حاجی دلیگانی در گفتگو با الف مطرح کرد؛ تعلل ۱۵ ماهه کمیسیون قضائی برای رسیدگی به طرح اصلاح قانون تابعیت/ تقاضا برای رسیدگی مستقیم طرح در صحن علنی

گروه سیاسی الف،   3980513157 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از طراحان «طرح اصلاح قانون تابعیت» با انتقاد از تعلل ۱۵ ماهه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس برای رسیدگی این طرح، از تقاضای جمعی از نمایندگان برای رسیدگی مستقیم این طرح در صحن علنی خبر داد.

تعلل ۱۵ ماهه کمیسیون قضائی برای رسیدگی به طرح اصلاح قانون تابعیت/ تقاضا برای رسیدگی مستقیم طرح در صحن علنی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد پنجم اردیبهشت سال گذشته در صحن قرائت شد، گفت: این تحقیق و تفحص 2 خروجی مهم داشت.یکی این بود که 93 نفر از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین کارت یا اقامت در خارج از کشور در حوزه مدیران و مقامات ارشد شناسائی و لیست اسامی آنها تهیه و تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

وی افزود: خروجی دوم شناسائی خلاء های قانونی در خصوص تابعیت مضاعف در بین مدیران و مقامات دولتی بود که تهیه «طرح اصلاح قانون تابعیت» از نتایج آن بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه طرح مذکور هفت ماده داشت، افزود: بیش از 80 نماینده این طرح را امضاء کردند و در همان زمان تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه طرح مذکور به کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ارجاع شد، افزود: همچین همزمان 23 نماینده دیگر طرحی تحت عنوان طرح اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت را تهیه و ارائه کردند که متاسفانه این کمیسیون هنوز این طرح ها را بررسی نکرد.

وی با بیان اینکه اینجانب بیش از 10 بار به کمیسیون مذکور مراجعه و خواستار تعیین تکلیف این طرح شدم، گفت: آقای ملکشاهی رئیس کمیسیون اعلام کرد که آقای جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس مسئول رسیدگی به این طرح ها شده که اینجانب چندین بار از این نماینده خواستم تا طرح مذکور را تعیین تکلیف کند.

طراح طرح اصلاح قانون تابعیت تصریح کرد: آقای رحیمی جهان آبادی در پاسخ به مراجعات طراحان این طرح می گفت پیگیر موضوع است. اما وی فقط طرح را معطل کرد و در این مدت جز وقت کشی کار دیگری نکرد.

حاجی دلیگانی با اشاره به آئین نامه داخلی مجلس افزود: طبق آئین نامه هر گاه یک طرح در کمیسیون بررسی نشود، نمایندگان می توانند تقاضای مطرح شدن مستقیم آن در صحن مجلس را مطرح کنند که در حال حاضر این کار صورت گرفت و ما امیدواریم طرح مذکور در روزهای آینده در صحن مجلس مطرح شود.

خبرنگار الف به سراغ حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوق مجلس رفت و از وی در خصوص سرنوشت این طرح سوال کرد. وی ضمن استعلام از مسئولین کمیسیون گفت: این طرح هنوز در جلسه رسمی کمیسیون مطرح نشده است و اگر چنین طرحی به کمیسیون ارجاع شده باشد، بعد از تعطیلات 2 هفته ای مجلس آنرا پیگیری خواهیم کرد.

متن این طرح به شرح زیر است؛



 



 

 

خبرنگار: یوسف اسدی