اکسپرس: آمریکا شرکت ملی نفت چین را تحت نظر دارد

گروه جهان الف،   3980514149

واشنگتن مدعی‌ست پس از انتشار گزارش‌ها در خصوص نقض تحریم ایران توسط شرکت ملی نفت چین، تحرکات این شرکت را تحت نظر گرفته است.

به گزارش فارس، مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که تمام تحرکات شرکت ملی نفت چین را پس از انتشار گزارشی درباره نقض تحریم‌های نفتی ایران تحت نظر دارند.

نیویورک تایمز اخیرا گزارش داده بود که پکن همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد. این گزارش یک هفته پس از آن منتشر شد که واشنگتن، شرکت نفتی چینی با نام «ژوهای ژنرونگ» را به‌خاطر واردات نفت از ایران تحت تحریم قرار داد.

به نوشته وبگاه انگلیسی اکسپرس، اقدام چین در ادامه واردات نفت از ایران می‌تواند روابط این کشور با آمریکا را که تحت تاثیر جنگ تعرفه‌ای دچار آسیب شده، با تنش‌های بیشتر مواجه کند.

دو  مقام آمریکایی گفته‌اند مجازات‌ها علیه شرکت فوق می‌تواند درسی برای هر شرکتی باشد که بخواهد در این مسیر گام نهد.

یکی از این مقامات گفته است: «هر شرکتی که بخواهد محدودیت‌های ما را دور بزند، بالاخص محدودیت‌ها در خصوص پتروشیمی ایران را، باید این پیام را جدی بگیرد.»

وی مدعی شده که تحریم شرکت ژوهای ژنرونگ نشان‌دهنده تعهد آمریکا به اجرای تحریم‌هاست.

مقام دیگر آمریکایی اما مدعی‌ست که واشنگتن توانسته میزان صادرات نفت ایران را به کمترین میزان در تاریخ برساند.

وی می‌گوید تحریم‌های آمریکا در کنار اجرای قدرتمند آنها می‌تواند تهران را از درآمد سالانه 50 میلیارد دلار محروم کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین در 5 ماه ابتدایی سال جاری میلادی، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا 12 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، از ماه مه تاکنون 12 تانکر ایرانی نفت خود را در آسیا به مشتریان تحویل داده‌اند. 6 مورد از این کشتی‌ها نفت خود را به چین تحویل داده‌اند.

کارشناسان معتقدند اگرچه واشنگتن متحدینش را برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران قانع کرده اما چین مشکل بزرگ‌تری است. «دنیس ویلدر»، مامور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا معتقد است که «چین در این خصوص هیچ لطفی در حق آمریکا نخواهد کرد و این هزینه‌ای راهبردی است که باید پرداخته شود.»

آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را بازاعمال کرد. یکی از اهداف اعلام‌شده واشنگتن، رساندن صادرات نفت ایران به صفر است، هدفی که تاکنون موفق به حصول به آن نشده است.