پشت پرده تحریم ظریف/ انتقاد حجاریان از عارف/ چرا امام‌جمعه مشهد به اختلاس‌ها و فاصله طبقاتی نمی‌پردازد؟

گروه سیاسی الف،   3980513164 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پشت پرده تحریم ظریف/ انتقاد حجاریان از عارف/ چرا امام‌جمعه مشهد به اختلاس‌ها و فاصله طبقاتی نمی‌پردازد؟

تحریم ظریف در پی اجتناب از دیدار با ترامپ

در چند روز گذشته پس از تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان توسط آمریکا شایعه‌ای در برخی رسانه‌ها منتشر شد که طی آن علت تحریم ظریف، اجتناب او از دیدار با ترامپ بوده است. این شایعه امروز توسط علی ربیعی، سخنگوی دولت و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تایید شد.

ربیعی در بخشی از نشست خبری خود با بیان این که تحریم وزیر امور خارجه کشورمان خلاف همه روندهای دیپلماتیک اتفاق بی‌سابقه ای هم در تاریخ دیپلماسی جهان است، تصریح کرد: اینکه دولتی دائماً ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشور را که دعوت به مذاکره می کنند تحریم کنند اگر مضحک نیست پس چیست؟ در دیدار با یک سناتور از او دعوت می‌کنند که به ملاقات بیاید و سپس او را تحریم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت: ظریف معتمد نظام و رهبری است/ استفاده فرزندان مسئولان از رانت تحصیلی مذموم است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در یادداشتی نوشت: «راهبرد فشار حداکثری با تمرکز بر تضعیف پایه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبری، مردم، سپاه ودستگاه دیپلماسی طراحی گردید و ابزار تحریم به عنوان کم هزینه ترین اقدام برای ضربه زدن به مبانی اقتدار ایران مورد بهره برداری قرار گرفت...

تحریم وزیر محترم امورخارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار "فشار حداکثری" در "ایستگاه ناکامی" متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند.»

بیشتر بخوانید:

شمخانی: راهبرد فشار آمریکا، با تحریم ظریف ناکام ماند/ دیپلماسی ایران تحریم پذیر نیست

***

چرا وزارت اطلاعات به داماد حدادعادل مجوز دریافت پُست را نداد؟

به گزارش ایلنا، حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره اظهارات معاون حقوقی قوه قضائیه که چندی پیش گفته بود «نماینده انقلابی آن است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان عالی رتبه نظام را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند تا منع شود»، در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرحی تا به حال در مجلس یا کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح بوده است؟، گفت: ما بعد از تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها و سه تابعیتی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید طرحی را تهیه کنیم که جلوی بعضی مسائلی که منجر به ولنگاری سیاسی می‌شود را بگیریم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: مشاغل دارای طبقه‌بندی هستند، مثلا مشاغل محرمانه، خیلی محرمانه، سری و به‌کلی سری؛ در قوانین تاییدی وزارت اطلاعات کسانی که بخواهند رئیس‌جمهور، وزیر، سرلشکر، سردار بشوند یا به عنوان مقام‌های عالی تصمیم‌گیر قرار بگیرند باید خودشان و بستگانشان ارتباطی با خارج نداشته باشند.

نماینده مردم رباط‌کریم تاکید کرد: بر همین اساس وزارت اطلاعات به داماد آقای حدادعادل به دلیل اینکه در ژاپن و به نحوی در آمریکا تحصیل کرده بود و فرزندش هم در خارج از کشور متولد شده بود و سیتیزن بودند تاییدیه برای اینکه پستی دریافت کنند، نداد.

بیشتر بخوانید:

وزارت اطلاعات به داماد حدادعادل برای دریافت پست تائیدیه نداد

***

دادگاه احمد عراقچی برگزار شد

نخستین جلسه دادگاهرسیدگی به پرونده متهمان به اخلال ارزی امروز برگزار شد. نکته بسیار مهم این دادگاه، حضور برخی از مسئولین سابق بانک مرکزی در جایگاه متهم است. احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی در شمار متهمین این پرونده است.

در نخستین جلسه دادگاه، فقط کیفرخواست قرائت شد و فرصت به دفاع متهمین نرسید. در بخشی از این کیفرخواست که توسط قهرمانی، نماینده دادستان قرائت شد آمده است: در یک و نیم سال گذشته بانک مرکزی ساده‌ترین و شاید غلط‌ترین راه را در پیش گرفت و با زدن چوب حراج به دارایی کشور بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی را وارد بازار کرد که عده‌ای نیز از این وضعیت سوء استفاده کردند و باعث سیر نزولی ارزش ریال در برابر دلار شد.

نماینده دادستان ادامه داد: بانک مرکزی طی اقدام عجیب ضمن انتخاب بیش از ۱۰ صرافی روزانه میلیون‌ها دلار را در اختیار آن‌ها قرار داد و به تدریج شبکه‌ای از دلاربازی شکل گرفت و صرافی‌های منتخب که قرار بود دلارهای دریافتی از بانک مرکزی را در بازار به مصرف برسانند در قبال درصدی سود در اختیار اشخاصی قرار دادند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی که توان مدیریت این شبکه خود ساخته را نداشت در صدد برآمد به شیوه‌ای دیگر مشکل را درمان کند معاون وقت بانک مرکزی در مورد ورود و مداخله در بازار فردایی ارز اقدام می‌کند و این در حالی بوده است که مصوبه شورای پول را اخذ نکرده و از طریق شبکه بانکی به فروش ارز دولتی از طریق متهم اصلی سالار آقاخانی مبادرت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

احمد عراقچی محاکمه شد/ در اولین جلسه دادگاه معاون ارزی سابق بانک مرکزی چه گذشت؟

قهرمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: لکن مدیران بانک مرکزی به جای اینکه از توزیع بی‌رویه ارز مداخله‌ای با قیمت شناور جلوگیری کنند و به جای اینکه با تصویب ساز و کارهایی جلوی فعالیت این بازارهای قاچاق ارز واقع در سبزه میدان و بازار افشار میدان فردوسی تهران را بگیرند در یک اقدام بی‌سابقه با نقض تمام قوانین خودشان به عنوان دلال غیرمجاز وارد بازارها شدند و این سرمایه ملی را با فروش ارزهای دولتی به صورت معاملات فردایی ارز در اختیار سوداگران و سفته‌بازان ارز قرار دادند.

در این زمینه باید گفت اقدام قوه قضائیه در برخورد با عراقچی جای تقدیر دارد اما همچنان سوالی که برای افکار عمومی باقی است، عدم برخورد قضایی با ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی است. در دوره مدیریت ایشان بر بانک مرکزی، ارزش پول ملی به یک‌سوم رسید ۶۲ تن ذخیره طلای کشور حراج شد. اقداماتی که در زیرمجموعه او انجام شده و طبیعتا مسئولیتش با سیف است. انتظار می‌رود قوه قضائیه به تخلفات احتمالی سیف و اهمال او در انجام وظایف قانونی رسیدگی کند.

***

چرا امام‌جمعه مشهد به اختلاس‌ها و فاصله طبقاتی نمی‌پردازد؟

تابناک نوشت: «مسأله «حجاب» و «شادی جوانان» در مشهد به یکی از اصلی ترین دغدغه های امام جمعه این شهر یعنی آیت الله «سید احمد علم الهدی» بدل شده است. او در خصوص مسائلی که ممکن است از این ناحیه منتج به ولنگاری و عیاشی و توسعه فحشا بشود، نگرانی های خاصی دارد و تاکنون بارها با ادبیات های مختلف چنین موضوعی را مورد اشاره قرار داده و نکوهیده است...

هرچند توجه به مسائل فرهنگی و سبک زندگی باید یکی از موضوعات مهمی باشد که ائمه جمعه به آن می پردازند، قطعا به کارگیری این نوع ادبیات در قبال بخشی از جامعه با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی نه تنها نمی تواند کمکی به حل موضوع بکند، بلکه دارای دافعه است و تجربه هم تاکنون نشان داده که هم اقدامات عملی حاوی چنین پیام ها و ادبیاتی و هم ادبیات همراه با اهانت در نهایت تاثیرگذاری در جامعه نخواهد داشت و در بیشتر موارد هم نتیجه عکس می دهد.

از طرفی برچیده شدن زمینه های شکل گیری چنین نابهانجاری های فرهنگی و اجتماعی باید مقدمه پذیرش چنین خواسته هایی باشد. پیشنهاد می کنیم آیت الله علم الهدی در کنار این دغدغه ها برای هماهنگی دستگاه های استان خراسان رضوی به ویژه نمایندگان دولت و آستان قدس به منظور رفع مشکلات ناشی از محرومیت به ویژه در حاشیه مشهد هم تلاشی را آغاز کنند که این مسأله می تواند در رفع دغدغه های فرهنگی و اجتماعی ایشان هم کمک کند.

شهر مشهد بیشترین میزان حاشیه نشینی و محرومیت از این ناحیه را در کشور دارد، به نظر می رسد امام جمعه محترم اگر برنامه ای را هم برای بازدید از مناطق حاشیه این شهر مقدس اختصاص بدهند و کنار مردم محروم این مناطق حاضر شود و پای درد و دل شان بنشیند، کمی در خطبه های نماز جمعه از اختلاس ها و دزدی ها گلایه کند و فاصله طبقاتی که در مشهد به خوبی به چشم می آید را زیر سؤال ببرد؛ حتما دنبال کردن این مسائل حرف ایشان برای جامعه هدفش در باب مسائل فرهنگی پذیرفته تر خواهد کرد.»

***

انتقاد حجاریان از عارف

سعید حجاریان در گفت‌وگو با سازندگی گفت: «ما اگر صد نفر نماینده به مجلس بفرستیم، اما لیدر نداشته باشند، به هر طرفی می‌لغزند و هزینه ایجاد می‌کنند، فراکسیون امید به چنین وضعیتی دچار شد لذا می‌بینیم استراتژی دقیق ندارد و مواضع‌اش ناهمگون و رأی هایش غیرشفاف است، اما در مقابل رادیکال‌های مجلس مدیر دارند. به خاطر دارید زمانی آقای ناطق نوری در مجلس بود و چنین نقشی را برای راست‌ها ایفا می‌کرد؛ می‌گفت اگر دست به عمامه‌ام زدم یعنی رأی منفی بدهید و اگر دستم پایین بود رای مثبت بدهید، یعنی نظر نمایندگان به رهبر فراکسیون‌شان بود. ما باید سطح رئیس فراکسیون اصلاح طلبان را بالا ببریم.»

حجاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که اکنون در کنار «مشارکت مشروط» سه استراتژی «حضور بی قید و شرط در انتخابات»، «سکوت در انتخابات» و «خروج از انتخابات» نیز مطرح است. فواید ومضرات هر یک از این استراتژی‌ها چیست، می‌گوید: «واضح است، استراتژی حضور بی قیدوشرط، مردم و اصلاح طلبان را به کلی از یکدیگر جدا می‌کند، اکنون، مردم به جریان‌های سیاسی بی اعتماد هستند و هر نوع لغزش و اشتباه تاکتیکی و استراتژیک به مثابه مرگ یک جریان است، امروزه برخی از مردم می‌گویند شما گفتید به روحانی رأی بدهید تا شرایط سامان شود؛ اما این طور نشد، فلذا دیگر با طناب شما به چاه نمی‌رویم. پس، اگر گفتار انتخاباتی تولید می‌کنیم باید مبتنی بر تحلیل‌های دقیق باشد نه صرفا هراس افکنی و انتخاب بین بد و بدتر و بدترین.»

وی ادامه می‌دهد: «استراتژی سکوت در انتخابات با عبور مقطعی از انتخابات ما را ضربه‌پذیر خواهد کرد، زیرا ممکن است عده‌ای حتی در مرکز اصلاحات رای دهند و این به شکنندگی می‌انجامد و هسته سخت قدرت قادر است این افتراق را به هر طریق که مایل است، ترجمه کند. از این جهت، شاید عبور مقطعی از انتخابات رویکرد مناسبی باشد. اما نیاز به ترویج آن نیست؛ اگر شرایط فراهم نشد، با ذکر دلایلی از خیر انتخابات می‌گذریم همین، اما «عبور از انتخابات» استراتژی دقیقی نیست، زیرا حکم به پایان پروژه اصلاحی سیاست محور می‌دهد.»

چنانکه می‌بینیم ظاهرا اصلاح‌طلبان از ایده تحریم انتخابات و عبور از انتخابات فاصله گرفته‌اند و مشارکت در انتخابات -هرچند مشارکت مشروط- را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند و دیگر بنا نیست صدایی از تحریم انتخابات از این جریان شنیده شود. مشارکت در انتخابات، به‌خصوص انتخابات امسال مجلس تضمین‌کننده امنیت کشور است و هرچه مشارکت بیشتر باشد ضمانت بیشتری برای دورماندن طمع دشمنان از کشور دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۴۹۸۹۲۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
متاسفانه بسیاری از سخنان خطبه های نماز جمعه در سراسر کشور، مردم به خصوص جوانان را از دین گریزان کرده است.
ناشناس۱۰۳۴۹۹۴۲۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آقای عارف بهتر است خود را باز نشسته کرده و خانه نشین شوند. کار کرد ایشان در این چند سال جز دریافت حقوق و مزایا به عنوان نماینده مجلس چیز دیگری نبوده.
ناشناس۱۰۳۵۰۲۸۲۱:۳۷:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آقای ظریف با عراقچی در سازمان ملل بودند الان هم‌ با هم همکارند بفرمایند چه نتیجه ای برای مردم داشت جز چاق شدن بستگان و برادرزاده ها و...؟
املی۱۰۳۵۰۳۸۲۱:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اقای علم الهدی چراباچه دلیل دختران وبانوانی که بی حجاب هستند را ولنگاری میدانید؟ ایا همه بانوان چادری عفیف وپاکدامن هستند؟ روحانیت بقول خودشان لباس پیامبر برتن دارند ایا روش ومرام پیامبر ص مثل اینها بود؟
ناشناس۱۰۳۵۹۵۰۱۴:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ببخشید اگه بدحجابی ولنگاری نیست پس چیست؟؟؟
ناشناس۱۰۳۵۰۵۲۲۲:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
از پرونده مهدی جهانگیری خبری نشد
ناشناس۱۰۳۵۵۴۴۱۰:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
سیف رئیس سابق بانک مرکزی هم باید در اسرع وقت محاکمه بشود.
ناشناس۱۰۳۵۵۴۶۱۰:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تحریم ظریف سیب و گلابی برجام است !
ناشناس۱۰۳۵۵۴۷۱۰:۲۵:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تحریم ظریف نتیجه 6 سال تعامل و مذاکره با شیطان بزرگ است .
ناشناس۱۰۳۵۷۱۸۱۲:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
امام جمعه در وهله اول باید مردمی باشد و بعد سیاسی .... ولی اکثر امامان جمعه صرفا سیاسی هستند !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  11. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین