دپوی کاغذ توسط برخی انتشاراتی‌ها در تهران

گروه فرهنگی الف،   3980516054

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: تعداد زیادی از انتشاراتی‌ها کاغذ تخصیص‌یافته از سوی وزارت فرهنگ را در انبارهای اطراف تهران دپو کرده‌اند.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره وجود رانت‌های فراوان در بازار کاغذ و سودجویی دلالان و عدم نظارت دولت بر ارز تخصیص‌یافته به این بخش گفت: 7 تعرفه گمرکی در حوزه کاغذ وجود دارد که بخشی از آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود.

وی افزود: در 7 تعرفه متاسفانه رانت‌های فراوان و دلالان متعددی وجود دارد. این درحالی است که این رانت تنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نبوده و بانک مرکزی که ارز دولتی (4200 تومانی) برای واردات آن تخصیص می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت که مقوله تجارت را مدیریت می‌کند هم به دلیل سوءتدبیرهای انجام‌داده مقصر هستند.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: میلیاردها تومان اعتبار بیت‌المال برای واردات کاغذ با استفاده از ارز دولتی تخصیص یافته است که با حیف و میل صورت‌گرفته جیب رانت‌خواران این حوزه پر شده و در حقیقت حیف و میل زیادی در این باره صورت گرفته است که کاغذ بسیار کمی وارد کشور شده و نه ارز اعطا‌شده در این باره به خزانه بازگشت.

وی گفت: اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاری مربوط به این وزارتخانه یعنی چاپ و نشر و روزنامه اقدامی را برای بهبود روند انجام داده است، که کارگروه کاغذ در این باره تشکیل شده و مقداری از ولنگاری، حیف‌ و میل و رانت‌خواری در گذشته، مدیریت شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس نسبت به تخصیص کاغذ به انتشاراتی‌ها و مطبوعاتی‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهام دارند و در بسیاری از موارد مطلع هستیم که انتشاراتی‌ها کاغذ دریافتی را در انبارهای خود دپو کرده و یا با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسانند.

آزادیخواه گفت:‌ تعداد زیادی از انتشاراتی‌ها کاغذ تخصیص‌یافته از سوی وزارت فرهنگ در انبارهای اطراف تهران دپو کرده‌اند.