تلاش ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای پیشبرد طرحی جدید علیه جنگ با ایران

گروه جهان الف،   3980515195

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در تلاش هستند طرحی را با گنجاندن در لایحه بودجه دفاعی آمریکا به قانون تبدیل کنند که خواستار جلوگیری از اقدام نظامی علیه ایران است.

به گزارش فارس، ۲۸ نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاش برای پیشبرد طرحی هستند که اختصاص هر گونه بودجه به دولت این کشور را برای ایجاد اقدام نظامی علیه ایران ممنوع می‌کند. 

وبگاه مجله «فارن‌پالیسی» روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) گزارش داده به متن یک نامه داخلی در کنگره دست یافته که نشان می‌دهد این گروه از نمایندگان کنگره در تلاش هستند این طرح را به قانتون تبدیل کنند. 

قانونگذاران آمریکایی پیش از این در تصویب طرح‌های مشابه شکست خورده‌اند، اما این بار امیدوارند این طرح را در لایحه بودجه دفاعی آمریکا که قرار است در پاییز سال جاری متن آن نهایی شود گنجانده و آن را به قانون تبدیل کنند. 

قانونگذاران آمریکایی در نامه مذکور، خطاب به روسا و اعضای ارشد کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نوشته‌اند: «اکثریت نمایندگان از هر دو حزب در مجلسین آمریکا، نظر خودشان را در خصوص دفاع از حق قانونی کنگره در مسائل مربوط به جنگ و صلح ابزار کرده‌اند.»

سناتورها و قانونگذاران مجلس نمایندگان در بخش دیگری از این نامه خطر ورود به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره را با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه زیاد ارزیابی کرده‌اند. 

این نامه، نمایانگر جدیدترین جدال‌های سیاسی در کنگره برای کاستن از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا است. مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ تیرماه طرح مشابهی را به تصویب رسانده، در حالی که مجلس سنا دو هفته قبل‌تر از آن (۷ تیرماه) در تصویب آن ناکام ماند. 

در قوانین آمریکا، برای اینکه طرحی به قانون تبدیل شود، بایستی پس از تصویب در هر دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به امضای جمهور آمریکا برسد.