اظهارات کاندیدای جانشینی آمانو درباره ایران

گروه جهان الف،   3980513148 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کاندیدای جانشینی یوکیا آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقطه‌ نظرات خود را درباره فعالیت آژانس در نظارت بر پابندی ایران به توافق هسته‌ای بیان کرد.

اظهارات کاندیدای جانشینی آمانو درباره ایران

به گزارش ایسنا به نقل از فایننشال تایمز، رافائل گروسی، کاندیدای آرژانتینی جانشینی یوکیا آمانو برای سمت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که آژانس باید در گزارش کردن هر گونه عدم پایبندی به توافق هسته‌ای از سوی ایران سرسخت باشد.

گروسی همچنین در این باره گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید[ وضعیت] را «همان‌ گونه که هست» بیان کرده و حکم نظارت بر پایبندی توافق هسته‌ای سال 2015 را اجرا کند.

وی همچنین به فایننشال تایمز گفت که افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران ممکن است تهدیدی برای [ایجاد] بحرانی قریب‌الوقوع نباشد اما یک «موضوع جدی» است که باید «به شدت با احتیاط» نسبت به آن عمل شده و از افزایش بیشتر تنش‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: «ثبات باید احیا شود».

رافائل گروسی با گفتن این که ایران هنوز بیش از یک سال با رسیدن یک «پیشرفت» مهم فاصله دارد، گفت که موضع ایران اخیرا تغییر نکرده  است.

این کاندیدای جانشینی سمت یوکیا آمانو همچنین اظهار کرده مشخص نیست که آیا غنی‌سازی ایران، اعتراضی به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده یا یک « اقدام عمدی شتاب‌گرفته» که ممکن است منجر به «وضعیتی‌ مشکل‌سازتر شود».

*یوکیا آمانو، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که  در سن ۷۲ سالگی درگذشت، در 15 گزارش متوالی پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای ‌ش را تایید کرده بود.

رافائل گروسی، سفیر آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کورنل فروتا، هماهنگ‌کننده ارشد آژانس از کشور رومانی دو کاندیدا برای جانشینی سمت آمانو هستند.