ویزای کانادا

گزارش بازرگانی،   3980516073

کانادا کشوری در قاره آمریکای شمالی است که از نظر مساحت دومین کشور بزرگ بعد از روسیه می باشد و در بخش شمالی ایالات ‌متحده آمریکا قرار دارد و به عنوان یک کشور بسیار توسعه ‌یافته شناخته شده است.

کانادا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و جزو مقاصد گردشگری پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. تقاضای مردم به ویژه ایرانیان برای سفر به کانادا در چند سال گذشته به طور پیوسته افزایش ‌یافته است، اما عده ای از آنها دقیقا نمی دانند که چگونه می ‌توانند به کانادا بروند. در این مطلب به بیان نکاتی درباره ویزای کانادا که جواز ورود شما به این کشور است می پردازیم.

ویزای کانادا چیست؟

ویزای کانادا بر روی پاسپورت شما الصاق می شود که اجازه ورود به این کشور را به شما می ‌دهد. ویزای کانادا مجوزی برای سفر به این کشور است که قانونا به شما اجازه می دهد به طور موقت یا برای همیشه در کانادا بمانید.

گرفتن ویزای کانادا به این معنی است که کنسولگری و یا سفارت کانادا به این نتیجه رسیده‌ اند که شما واجد شرایط هستید و الزامات مورد نیاز ورود را برآورده می ‌کنید. با این حال، زمانی که شما در مرز و گمرک کانادا هستید، ورود شما به خاک این کشور به تایید افسران مرزی بستگی دارد.

اگر به سوالات ماموران اداره خدمات مرزی کانادا پاسخ صادقانه و صحیح بدهید، آنها به شما اجازه ورود می دهند. در غیر این صورت، چنانچه آنها به صلاحیت های شما مشکوک شوند، می‌توانند مانع ورود شما شده و از شما بخواهند که به کشور خود باز گردید، حتی اگر ویزای کانادا داشته باشید.

چه افرادی به ویزای کانادایی نیاز دارند؟

چنانچه از یکی از کشورهایی که "معافیت ویزا" یا "قرارداد مجوز سفر الکترونیکی (eTA)" با کانادا ندارند قصد سفر به این کشور را داشته باشید، نیازمند دریافت ویزا برای ورود به کانادا می باشید. به طور ویژه می توان گفت افراد از حدود ۱۴۸ کشور دنیا نیاز به دریافت ویزا برای بازدید، کار، یا مهاجرت به کانادا دارند.

انواع ویزای کانادا

ویزای کانادا به دو گروه تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

ویزای موقت کانادا که به دارنده حق اقامت در کانادا برای مدت ‌زمان محدودی برای اهداف گردشگری، بازدید از خانواده، تحصیل و یا کار را می ‌دهد.

ویزای دائم کانادا که به دارنده اجازه می ‌دهد تا برای همیشه به کانادا نقل‌ مکان کرده و کار کند و در مسیر دریافت شهروندی کانادا قرار بگیرد.

ویزای موقت کانادا

ویزای موقت کانادا به فرد اجازه می ‌دهد تا مدت مشخصی در کانادا بماند که این مدت زمان توسط کنسولگری کانادا یا ماموران اداره خدمات مرزی تعیین می ‌شود. این زمان معمولا تا ۶ ماه طول می ‌کشد. با این حال، ویزای موقت می‌تواند از نوع یک بار ورود (سینگل) و یا چند بار ورود (مولتیپل) باشد.

ویزای یک بار ورود (single entry) تنها به فرد اجازه می ‌دهد که یک ‌بار وارد خاک کانادا شود، ۶ ماه بماند و سپس به کشور خود باز گردد. ویزای چند بار ورود (multiple entry) به فرد اجازه می ‌دهد تا زمانی که ویزا منقضی شود، به دفعات مختلف وارد کانادا شده و به طور موقت در آنجا بماند.

انواع ویزای اقامت موقت کانادا:

  • ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا به صاحب خود این اجازه را می دهد تا برای هدف گردشگری و یا بازدید از خانواده وارد کشور کانادا شود.

  • سوپرویزای کانادا

سوپر ویزای کانادا به والدین یا پدر بزرگ ‌ها و مادربزرگ های شهروندان کانادا و یا افراد دارای اقامت دائم کانادا اجازه می‌ دهد تا برای اقامت طولانی ‌مدت و دیدار فرزندان و نوه های خود به این کشور وارد شوند.

  • ویزای دیپلماتیک و رسمی کانادا

ویزاهای دیپلماتیک و رسمی به مقامات و دیپلمات های کشورهای خارجی این اجازه را می دهد تا برای انجام وظایف و اهداف رسمی خود وارد کشور کانادا شوند.

  • ویزای محرمانه کانادا

ویزای محرمانه به همه افرادی داده می شود که واجد شرایط ویزای دیپلماتیک و رسمی نیستند اما به دلیل موقعیت و رتبه ای که دارند، جزو افراد مهم محسوب می شوند. به طور مثال این ویزا به افرادی داده می شود که از اعضای هیات های تجاری و یا افراد دیپلماتی که با هدف گردشگری وارد کشور کانادا شده اند، باشند.

  • ویزای کسب و کار کانادا

ویزای کسب و کار به افرادی داده می شود که با اهداف تجاری و به صورت انفرادی یا گروه های تجاری وارد خاک کشور کانادا می شوند.

  • ویزا جهت زایمان در کانادا

این نوع ویزا به افرادی اعطا می شود که علاوه بر دارا بودن تمام معیارهای لازم برای اقامت موقت در کانادا، باردار باشند و تمایل داشته باشند فرزند خود را در این کشور به دنیا بیاورند. تولد نوزاد در کانادا موجب می شود تا به طور خودکار، شهروندی این کشور را دریافت کند.

  • ویزای اهدای عضو

این نوع ویزا به افرادی اعطا می شود که با هدف اهدای عضو به یک شهروند کانادایی یا یکی از افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، به این کشور سفر می کنند.

  • ویزای تسهیلات کانادا

ویزای تسهیلات به شهروندان دو تابعیتی کشور کانادا که گذرنامه کانادایی نداشته اما پاسپورت یک کشور دیگر را دارند، اعطا می شود. به دلیل دشواری های دریافت پاسپورت کانادایی، مهر ویزا بر روی پاسپورت ملیت دیگر شخص زده می شود.

  • ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا به افرادی داده می ‌شود که برای تکمیل تحصیلات خود از یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش گرفته باشند. اگر شما به مدت کمتر از ۶ ماه قصد تحصیل در کانادا داشته باشید، می ‌توانید یک ویزای عادی دریافت کنید، اما جهت تحصیل به مدت بیشتر از ۶ ماه، شما به ویزای تحصیلی نیاز خواهید داشت.

  • ویزای کار موقت کانادا

ویزای کار کانادا به افرادی داده می ‌شود که یک پیشنهاد شغلی در کانادا دارند و به مدت ۶ ماه قصد کار کردن داشته باشند. برای اخذ این ویزا، فرد باید یک نامه پیشنهاد شغلی معتبر از سوی یک کارفرما ارائه کند و شرایط دریافت ویزای موقت را داشته باشد.

  • اجازه اقامت موقت کانادا

این مجوز برای افرادی صادر می شود که نیاز دارند برای اهداف مختلفی به کانادا سفر کنند، اما شرایط لازم برای دریافت ویزای اقامت موقت (TRV) را نداشته باشند. این مجوز تنها برای مدت زمانی صادر می‌ شود که فرد نیاز دارد در کانادا باشد، برای مثال حضور ۲ هفته ای در یک ورکشاپ.

  • ویزای کار در تعطیلات کانادا

ویزای کار در تعطیلات کانادا مختص جوانانی از ۳۰ کشور دنیاست که قصد سفر به کانادا دارند تا بتوانند در این کشور کار کنند و یا تعطیلات خود را سپری نمایند. این یک ویزای انتخاب تصادفی است بدان معنی که متقاضیان، درخواست خود را ارسال کرده و منتظر می مانند تا به طور تصادفی برای ارائه درخواست اجازه کار انتخاب شوند.

ویزای دائم کانادا

ویزای دائم کانادا ویزایی است که به دارنده اجازه اقامت دائم در این کشور را می ‌دهد. این ویزاها به عنوان ویزای مهاجرتی شناخته می‌شوند و دارای انواع مختلفی می باشند.

انواع ویزای دائم کانادا:

  • ویزای اکسپرس انتری

برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry) کانادا یک برنامه مهاجرت الکترونیکی است که توسط دولت کانادا طراحی شده‌ و به افراد مختلف از سراسر جهان اجازه می‌دهد تا بر اساس مهارت ‌های خاص خود به کانادا مهاجرت کنند. موارد زیر بخشی از این برنامه هستند:

  • برنامه تجاری متخصصان فدرال (Federal Skilled Trades Program- FSTP)

این ویزا به افرادی داده می‌شود که در مشاغلی نظیر نجاری، مکانیک هواپیما، اپراتورهای جرثقیل، مکانیک تجهیزات سنگین، برق، ماشین‌ آلات، آهنگری، جوشکاری، لوله‌ کشی و غیره تخصص دارند.

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program- FSWP)

این ویزا به افرادی اعطا می ‌شود که تخصص شغلی آنها در کانادا مورد نیاز است. لازم است پیش از اقدام برای دریافت این ویزا، بررسی کنید که چه نوع مشاغلی در کانادا مورد نیاز است و امتیازات کافی را کسب نمایید.

  • برنامه نامزدی استانی (Provincial Nomination Programs- PNP)

این ویزا به کارگران نیمه ماهر یا کم مهارتی که می توانند با شغل خود به اقتصاد کانادا کمک نمایند، اعطا می شود. این کارگران بر حسب تقاضایی که برای مهارت آنها وجود دارد در استان های مختلف کانادا مشغول به کار می شوند.

  • برنامه تجربه کانادایی  (The Canadian Experience Class)

ویزای اقامت دائم تجربه کانادایی به افرادی اعطا می شود که ویزای تحصیلی یا کاری موقت داشته و می‌خواهند آن را به ویزای اقامت دائم تغییر دهند. آنها اغلب تجربه تحصیل و یا کار در کانادا را داشته و در جامعه کانادا سکونت داشته اند.

  • ویزا های مهاجرت تجاری کانادا
  • برنامه مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری

برنامه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری برای افرادی است که قصد سرمایه‌ گذاری در اقتصاد کانادا را دارند و ارزش خالص دارایی های آنها حداقل ۸۰۰ هزار دلار کانادا باشد. آنها باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار کانادا در این کشور سرمایه ‌گذاری کنند و دولت این سرمایه‌ را ظرف مدت پنج سال بدون هیچ بهره ای به آنها باز خواهد گرداند.

  • برنامه ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا (Startup) برای افرادی است که به تنهایی پتانسیل راه اندازی شرکت و توانایی مشارکت در اقتصاد این کشور را دارا می باشند. ارزش خالص دارایی های این افراد باید حداقل ۳۰۰ هزار دلار کانادا باشد. این افراد باید متعهد به مالکیت و مدیریت حداقل یک سوم از ارزش یک کسب ‌و کار کانادایی و همچنین ایجاد و حفظ اشتغال در مدت ۳ سال حضور در این کشور باشند.

  • ویزای خود اشتغالی

ویزای خوداشتغالی کانادا مختص افرادی است که در انجام کسب و کار، فعالیت های ورزشی، فرهنگی یا کشاورزی مهارت دارند و می خواهند تجارت خود را در کشور کانادا راه اندازی کنند. این افراد باید چگونگی تامین بودجه لازم جهت راه اندازی کسب ‌و کار و همچنین مهارت ‌های خود در این حوزه های خاص را اثبات نمایند.

دیگر ویزاهای اقامت دائم کانادا

  • برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر کبک (QSWP)

اگر شما دارای یکی از مشاغلی هستید که در استان کبک مورد نیاز است و همچنین به زبان فرانسه تسلط دارید، می ‌توانید برای برنامه نیروی ماهر کبک درخواست بدهید که به شما این امکان را می ‌دهد به طور دائمی به کبک رفته و مشغول به کار شوید.

  • برنامه اسپانسرشیپ خانواده

ویزای اسپانسرشیپ خانواده به همسران و فرزندان وابسته به شهروندان کانادایی و یا افراد دارای اقامت دائم اجازه می ‌دهد تا برای همیشه به کانادا مهاجرت کنند.

  • برنامه پرستاران خانگی (LCP)

این ویزا به مراقبان و پرستارانی داده می ‌شود که صلاحیت نگهداری و مراقبت از افراد مسن، معلول و یا کودکان را داشته باشند و در یک خانه خصوصی در کانادا زندگی می‌ کنند.

نحوه اخذ ویزای کانادا

درخواست ویزای کانادا به روش های مختلفی انجام می گیرد. در روش اول می توانید به صورت آنلاین ثبت نام کنید و در روش دوم باید مراجعه حضوری داشته باشید.

  • ثبت نام آنلاین

در این روش باید ابتدا یک حساب کاربری در سایت سفارت کانادا ایجاد کنید. سپس می توانید مدارک خود را به صورت الکترونیکی آپلود نموده و هزینه های رسیدگی به پرونده را به صورت آنلاین پرداخت کنید. پس از انجام ثبت نام باید منتظر دریافت ایمیلی از طرف سفارت کانادا باشید تا برای شما وقت انگشت نگاری تعیین کند. پس از آن شما حدود یک ماه فرصت خواهید داشت تا جهت انگشت نگاری به دفاتر ویزای کانادا (CVAC) مراجعه کنید.

  • ثبت نام حضوری

 در این روش باید فرم های مربوط به درخواست ویزا را دانلود کرده و تکمیل نمایید. همچنین هزینه های مربوطه را از طریق حواله بانکی یا چک تضمینی بپردازید. پس از پرداخت هزینه ها باید با در دست داشتن مدارکی همچون پاسپورت، عکس، فرم های تکمیل شده و دیگر اسناد حمایتی ظرف مدت 30 روز به نزدیک ترین دفتر ویزای کانادا در محل زندگی خود مراجعه کنید.

شکل ویزای کانادا چگونه است؟

ویزای کانادا به گذرنامه الصاق می شود و ظاهر متمایزی دارد. این ویزا معمولا دارای عکس نیست، اما شامل اطلاعات زیر است:

  • محل صدور ویزا
  • تاریخ صدور و انقضا
  • تعداد ورودهای مجاز
  • شماره سند
  • نوع ویزا
  • نام و نام خانوادگی دارنده ویزا
  • شماره گذرنامه

در ادامه می توانید تصاویر مربوط به ویزای توریستی، کاری و مهاجرتی کانادا را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

ویزای توریستی کانادا

ویزای کاری کانادا