انتقال شرکت بازرگانی دولتی مصوبه سران قوا داشت؟

گروه اقتصادی الف،   3980515122

نگاهی به اظهارات نمایندگان مجلس نشان می دهد که روایت لاریجانی با روایت روحانی درباره تصویب مصوبه ای در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت به شدت متفاوت است.

انتقال شرکت بازرگانی دولتی مصوبه سران قوا داشت؟

به گزارش فارس، یکی از مهمترین اخبار حوزه اقتصادی در هفته های اخیر، انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت بود. ابتدا حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در تاریخ 2 مردادماه با اشاره به اقدامات دولت برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و بازار، گفت: «در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از اختیاراتی که در زمینه بازرگانی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود، به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگردد؛ در این زمینه در شورای عالی اقتصادی به جمع‌بندی رسیده و مصوبه آن را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم و در این زمینه موافقت گردید که تمام فعالیت‌های بازرگانی در یک جا متمرکز شود و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی همه اختیارات را در این زمینه برعهده دارد».

یک روز بعد از اظهارات روحانی، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به این سوال که شنیده شده طبق مصوبه جلسه سران قوا، شرکت بازرگانی دولتی (GTC) از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت منتقل شده است و آیا این خبر صحت دارد؟، گفت: «بله، در جلسه سران قوا این موضوع را تصویب کردند و مصوبه شد. رئیس جمهور هم در جلسه هیات دولت گفتند که مقام معظم رهبری این مصوبه را تنفیذ فرمودند؛ با این اقدام دوباره امورات بازرگانی مثل سابق در کشور متمرکز می‌شود».

با وجود اظهارات رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روایتی که نمایندگان مجلس به نقل از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از این موضوع مطرح می کنند، کاملا متفاوت است و نشان میدهد که موضوع انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نرسیده است. 

گفتنی است لاریجانی در پاسخ به سوال نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی درباره مسائل کشاورزی که در تاریخ 7 مردادماه برگزار شد، این اظهارات را مطرح کرده است. در ادامه نگاهی به اظهارات نمایندگان مجلس درباره این موضوع می پردازیم:

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، درباره عدم تصویب انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد به وزارت صمت در جلسه شورای هماهنگی سران قوا گفت: «نمایندگان مجلس خیلی به این موضوع حساس بوده و روز گذشته هم از آقای لاریجانی در این باره توضیح خواستیم که شما به عنوان رئیس قوه مقننه که در جلسه شورای هماهنگی سران قوا حضور داشته‌اید آیا تصمیمی درباره جابجایی این شرکت از یک وزارتخانه به وزارت دیگر اتخاذ شده است؟».

وی با اشاره به اینکه در جلسه شورای هماهنگی سران قوا هیچ مصوبه‌ای درباره انتزاع شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد و انتقال آن به وزارت صمت وجود نداشته است، افزود: «آقای لاریجانی به نمایندگان اعلام کرد که تاکنون چند بار این بحث در جلسه شورای هماهنگی سران قوا مطرح شده است، اما تصویب انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد به وزارت صمت درست نیست. لاریجانی در نشست روز گذشته اعلام کرد روزگاری رئیس‌جمهور در یکی از آن نشست‌ها به دنبال تصمیم‌گیری سریع درباره جداسازی این شرکت از وزارت جهاد و الحاق به وزارت صمت بود که اعلام کردم باید نظرات وزیر جهاد کشاورزی را هم بشنویم تا محکم و قاطع در این باره تصمیم گیری کنیم که البته آن جلسه به تعویق افتاد اما در نشست‌های بعدی مجددا این بحث را مطرح کرد».

همچنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:«رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی توضیحاتی در این باره داد که مشخص بود با آنچه که دولت در مورد تصویب جداسازی شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد و الحاق به وزارت صمت طبق مصوبه شورای هماهنگی سران قوا اعلام کرده متفاوت با حقایق اصلی است لذا باید حرمت امامزاده توسط متولی نگاه داشته شود».

چند روز بعد، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره عدم تصویب انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد به وزارت صمت در جلسه شورای هماهنگی سران قوا، گفت:«جداسازی شرکت بازرگانی دولتی براساس خواست و توجیه و توضیح رئیس‌جمهور بوده است،‌ به طوری که دولت اعلام کرده که با شرایط فعلی نمی‌تواند کار کند». وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس، گفت: «نمایندگان در این نشست به رئیس مجلس اعتراض کردند که آقای لاریجانی شما به عنوان نماینده مردم در قوه مقننه باید نسبت به جدا شدن شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت صمت اعتراض می‌کردید و رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به انتقادات نمایندگان اعلام کردند که وقتی این روند طی شده است، من نمی‌توانستم مخالفتی نسبت به این قضیه داشته باشم». 

نهایتا عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه آیا انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت با تأیید شورای هماهنگی سران قوا و تایید مقام معظم رهبری صورت گرفته است؟ گفت: «در جلسه‌ای آقای لاریجانی رئیس مجلس در این باره نقل کرد که آقای روحانی به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی بود پس از آنکه نشد موضوع را در شورای هماهنگی سران قوا مطرح کردند و پس از آنکه آنجا هم جوابی نگرفته بود رفته و اجازه گرفته است». وی در پاسخ به اینکه اگر آقای رئیس جمهور برای انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد به وزارت صمت مجوزی از سوی سران سه قوه نداشته پس چطور این شرکت را منتقل می‌کند، گفت: «استنباط من این است اگر انتقال شرکت بازرگانی دولتی اکنون بدون اجازه و ورود مجلس انجام شده نشان می‌دهد که آقای روحانی مجوز این کار را گرفته است».

نگاهی به اظهارات نمایندگان مجلس نشان می دهد که روایت لاریجانی با روایت روحانی درباره تصویب مصوبه ای در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت به شدت متفاوت است. ضرورت دارد هر چه سریعتر سازوکار دقیقی برای اطلاع رسانی از مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درنظر گرفته شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین