لاریجانی: اگر به ایران ضربه‌ای بزنند، پاسخ ما به کشورهایی که پایگاه‌های آمریکایی‌ها در آنجا قرار دارد، سنگین است

گروه سیاسی الف،   3980515089

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه در رفتار با ایران کم‌عقلی نمی‌کنند، گفت: آنها می‌دانند اگر بخواهند ضربه‌ای بزنند، پاسخ ایران به کشورهای منطقه که پایگاه‌های آمریکایی‌ها نیز در آنجا قرار دارد، به گونه‌ای خواهد بود که دچار آسیب فراوان می‌شوند.

لاریجانی: اگر به ایران ضربه‌ای بزنند، پاسخ ما به کشورهایی که پایگاه‌های آمریکایی‌ها در آنجا قرار دارد، سنگین است

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 15 مرداد ماه) در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران به ویژه در حوزه پارلمان، گفت: امیدواریم خاطرات خوبی در کار با مجلس برای شما باقی بماند.

طرح مجلس درباره قانون جامع رسانه به زودی به صحن می‌آید

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جایگاه خبرنگاری را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: خبرنگاران باید مورد حمایت قرار گیرند لذا درخواست‌های شما برای ارتقای قانونی جایگاه خبرنگاران منطقی است که در این راستا تلاش هایی در مجلس برای ارائه طرحی در حوزه حمایت از رسانه تدوین شد اما از آنجایی که دولت نیز آماده ارائه لایحه ای در همین زمینه و همچنین درباره اصلاح قانون مطبوعات بود، مجلس دست نگه داشت که البته به مجلس نرسید و به خاطر همین تأخیر، مقرر شد طرح مجلس به همت کمیسیون های اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قرار گیرد که به زودی به صحن می آید.

وی همچنین درباره درخواست خبرنگاران پارلمانی مبنی بر به همراه داشتن تلفن همراه هوشمند، اظهار داشت: به خاطر حادثه ای که در مجلس رخ داد، همراه داشتن تلفن همراه هوشمند جنبه حفاظتی به خود گرفت که در حال حاضر استفاده از گوشی های ساده برای خبرنگاران توصیه می شود و عکسبرداری از اتفاقات مجلس نیز بر عهده عکاسان خواهد بود.

لاریجانی همچنین درباره پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر تأسیس شبکه تلویزیونی پارلمان عنوان کرد: بودجه این موضوع را نداریم و درباره پیشنهادی که برای جمع آوری خاطرات خبرنگاران داده شد به نظر می رسد پیشنهاد خوبی است که می توان مقدمات آن را آغاز کرد؛ همچنین در خصوص برخی امکانات برای خبرنگاران در لابی مجلس اقدام خواهد شد.

باید تحلیل روشنی از ماجراجویی‌های آمریکا که بر اقتصاد داخلی تأثیر گذاشته است، داشت

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه برای فعالیت بهتر در جهت تعالی کشور نیازمند برداشت مشترک از قفل های موجود در کشور هستیم، اظهار داشت: باید اوضاع اقتصادی را درک کنیم لذا نقش شما که عناصر مهم و صاحب فنی در عرصه جامعه هستید بسیار مهم است به خصوص که اطلاعات کمتری نسبت به ما نداشته و در معرض تحلیل های مختلف نیز قرار دارید.

وی در ادامه با اشاره به رفتار آمریکا در حوزه هسته ای و خروج آنها از برجام که منجر به ایجاد برخی شرایط در کشور شده است، یادآور شد: ماجراجویی های آمریکا هر روز یک مسأله جدید را برای ما رقم زده و روی مسائل اقتصادی نیز تأثیر داشته است لذا باید تحلیل روشنی از اقدامات و هدف حریف داشت.

رفتارهای اسرائیل و برخی کشورهای منطقه علیه ایران برای آمریکایی‌ها هوسناک است

لاریجانی همچنین با بیان اینکه تصور در سطح بین المللی این است که آمریکا به دنبال جنگ افروزی با ایران است، ابراز داشت: گاهی این جنگ را محدود و از طریق بمباران هایی مطرح می کنند و گاهی می گویند آنها به دنبال جنگ فراگیر هستند؛ ممکن است برخی کشورهای منطقه و اسرائیل رفتارهای هوسناکی برای آمریکایی ها در نظر گرفته باشند اما بعید است آنقدر کم عقلی داشته باشند که وارد این وادی شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعید است این کشورها در حوزه محدود و غیرمحدود اقدامی علیه ایران داشته باشند چرا که می دانند اگر بخواهند ضربه ای بزنند، پاسخ ایران به کشورهای منطقه که پایگاه های آمریکایی ها نیز آنجا قرار دارد، به گونه ای خواهد بود که آنها را دچار آسیب فراوان می کند و اگر این جنگ فراگیر باشد که به طور کل گرفتار می شوند لذا مختصر عقلی دارند که وارد ماجرای این چنینی نشوند پس به دنبال این مدل نیستند و صرفا ممکن است به دنبال ناامن سازی‌هایی برای ایران باشند که از جنس جنگ نیست.

آمریکا به‌دنبال ایجاد بی‌اعتمادی در داخل ایران است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از کار حریف شناخت داشت، عنوان کرد: آمریکایی‌ها در رفتار خود با ایران دو هدف را دنبال می کنند؛ نخست اینکه به دنبال افزایش فشار اقتصادی و در پی آن افزایش نارضایتی در درون ایران هستند که بی اعتمادی در سطح ملی را نیز به همراه می آورد و پایه و اساس برخی مسائل دیگری است که آنها دنبال می کنند.

لاریجانی همچنین با اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی، بیان داشت: «هوک» که فرد عجیب و غریبی است در اجلاسی درباره این موضوع صحبت کرد که کم‌هزینه‌ترین راه افزایش مشکلات در درون ایران، ایجاد بی اعتمادی در داخل این کشور است که "پمپئو" نیز در جای دیگری بر این موضوع تأکید کرد البته آنها در این پروژه توفیق نداشته اند.

نظام جمهوری اسلامی داهیانه درباره توطئه‌های دشمن تصمیم گرفت

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه هدف دوم آمریکا این است که جلوی توسعه اقتصادی ایران پرجمعیت و مؤثر در منطقه را بگیرد تا در حوزه اقتصادی حرفی برای گفتن نداشته باشد، عنوان کرد: هدف گیری آنها با توهماتی نیز روبرو بود و در توطئه های خود توفیق نداشته اند.

وی افزود: آنها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و صرفا فشار اقتصادی ایجاد شد و با ارتباطی که با افرادی در برخی کشورهای دیگر داشتند هراس اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد کردند و فریبکاری‌هایی صورت دادند اما در نظام جمهوری اسلامی، داهیانه تصمیم گیری شد، آقای ظریف زحمات زیادی کشید و اینکه هر روز ماجرایی برای وی ایجاد کردند به خاطر نقشی است که وزیر در افشای مسیر غلط آمریکایی ها داشت؛ از این رو تحلیل این است که باید در برابر اهداف دشمن، آرایش مناسب به خود بگیریم و اصحاب رسانه نیز در کنار مسئولان، وظیفه مهمی در این خصوص بر عهده دارند.

افزایش واردات در برهه‌ای کم‌توجهی به ظرفیت جوانان در حوزه کارآفرینی را رقم زد

لاریجانی در ادامه خطاب به رسانه ها تأکید کرد: شما باید کمک به اقتصاد ملی را اولویت قرار دهید به این معنا که به جای مأیوس کردن و گزارش منفی که خواسته دشمنان است، زبان راهنمایی داشته باشید؛ برای مثال باید توانمندسازی اقتصادی که هدف دولت و مجلس است را مهم دانسته و ظرفیت های این حوزه را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش واردات در برهه ای باعث شد به ظرفیت جوانان در حوزه کارآفرینی کم توجهی شود از این رو باید با راهنمایی و ایجاد زمینه در حوزه صنعت، کشاورزی و صادرات و ایجاد روشنگری، ظرفیت ها را بیدار کرد.

رسانه‌ها عزم ملی برای توانمندسازی اقتصادی را ایجاد می‌کنند

وی افزود: تصور نکنید بیان مطالب غوغایی، باعث جلب توجه می شود اما بیان مطالبی در حوزه توانمندسازی اقتصادی این ویژگی را ندارد و مهم نیست، بلکه بسیار مهم است که رسانه ها مردم را راهنمایی کنند، ذهن جامعه را تکان دهند تا تصمیمات اثرگذار اقتصادی به خورد جامعه برود چنانچه سال گذشته مجلس قانونی درباره توسعه اقتصادی تصویب کرد و اذن رهبری نیز در این باره گرفته شد و 1.5 میلیارد دلار نیز از صندوق توسعه ملی برداشت شد تا جوانان جذب کار در روستا شوند که حرکتی نیز در این زمینه آغاز شده و رسانه ها نیز باید آن را بزرگ کنند.

لاریجانی ادامه داد: هر ساله برای سیستم های آبیاری از صندوق بودجه می گذاریم و لازم است سیستم های گلخانه ای نیز به شدت گسترش یابد که مورد علاقه جوانان بوده و در 4 فصل سال کارایی دارد لذا توانمندسازی اقتصادی با امکانات موجود، عزم ملی می خواهد که رسانه‌ها آن را ایجاد می‌کنند.

برخی حواشی خلاف واقع و موضوعات فردی تیتر رسانه‌ها نشود

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر ایجاد همبستگی سیاسی و اجتماعی در داخل کشور با کمک رسانه ها، اظهار داشت: دشمن به دنبال ایجاد یأس، تخریب و اتهام‌زنی است که در این شرایط باید همبستگی به دور از اختلافات را ایجاد کرد، البته کاستی هایی وجود دارد اما نباید این مسائل و برخی موضوعات فردی تیتر شده یا مسائلی بزرگ شود که خلاف واقع است چرا که پراکندگی ذهنی را در جامعه ایجاد می کند که مد نظر دشمن است، پس باید هوشیار بود.

 برجسته‌سازی نکات منفی مجلس محل اشکال است

وی در ادامه مأیوس کردن مردم نسبت به برخی نهادها را بی فایده خواند و افزود: ضعف هایی در برخی نهادها وجود دارد اما نباید برجسته شود اما متأسفانه گاهی در رفتار با مجلس یا دولت دیده می شود؛ چنانکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم و برخی هجمه ها و مطالب درباره مجلس زیاد شده و نکات منفی برجسته می شود که محل اشکال است. این در حالی است که باید مشوق مردم برای حضور در انتخابات بود و اقدامات رسانه ها باید در راستای توانمندسازی سیاسی جامعه باشد.

تیراندازی‌های سیاسی بلاوجه، مناسب شرایط امروز نیست

لاریجانی انتخابات پرشور را پشتوانه قوی برای انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: تیراندازی سیاسی بلاوجهی صورت می گیرد که برای شرایط امروز مناسب نیست پس اگر به دنبال انجام وظیفه ملی هستیم نباید در زمین حریف بازی کنیم؛ شما رسانه‌های خبیری هستید پس مجال تخریب بلاوجه را ندهید.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر استقامت داشته باشیم، کشورها متوجه ظرفیت های اقتصاد درونی و قدرت نقش‌آفرینی ایران در منطقه می شوند، عنوان کرد: باید آنها را به این درک رساند که نمی توانند جمهوری اسلامی را از معادلات منطقه کنار بگذارند و این برداشت برای آحاد ملت نیز باید ایجاد شود تا مسیر فشار بر ما باز نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در شرایط فعلی با عزم واحد، در این مصاف حضور داشته باشیم تا شرایط موجود بهتر شود.