ورود نیروهای اطلاعاتی به پرونده تخلف ارزی در زیر مجموعه وزارت بهداشت

  3980515095 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ماجرای تخلف در واردات دارو و تجهیزات پزشکی با ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد و اکنون پای ماموران اطلاعاتی هم برای بررسی موضوع به میان کشده است.

ورود نیروهای اطلاعاتی به پرونده تخلف ارزی در زیر مجموعه وزارت بهداشت

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار الف می گوید: کمیسیون بهداشت در این زمینه جلسه ای داشت که از برادران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم در آن حضور پیدا کردند. آنان تایید کردند که مسائلی بوده و سه نفر هم نه از مدیران سازمان غذا و دارو بلکه از زیرمجموعه های آن بازداشت شده اند.

به گفته او، تحقیقات همچنان ادامه دارد و باید بعد از مشخص شدن مسائل، به مردم توضیح داده شود.

 عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره جزئیات فساد در هزینه کرد ارزهای دارو و تجهیزات پزشکی می افزاید: فعلا اطلاعات ما در این حد است. جزئیات بیشتری اعلام نشده که چه اتفاقی افتاده میزان آن چقدر بوده و چقدر گسترش داشته است. در مورد صحبتهای وزیر بهداشت و رقم هایی که گفته هم البته دولت و از جمله سخنگوی دولت تکذیب کرده و می گویند چیزی گم نشده است و می گویند در گمرکات 4 میلیون دلار کالا هست و بخشی از کالاهای وارد شده آنجاست . بالاخره هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاده البته امیدواریم هم ماموران امنیتی و اطلاعاتی و هم قوه قضاییه در نهایت واقعیت را مشخص کند.

شهریاری اضافه می کند: به نظر من این مسائل مربوط به امروز و دیروز و 4 یا 5 سال اخیر نیست. هیچ وقت هم ثابت نشده که مدیران سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت کاری کرده باشند. البته از گذشته برخی مواقع به ما می گفتند که افرادی در زیرمجموعه وزارت بهداشت تخلفاتی دارند. ما هم به مسئولان منتقل می‌کردیم و آنها هم پیگیری می کردند.

او می گوید: البته اشکالاتی در کل سیستم وجود دارد و نه فقط در وزارت بهداشت و و درمان اما بالاخره در وزارتخانه ها حراست وجود دارد از سازمان بازرسی حضور دارند از دیوان محاسبات حضور دارند اما به نظر می رسد که نظارت‌ها جدی نیست. به هرحال  این افراد در دستگاههای دولتی حضور دارند ولی به نظر من باید یک فکر جدی تری کرد و نظارتها را تقویت کرد تا با سلب اعتماد مردم از سیستم دولتی مواجه نشویم.

ابوالفضل صانعی، رئیس اتحاادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در این مورد گفته است که از این یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی که ارز آن تامین شده، بالای یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یوروی آن کالا وارد شده، از گمرک ترخیص و توزیع شده است و هنوز هم مقداری از آن‌ها باقیمانده که زیر نظر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو توزیع می‌شوند.

گر چه سعید نمکی به عنوان یک داروسازاز اولین روزهای ورودش به وزارت بهداشت با  انحلال هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و تغییر در سازمان غذا و دارو، عزم خود را برای مبارزه با فساد نشان داد اما حالا در کمتر از یک ماه از افشاگری وزیر بهداشت هنوز سرنوشت دقیق ارزهای دولتی دارو و تجهیزات پزشکی، مشخص نیست تا جایی که پای نیروهای اطلاعاتی هم به این پرونده باز شده است.

همه چیز از سخنان سعید نمکی در جمع فراکسیون ولایی مجلس در بیست و سومین روز تیر شروع شد، وقتی که از کانون های فساد در وزارت بهداشت و خارج از این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد: یک میلیارد  و ۳۰۰ میلیون دلار ارز (دولتی 4200 تومانی) برای تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی این ارزها را برده و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است.

او گفت: با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت درگیر بودیم، ابایی ندارم بگویم بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیات‌امنای ارزی هریک به‌نوعی مشکل دارند، یک جریان از بیرون وزارت بهداشت هدایت می‌شود و عده‌ای را تطمیع می‌کند که اتفاقا من را مصمم‌تر کرده با جدیت و سرعت بیشتری برخورد کنم.

درست یکسال پیش در مرداد 97 بود که پس از زمزمه‌های تحریم آ‌مریکا و خروج این کشور از برجام غلامرضا اصغری، رئیس سابق سازمان غذا و دارو، از اختصاص 3.5 میلیارد دلار ارز برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی و دپوی آ‌ن تا 13 آبان 97 یعنی زمان فاز دوم تحریم‌های آ‌مریکا خبر داد، اعتباری که اختصاص یافت اما با آ‌مدن نمکی در وزارت بهدا شت و اعلام آ‌مارهایی از نحوه هزینه کرد آن زلزله‌ای به پا شد.

اعدادی که در مورد دقت آ‌نها بعدا حرف و حدیث هایی پیش آمد چرا که اعلام شد کل میزان واردات دارو در سال 96 حدود 1.3 میلیارد دلار بود که با فرض افزایش واردات در سال 97 به 1.5 میلیارد دلار می رسد بنابراین سهم باقیمانده برای تجهیزات پزشکی و سایر واردات صورت گرفته به عدد 2 میلیارد یورو می رسد که از رقم 1.3 میلیارد دلاری اعلام شده از سوی وزیر بهداشت بیشتر است.

بعد از آن مسئولان دولتی در این زمینه اظهار نظر کردند از جمله عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از تخلف نزدیک به ۲۰ شرکت واردکننده دولتی و خصوصی در حوزه دارو و کالاهای اساسی با رقمی نزدیک به یک میلیارد یورو، خبر داد که البته پس از آن محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری به چهار وزیر برای پاسخگویی فوری به نامه رئیس کل بانک مرکزی و پاسخگویی به این تخلفات نامه نوشت.

نمکی یکی از آ‌ن چهار وزیر است که قول داده موضوع را پیگیری کند و قرار است «به زودی» نتیجه بررسی‌هایش اعلام شود.

او 25 تیر در  سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس گفت  که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم.

 نمکی البته رقم مورد بررسی را از 1.3 میلیون دلار به دو میلیون دلار افزایش داد و گفت: با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است. مواردی نیز وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده و به بخش خصوصی منتقل شده است.

 با این حال برخی مسئولان دولتی از جمله سخنگوی دولت از در دیگری وارد شدند، «تکذیب»، علی ربیعی 9 مرداد در جمع خبرنگاران درباره ارز گمشده دارو و تجهیزات پزشکی گفت: به طور قطع این پول گم نمی‌شود، معلوم است که کجا است، بعضی ها حق داشتند، عوامل بیرونی و داخلی باعث شده که کالایشان را دیر بیاورند. کالا در گمرک است و بعضی ها تعلل کردند.
رییعی گفت : اگر کسانی به جای وارد کردن کالا با این ارز چیز دیگری وارد کردند جریمه و به دادگاه معرفی می شوند.