معرفی ۳ طرح رونمایی‌شده در حضور رئیس‌جمهور

گروه سیاسی الف،   3980516131

سه طرح علمی ـ تحقیقاتی جهاددانشگاهی به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد تاسیس این نهاد با حضور دکتر روحانی رونمایی شد.

معرفی ۳ طرح رونمایی‌شده در حضور رئیس‌جمهور

به گزارش ایسنا، در این مراسم از سه پروژه‌ی تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارو درمانگر "گاما"، داروی درمان سوء هاضمه "نیگلاپسین" و کتاب "طرح پیمایش ملی خانواده" رونمایی شد.

داروی نیگلاپسین

با تلاش محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی داروی نیگلاپسین پس از دو سال کار پژوهشی ساخته شد.

مطالعه این دارو روی ۸۰ بیمار مبتلا به مشکلات گوارشی و سو هاضمه انجام شده و نتایج آن در مجلات معتبر دنیا به ثبت رسیده است. پیش از این برای درمان این بیماری ها از داروهای شیمیایی استفاده می شد که دارای عوارض فراوانی بود و با تولید داروی نیگلاپسین این مشکل حل می شود.

نیگلاپسین از روغن سیاه دانه و عسل دارویی که کاملا بومی تهیه شده است. پیش از رونمایی۱۰ هزار واحد( شیشه) از دارو تولید شده است که پس از آن نیز به تولید انبوه می رسد.

پیش بینی می‌شود از این دارو سالانه بالغ بر یک میلیون واحد تولید و علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای دیگر صادر شود.

قیمت داروی نیگلاپسین یک سوم مشابه داروهای شیمیایی آن در دنیاست.

پروژه تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما

روشی نوین برای پیش‌گیری و درمان بیماری اسهال در دام

آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از موثرترین سلاح‌های انسان در برابر بیماری‌ها هستند؛ امروزه مصرف بی‌رویه و نادرست آن در درمان بیماری‌های انسان و دام منجر به یک تهدید جدی شده است و هرساله حدود ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند و تعداد آن‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

بیماری اسهال در دام‌های تازه متولدشده، یکی از عوامل موثر در بروز تلفات یا از دست رفتن بازده اقتصادی است.

تاکنون 20 دام‌داری و داروخانه از این محصول استفاده کرده‌اند و سالانه 3000 گوساله با استفاده از این دارو درمان شده‌اند (بالغ‌بر 1000 میلیون ریال در سال از خروج ارز از کشور با عدم خرید انواعی از آنتی‌بیوتیک‌های خارجی صرفه‌جویی شده است).

با برآورد اولیه از آمار دام بزرگ و کوچک در ایران پیش‌بینی می‌شود؛ در سال بیش از دو میلیون از این محصول موردنیاز باشد؛ برای بیش از 30 نفر به‌طور مستقیم و 50 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود. امکان صادرات این محصولات به کشورهای خاورمیانه (با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشورهای همسایه در پرورش دام بزرگ و کوچک) وجود دارد.

طرح پیمایش ملی خانواده

ایده‌ی طرح پیمایش ملی خانواده در گروه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی مطرح و پس از آن، در شورای بررسی نهایی طرح‌های جهاددانشگاهی تصویب شد.

هدف از اجرای این پیمایش، ارایه‌ی تصویر دقیق، جامع و تعمیم‌پذیری از وضعیت خانواده در ایران است. از موضوعات و مسایل مرتبط با قبل از ازدواج (نظیر شیوه‌ی آشنایی زوجین با هم) تا موضوعات مرتبط با زندگی خانوادگی و نهایتاً موضوعات مرتبط به پایان زندگی خانوادگی و طلاق.

ابعاد مختلف خانواده تا حد امکان هم در بعد نگرشی و هم در بعد رفتاری بررسی شده است.

بنا بر روابط عمومی جهاددانشگاهی، حاصل پیمایش حاضر مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات حوزه خانواده در مناطق شهری ایران است. این مجموعه ارزشمند از اطلاعات علاوه بر ارایه تصویری دقیق و تعمیم پذیر از وضعیت خانواده در ایران این امکان را فراهم کرده تا در قالب تحلیل ثانویه‌های موضوعی، ابعاد مختلف خانواده با دقت و تمرکز بیشتر و مبتنی بر چارچوبهای نظری متناسب، مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد.