تاکید حسین مرعشی بر مقاومت در برابر آمریکا/ دستور رئیسی به سازمان بازرسی درباره حجاب/ بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خرج خود را از دولت جدا کنند

گروه سیاسی الف،   3980514137 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تاکید حسین مرعشی بر مقاومت در برابر آمریکا/ دستور رئیسی به سازمان بازرسی درباره حجاب/ بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خرج خود را از دولت جدا کنند

تاکید حسین مرعشی بر مقاومت در برابر آمریکا

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره وضعیت کنونی کایران در سیاست خارجی به روزنامه ایران گفت: «توجه داشته باشیم با وجود همه مشکلات، تصویر جدیدی که از ایران در برابر چشمان ناظر در منطقه و جهان قرار گرفته یکی از جلوه‌های استقلالی است که در انقلاب ۱۳۵۷ مورد تأکید قرار داشت. به همین دلیل می‌خواهم از مدیریت سیاست خارجی و منطقه‌ای کشور و در رأس همه تدبیر و صلابت رهبری تجلیل کنم. برای اولین بار در سال‌های اخیر میان دولت و نیروهای مسلح و بین سیاستمداران و نیروهای امنیتی و نظامی هماهنگی ویژه‌ای شکل گرفت حاصل آن بروز جلوه‌های اقتدار ایران بود. اینکه ما در اوج فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها تن به عقب‌نشینی ندادیم و حالا در عرصه منطقه‌ای این امارات و عربستان هستند که برای گفت‌وگو ابراز تمایل می‌کنند و شرایط به سمت حل مسائل میان ایران و کشورهای عربی منطقه حرکت می‌کند؛ وضعیت مطلوبی است. تا پیش از رویدادهای اخیر این کشورها تصور می‌کردند ایران ضعیف می‌شود و امریکا می‌تواند با ما مقابله کند. اما بعد متوجه اشتباه محاسباتی‌شان شدند. حالا حتی ترامپ و تیمش هم با واقع‌بینی بیشتری به مسائل‌شان با ایران نگاه می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که از پا درآوردن ایران در سه یا شش ماه محاسبه اشتباهی بوده و بالعکس کشور ما در مقابل تحریم بین‌المللی بی‌سابقه سرافراز ایستاده است.»

مرعشی درباره سیاست درست در برابر ترامپ گفت: «ما در مقابل زورگویی، خباثت و رفتارغیرقانونی ترامپ و تحریم‌ها دو راهبرد می‌توانیم داشته باشیم. یک راهبرد عقب‌نشینی است و خب تا به الان تجربه دنیا نشان داده که هر قدر یک طرف عقب‌نشینی کند طرف مقابل جلوتر می‌آید. تجربه مذاکره ترامپ با کره شمالی هم همین را نشان داد. با هم عکس یادگاری گرفتند و حرف زدند ولی کوچک‌ترین گشایشی در زندگی مردم کره‌شمالی و تحریم‌های ظالمانه علیه آن کشور اتفاق نیفتاد. راهبرد دیگر این است که به سمت مقاومت ملی حرکت کنیم.»

***

موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها

لعیا جنیدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه گفته‌ می‌شود شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها بستگی به نظر دولت دارد این موضوع تا چه حد در کابینه پیگیری شده است، گفت: دولت موافق ورود خانم‌ها به وزرشگاه‌هاست و می‌دانم وزرات وزش و جوانان هم همیشه پیگیر این موضوع بوده است.

معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: برای ورود خانم‌ها باید یک هماهنگی بین قوا به وجود بیاید.

جنیدی درباره نظر قانون در خضوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها عنوان کرد: کاری به بیرون که چه اتفاقی افتاده است ندارم، از نظر من چیزی که به موجب صریح قانون منع نشده اصل بر جواز است و این یک حکم حقوقی است.

معاون روحانی: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه است/ برای این کار منع قانونی وجود ندارد

***

نشست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با وزیر کشور

شرق نوشت: وزير كشور بنا دارد براي بالابردن كيفيت انتخابات آتي با اكثر فعالان سياسي از طيف‌هاي مختلف ديدار داشته باشد تا دغدغه‌هاي ايشان را بشنود. هرچند بخشي از دغدغه اصلاح‌طلبان نه به وزارت كشور كه به شوراي نگهبان مربوط مي‌شود. در نشست اخير اصلاح‌طلبان با رحماني‌فضلي شخصيت‌هايي مانند بهزاد نبوی، محسن ‌هاشمی، حسین مرعشی، علی شکوری‌راد،حجت‌الاسلام مجید انصاری، الیاس حضرتی، احمد حکیمی‌پور، الهه کولایی، علی‌محمد حاضری، محمدعلی وکیلی، حسین کمالی، پروانه مافی، اشرف بروجردی و فاطمه راکعی حضور داشتند كه تعدادي از آنها به ابراز عقيده پرداختند.

اصولگرايان نيز چندي پيش جلسه‌اي مشابه با رحماني‌فضلي داشتند. احمد توكلي در پاسخ به اين پرسش كه در جلسه اصولگرايان با وزير كشور چه گذشت، به «شرق» گفت: «وزير كشور تصميم گرفته است با گروه‌هاي مختلف جلسات هم‌انديشي درباره انتخابات آتي داشته باشد و سخنان فعالان سياسي از هر طيف را از زبان خودشان بشنود تا انتخابات پيش‌ِرو با مشاركت حداكثري برگزار شود. تعدادي از چهره‌هاي اصولگرا در جلسه با آقاي رحماني‌فضلي نظرات خود را بيان كردند، از فعاليت‌هاي انتخاباتي‌شان حرف زدند و آنچه در مقطع كنوني برايشان مهم است را در ميان گذاشتند. موضوع مهم آن جلسه درخواست براي رسيدگي واقعي به شكايت‌هاي انتخاباتي بود به‌نحوي كه اگر تخلفي صورت گرفت، نيروهاي سياسي اين اطمينان را داشته باشند كه به تخلفات رسيدگي مي‌شود. وزير كشور هم اطمينان داد قوه قضائيه به همه شكايت‌ها رسيدگي كند و گفت در چند مورد با تعدادي از مسئولان انتخابات برخوردهاي متناسب انجام شده است و ما هم گفتيم اگر به شكايت‌هايي كه از تخلفات مي‌شود رسيدگي نشود، انتخابات از اثر مي‌افتد. نكته ديگري که آقاي رحماني‌فضلي بر آن تأكيد داشت، اين بود كه منابع مالي نامزدها بايد روشن باشد و مردم به خاطر پول نامزدها رأي ندهند، بلكه شايستگي‌ها معيار باشد. به طور كلي، جلسه خوبي بود و وزير كشور با حوصله همه صحبت‌ها را شنيد».

توكلي درباره خواسته مشخص خود اظهار كرد: «من نيز در آن جلسه گفتم دولت بايد فعاليت بيشتري داشته باشد تا وضعيت از آنچه اكنون مي‌بينيم، نامناسب‌تر نشود. مردم اكنون درگير مشكلات عديده معيشتي هستند و تعداد بسياري از جوانان كه تا چندي پيش شاغل بوده‌اند، بي‌كار شده‌اند. خواسته من اين بود كه اگر بناست انتخابات پرشور برگزار شود و مردم اعتمادشان را از دست ندهند، بايد به وضع معاش آنها رسيدگي شود».

***

دستور رئیسی به سازمان بازرسی درباره نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها درباره حجاب

رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضائی با اشاره به تصویب سند عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ و تعیین وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی، فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی در این زمینه، یادآور شد: در این سند برای ۲۶ دستگاه وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد ۲۱ وظیفه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۷ وظیفه، وزارت آموزش پرورش ۲۱ وظیفه و سازمان صداوسیما، وزارت کار، وزارت ارتباطات و ... هر یک وظایف فراوانی را به عهده دارند که کمترین آنها ۵ وظیفه است.

رئیسی افزود: اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال باید همه این دستگاه ها بازنگاهی به عملکرد خود داشته باشند تا ببینند آیا به وظایف قانونی خود عمل کرده اند یا خیر که البته به اعتقاد ما به این وظایف عمل نشده است. بر همین مبنا از سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون می خواهم که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.

رئیس قوه قضائیه: جرم کوچک و بزرگ فرقی ندارد/ فساد اقتصادی نباید عامل رشوه گرفتن شود

***

بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خرج خود را از دولت جدا کنند

بهزاد نبوی درباره ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو به خبرآنلاین گفت: «من همچنان به ادامه ائتلاف اعتقاد دارم؛ اما کسی به حرف من گوش نمی‌دهد. در اوایل انقلاب آرایش قوای سیاسی ما به «لیبرال» و «خط امام» معروف شد، که با رفتن بنی صدر و کنار گذاشته شدن همفکرانش، به «چپ» و «راست» تبدیل شد؛ در واقع چپ و راست طرفدار انقلاب. از دوم خرداد به بعد، اصلاح‌طلب و به تدریج اصولگرا در مقابل اصلاح‌طلب شکل گرفت. این جناح‌بندی با یک سری تغییرات جزئی ادامه داشت. من معتقدم که از سال ۹۲ یا حتی ۸۸ به این سو، آرایش جدیدی در کشور در حال شکل‌گیری است.

در سال ۸۸ عده‌ای مثل من به «فتنه‌گری» و به عده‌ای هم به «ساکتین فتنه» متهم شدند. این «ساکتین فتنه» عملا یک طیف جدید ایجاد کردند. به نظرم ساکنین فتنه بیشتر اصول‌گرایان معتدل و میانه رو بودند که حاضر نشدند علیه مهندس موسوی و اصلاح طلب‌ها که نامشان فتنه‌گر شده بود، شمشیر بکشند و وارد میدان شوند... آرایش قوا در حال تغییر است؛ اما دوستان ما توجه ندارند. در سال ۹۲ که آقای روحانی رئیس جمهور شد، به دلیل همین تغییر آرایش بود. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود و ربطی به اصلاح‌طلبان نداشت؛ اما بسیاری از اصلاح‌طلبان از نامزدی مثل آقای دکتر عارف درخواست کردند کنار برود و آقای روحانی بماند. در واقع اصلاح طلب‌ها و اصول‌گراهای میانه رو و معتدل به نوعی در کنار هم قرار گرفتند و این روند در مجلس دهم خیلی روشن‌تر شد. در حال حاضر، من تندروی و میانه روی را یک پوشش فراتر از اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی می‌بینم.

ما در حال حاضر اصلاح طلب‌های تندرویی داریم که به براندازان نزدیکترند. در میان اصولگراها هم جبهه پایداری را داریم. جریان آقای ناطق نوری و آقای مطهری  و حتی آقای لاریجانی را هم داریم، که هیچ شباهتی با پایداری ندارند. بنابراین آرایش قوای جدیدی در کشور شکل گرفته است که از ۸۸ آغاز و در ۹۲ تعین بیشتری‌یافته است و روز به روز این تعین بیشتر می‌شود.

من در مجلس دهم به اصلاح طلب‌ها خیلی اصرار کردم که نمایندگان اصلاح‌طلب با اصولگراهای معتدل یک جلسه غیر علنی بگذارند، در آن  جلسه هیئت رئیسه را انتخاب کنند و هر کس بیشترین رأی را آورد، در جلسه علنی از او حمایت کنند. هشدار دادم، وقتی شما این کار را نمی‌کنید، اعضای پایداری با داشتن کمتر از ۴۰ نماینده در مجلس دهم، جایگاه قوی پیدا می‌کنند. متاسفانه به این هشدارها توجه نشد و در اثر آخرین رقابت، آقای مطهری کنار رفت و آقای مصری جای او را گرفت. این خطای بسیار بزرگی است. من معتقد  بودم و هستم که باید این ائتلاف وجود داشته باشد؛ اما متأسفانه دقت نمی‌شود.»

نبوی درباره انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت روحانی گفت: «من این که خرج اصلاح طلب‌ها از خرج آقای روحانی جدا نیست را گفته‌ام. این پاسخ به عده‌ای از دوستان اصلاح‌طلبی بود، که وقتی احساس کردند آقای روحانی موقعیت خود را در میان افکار عمومی از دست می‌دهد، شروع به موضع‌گیری علیه ایشان کردند، حتی تندتر از تندروها. متأسفانه امروز هم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس، این کار را در مورد مجلس هم آغاز کرده‌اند. من این کارها را برای اصلاح طلب‌ها علاوه بر غیر اخلاقی بودن، بی‌فایده هم می‌دانم. این‌ دسته هر قدر تلاش کنند و بگویند از اول آقای روحانی یا مجلس دهم را قبول نداشته‌اند، حرفشان در میان افکار عمومی خریدار ندارد. به این عزیزان می‌گفتم؛ تنها راهی که دارید این است که‌ تلاش کنید آقای روحانی در باقی مانده دولتش تا حدودی موفق شود.»