تشکر دانش آموختگان رشته حقوق از دیده‌بان شفافیت و عدالت/ چرا ۱۵۰ هزار بیکار فارغ‌التحصیل حقوق بیکار هستند؟

گروه اجتماعی الف،   3980515145 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعدادی از حقوقدانان کشور با تشکر ویژه از اقدامات دیده‌بان شفافیت و عدالت تاکید کردند: دایره تنگ گزینش دانش آموختگان حقوق باعث شده از حدود ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل این رشته ۱۵۰ هزار نفر بیکار و حدود ۱۰۰ هزار نفر هم در رشته‌های غیرمرتبط با حوزه تخصصی خود مشغول به کار شوند.

به گزارش الف، کانون وکلای دادگستری هر ساله آزمون وکلالت را برگزار می‌کند، اما میزان افرادی که می‌توانند پس از آن، وارد بازار کار شوند، بسیار محدود است. به اعتقاد برخی کارشناسان کانون وکلا با این اقدام خود باعث ایجاد بازاری انحصاری در حوزه وکالت شده است.

 بر اساس آمار در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۶ وکیل وجود دارد درحالی که این عدد برای کشور های جهان به صورت متوسط ۲۴۰ است. 

دانش آموختگان حقوق روز ۲۱ خرداد ماه امسال با تجمع در مقابل مجلس از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخواست کردند هر چه سریعتر تکلیف طرح جامع وکالت را روشن کرده و جهت رای گیری به صحن علنی مجلس ارسال کنند.

از مسکوت ماندن طرح جامع وکالت در کمیسیون قضایی مجلس بیش از ۵۰۰ روز می‌گذرد.

سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هم در اردیبهشت ماه امسال با صدور بیانیه‌ای ضمن اصرار بر اجرای ماده۷ قانون سیاست‌های اجرایی اصل۴۴، از مجلس خواست تا قانون مجوز کسب و کار را اصلاح کند؛ همچنین از قوه قضائیه درخواست کرد تا علیه کانون وکلای دادگستری و تمام مسئولانی که در صدور مجوزهای کسب و کار اخلال و از ورود رقیب به کسب و کارها جلوگیری می‌کنند، اعلام جرم کند.

بیانیه دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره انحصار در صدور مجوزهای کسب و کار/ سه مطالبه از مجلس و قوه قضائیه

نامه دانش آموختگان رشته حقوق به رئیسی درباره رفع انحصار از وکالت

‌رحیم لیالی مسئول منابع انسانی دیده بان شافیت و عدالت گفت: روز گذشته (۱۵ مرداد ماه) حدود ۲۰ نفر از حقوقدانان به نمایندگی از حقوقدانان کل کشور بعد از اعتراض در مقابل مجلس شورای اسلامی به نشانه اعتراض به مسکوت ماندن طرح جامع آزمون پذیرش وکالت با حضور دیده‌بان شفافیت و عدالت از این سازمان مردم نهاد و شخص دکتر احمد توکلی یکی از چهر‌ه‌های تاثیر گذار که فعالیت‌هایی برای مقابله با انحصارگرایی انجام داده  تقدیر و  تشکر کردند.

وی افزود: این افراد در جلسه‌ای با حضور  احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت و علی اشرف نوری مدیرعامل دیده‌بان از مشکلات حوزه کاری خود و انحصار در بازار وکالت گفتند البته نمایندگاه کانون وکلا هم قول مساعد دادند.

لیالی گفت: حقوقدانان در این جلسه خواستار شدند که اولا جایگاه منیع وکالت و حقوق که خواستگاه اصلی آن ایجاد امنیت و آرامش در جامعه اسلامی می‌باشد، نباید با بی‌تدبیری‌ها برفراز افرادی که ناشی از عدم فهم آنها از این جایگاه که گاها از منافع باندی و جناحی هم بی تاثیر نیست، شود.

این مسئول در دیده‌بان شافیت و عدالت بیان کرد: دانش آموختگان حقوق در ادامه جلسه تاکید کردند دایره تنگ گزینش افراد باعث شده از حدود ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل این رشته حدود ۱۵۰ هزار نفر بیکار و حدود ۱۰۰ هزار نفر هم در رشته‌های غیرمرتبط با حوزه تخصصی خود مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه براساس لحن صریح قرآن که مدیران جامعه اسلامی را موظف به اجرای عدالت کرده است، گفت: از همه ظرفیت‌های موجود دیده‌بان در راستای احقاق حق تحصیل‌کرده‌های رشته حقوق استفاده خواهد شد. همچنین در این جلسه اکثریت قاطع حاضرین به عضویت افتخاری دیده‌بان شفافتی و عدالت درآمدند.

لیالی اظهارات امیدواری کرد با پیگیری طرفین زمینه اشتغال حداکثری حقوقدانان تحصیلکرده کشور ایجاد شود به گونه‌ای که روزی برسد که همه مردم جامعه اسلامی بتوانند از حقوقدانان حاذق و کاردان با اطمینان خاطر بهره‌مند گردند و جامعه‌ای اسلامی از آسیب‌های موجود رهایی یابد.