛ اگر دقت کنیم اساسا بعضی از این نوع برنامه‌های مستند صداوسیمای ایران، بعضا گاف‌های رسانه‌ای هم دارند که براحتی می‌شود پراکندگی، عدم انسجام و حتی در بعضی موارد مطالبی ضد و نقیض را هم از میان اعترافات پخش شده بیرون کشید.

به نظر من اعتراف‌‌های مربوط به ترور دانشمندان هسته‌ای، با ادعاهای آقای ابراهیمی زیر سوال رفت؛ این نکته‌ی قابل توجهی است که الان بخشی از جامعه‌ی ما در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای ابهامات جدی دارند.»

ناصری با انتقاد از وزارت اطلاعات گفت: «وزارت اطلاعات الان هم در دولت آقای روحانی آنچنان اقتداری که در دولت اصلاحات داشت را ندارد، علتش هم این است که وزارت اطلاعات در ماموریت و ساختار، بعد از روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد عملا تضعیف شد و نکته‌ی مهم‌تر اینکه این وزارت اطلاعات که در راس‌اش آقای علوی است و رییس جمهورش هم آقای روحانی است این آمادگی و توان را برای این نوع پیگیری‌ها و برخوردها ندارند.

امروز وزارت اطلاعات وابسته به دولت، از نظر من همسویی با شعارهای انتخاباتی آقای روحانی ندارد که البته بخش عمده‌ای از این بازمی‌گردد به شخص آقای روحانی، که اصلا بخاطر شاکله‌ی امنیتی‌اش اساسا با این نوع مسایل خیلی طرفیت و ارتباطی ندارد. مثالی می‌زنم: اگر قتل‌های زنجیره‌ای، در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده بود یا آقای روحانی در سال ۷۷ رییس جمهور مملکت بود یقینا او کاری که آقای خاتمی در مورد افشاگری قتل‌های زنجیره‌ای و عزل وزیر اطلاعات کرد را نمی‌کرد؛ اصلا همین الانش هم اگر اتفاق مشابهی بیفتد کار بسیار بزرگی که اقای خاتمی کرد را آقای روحانی با وزارت اطلاعاتش نمی‌کند؛ چون آقای خاتمی براساس یک باور و رویکرد این مسیر را رفت که اساسا آقای روحانی این رویکرد را ندارد.»

***

احمدی‌نژاد در برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان جایی ندارد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره نظر مثبت برخی جریانات اصولگرا برای استفاده از سبد رای احمدی‌نژاد به برنا گفت: اصولگرایان هیچ برنامه‌ای برای هر نوع همکاری با احمدی‌نژاد ندارند یعنی اساسا آقای احمدی‌نژاد در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان تعریف نشده و نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد برخی جریانات اصولگرا این‌گونه فکر نمی‌کنند، گفت: خیر. همه جریان‌های اصوگرا بر این باورند.

ایمانی تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد هم چنین بنایی ندارد که بخواهد با اصولگرایان نوعی همکاری علنی و غیرعلنی در قالب استفاده از سبد رأی و غیره داشته باشد. احمدی‌نژاد به طور مطلق نه در گذشته چنین بنایی داشته و نه در حال حاضر چنین بنایی دارد. آقای احمدی‌نژاد، آقای احمدی‌نژاد است یعنی او در چارچوب هیچ جریان سیاسی و هیچ حزبی نمی‌گنجد. همه مطالبی هم که درباره این موضوع مطرح می‌شود عمدتا با اغراض سیاسی است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده آقای احمدی‌نژاد تمایلی ندارد با هیچ جناح سیاسی همکاری کند چنان‌که قبلا هم نداشته و در حال حاضر نیز تمایل ندارد. آقای احمدی‌نژاد به تنهایی خود را یک جناح و یک حزب می‌داند. وی همواره خود را چه درست و چه نادرست، یک جریان مقتدر سیاسی می‌داند. در عین حال اصولگرایان نیز هیچ برنامه‌ای برای اینکه با آقای احمدی‌نژاد هر نوعی همکاری بخواهند داشته باشند، ندارند.

بیشتر بخوانید:

ناصر ایمانی: احمدی‌نژاد در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان تعریف نشده و در چارچوب هیچ حزبی نمی‌گنجد

***

اظهارات عجیب حدادعادل درباره نارضایتی مردم از دولت

به گزارش ایسنا غلامعلی حداد عادل در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور گفت: جلوه ای از غربگرایی در ایران اعتماد به غرب است که در برجام آن را دیدیم. وقتی مذاکرات برجام شروع شد ما اعلام کردیم که دلواپسیم اما ما را مسخره کردند و اسم خود را هم دل‌آرام گذاشتند، با دشمن می‌خندیدند و به ما اخم می‌کردند اما امروز ثابت شد که حق با دلواپسان بوده است.

وی ادامه داد: اگر پیش از برجام نسبت به آمریکا نگران بودیم حالا نگرانی‌هایی نسبت به عملکرد اروپا وجود دارد، چون یکسال گذشته اما فقط چهار میلیون دلار به حساب اینستکس ریخته شده و اروپا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: اگرچه تا این لحظه تصیمی برای ورود به انتخابات پیش رو نگرفته‌ام ولی جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته ۶۰ درصد مردم عنوان کرده‌اند که در انتخابات مجلس پیش‌رو به نامزدهای مخالف دولت رأی می‌دهند و فقط ۲۰ درصد ذکر کرده‌اند که رایشان به گزینه‌های موافق دولت است.

بیشتر بخوانید:

حدادعادل: شخصا وارد انتخابات ۹۸ نمی شوم

امیدواریم آقای حدادعادل با انتشار توضیحاتی سخنان خود را اصلاح‌ کنند. اگر مردم از دولت ناراضی باشند به دلیل عملکرد ضعیف دولت است و ممکن است باعث شود به اصولگرایان اقبال نشان دهند اما این نباید باعث شود از وضعیت کنونی کشور به‌دلیل اقبال احتمالی مردم اظهار خوشحالی کنیم. برعکس باید از عملکرد بد دولت ناراحت باشیم چون مردم را در تنگنا قرار می‌دهد.

***

«واتس آپ» در حال سبقت از «تلگرام»

براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟»

این نتایج مشخص شد:

۴۲.۸ درصد واتس اپ، ۴۲.۴ درصد تلگرام، ۳۹.۵ درصد اینستاگرام، ۲.۸ درصد سروش، ۲.۳ درصد فیسبوک، ۱.۹ درصد توئیتر، ۱.۳ درصد ایتا، ۰.۸ درصد لاین، ۰.۷ درصد بله، ۰.۶ درصد آی گپ، ۰.۵درصد گپ ، ۰.۲ درصد بیسفون، ۰.۱ درصد ساینا استفاده می کنند و ۳۰.۴ درصد از هیچکدام از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. (البته پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند.)

گفتنی است درصد عضویت افراد در تلگرام و واتس اپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است.