توکلی: منتشر نکردن حکم دادگاه پدیده حقوق مردم را ضایع می‌کند/ جلواتی: سامانه «تیتک» عامل فساد در حوزه دارو

گروه سیاسی الف،   3980513116 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی در نشست خبری با خبرنگاران در مورد روند بررسی پرونده پدیده اظهار داشت: در مورد پرونده پدیده، نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا حکم دادگاه را منتشر نکردند، چراکه این منتشر نکردن موجب می‌شود تا حق عده‌ای ضایع شود و شرکت پدیده در برابر این‌ افراد مسوول است.

توکلی: منتشر نکردن حکم دادگاه پدیده حقوق مردم را ضایع می‌کند/ جلواتی: سامانه «تیتک» عامل فساد در حوزه دارو

به گزارش الف، احمد توکلی رییس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در نشست خبری با خبرنگاران که در خبرگزاری مهر برگزار شد، در مورد آخرین پیگیری‌های انجام شده در خصوص ایجاد شفافیت و مبارزه با رانت و فساد در حوزه دارو سخن گفت و به تشریح اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت.

احمد توکلی در ابتدای این نشست درباره فعالیت سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌هایی هستند که در امور غیرتجاری و غیردولتی فعالیت کرده و بخشی از وظیفه حکومت را با هزینه مردم بر عهده دارند، در ایران طی سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از این سازمان‌ها شده است. ما اولین سازمان مردم نهاد هستیم که از این فرصت استفاده کرده‌ایم. یکی از سازمان‌هایی که دیده‌بان شفافیت با آن بسیار سروکار دارد، قوه قضاییه است است و اگر قوه قضاییه به کار خودش بهتر عمل کند، که امید هم بسیار زیاد است، کار سازمان مردم نهاد به خوبی طی می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ در دوره آقای رییسی به این دلیل که ایشان سابقه زیادی در قوه قضاییه دارد، امیدواری زیادی شکل گرفته است، در حال حاضر نیز همکاری خوبی بین دیده‌بان شفافیت و عدالت با سایر دستگاههای اجرایی و همچنین دولت در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد.

توکلی افزود: دیده‌بان از چهار سال پیش بررسی حوزه غذا و دارو را شروع کرده، که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی رئیس اسبق سازمان غذا و دارو بود و خوشبختانه پیگیری‌های ما سرانجام به عزل وی منجر شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر مسوول بخش دولتی، وفادار باشد، فسادی رخ نمی‌دهد، فساد در حال حاضر سیستماتیک، سازمان یافته و شبکه‌ای شده است، بدین معنی که دستگاه‌های مبارزه با فساد خود به درجات فساد رسیده‌اند، به همین دلیل سیستم فاسد شده است.

توکلی ادامه داد: در بسیاری از پرونده‌های فساد پای برخی از نمایندگان مجلس در میان است که این موضوع کار مارا را دشوار می‌کند.

وی درباره خصوصی‌سازی‌ها گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی‌ها مسئله دار شده و به بخشش و تاراج بیشتر شبیه است تا خصوصی سازی، که این موضوع نیز موجب اعتراض بسیاری شده است. ما اولین سازمانی بودیم که به پرونده المهدی و دارو وارد شدیم و مجلس هم قرار است در این خصوص تحقیق و تفحصی انجام دهد و انتظار برخورد جدی قوه قضاییه را در این خصوص داریم.

رئیس هیات مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در پایان به روند بررسی پرونده پدیده اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد پرونده پدیده، نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا حکم دادگاه را منتشر نکردند، چراکه این منتشر نکردن موجب می‌شود تا حق عده‌ای ضایع شود و شرکت پدیده در برابر این‌ افراد مسوول است.

 جلواتی: ماجرای کور شدن 52 ایرانی

***محسن جلواتی قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت در نشست خبری با بیان اینکه این سازمان حدود 4 سال است در حوزه بررسی‌های تخلفات سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کند، اظهار داشت: طی این مدت بیش از هزار ساعت کار کارشناسی در حوزه قضا و دارو انجام دادیم و جزو اولین کارگروه‌های تخصصی در حوزه بررسی تخلفات غذا و دارو بوده‌ایم.

وی افزود: زمانی که ما وارد این حوزه شدیم فضای سنگینی از سازمان غذا و دارو حاکم بود به طوری که کسی جرأت اعتراض در زمینه فساد در این سازمان را نداشت. فعالیت دیده‌بان شفافیت باعث شد تا افراد مأیوس در این حوزه دست به کار شوند که نتیجه آن ارسال  4 هزار ثبت سند در حوزه غذا و دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به این سازمان شد.

جلواتی با بیان اینکه از حدود 2 سال قبل اولین شکایت از سوءجریان از سازمان غذا و دارو را به مردم اطلاع دادیم، گفت: در آن سال‌ها از رئیس اسبق سازمان غذا و دارو شکایت کردیم که پرونده وی در شعبه 15 کارکنان دولت مفتوح است.

وی تصریح کرد: این شکایت ارتباطی به مسائل به وجود آمده در اواخر سال 97 و ابتدای سال 98 در سازمان غذا و دارو ندارد هر چند که این تخلفات نیز از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است.

 قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت خاطرنشان کرد: طی سال‌های قبل، قبل از شکایت از دیناروند رئیس اسبق سازمان غذا و دارو 3 ساعت جلسه با وی گذاشتیم که ایشان جواب قانع‌کننده‌ای برای تخلفات انجام شده نداشت همچنین چند جلسه با وزیر بهداشت سابق برگزار شد که آنها تلاش کردند به ما اعلام کنند که موارد مطرح شده تخلف بوده و جرم نیست. 

جلواتی توضیح داد: مهمترین زمینه‌ساز تخلفات در حوزه دارو، سامانه تی‌تک است. در جلسه 23 تیر ماه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وزیر بهداشت اعلام کرد رئیس بانک مرکزی گفته سازمان غذا و دارو 170 میلیون یورو ارز گرفته اما پیرصالحی رئیس وقت سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ما فقط 10 میلیون یورو دریافت کرده‌ایم که علت بروز این اتفاق دست‌کاری اطلاعات در سامانه تی‌تک است و به کسی که طبق قانون نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند یا داروهایی که واردات آنها ممنوع است در این سامانه ثبت شده و ارز دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص کمبود داروی بی‌حسی دندان توضیح داد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌توانند بی‌حسی دندان را تا 120 درصد نیاز کشور تأمین کنند اما با لابی برخی مسؤولان سازمان غذا و دارو و مقامات این داروها از کلمبیا و اسپانیا وارد کشور شدند که این موضوع باعث شد کارخانه‌های داخلی به سمت تعطیل شدن پیش بروند.

 قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت خاطرنشان کرد: طبق گزارش حسابرس مستقل در فرودگاه امام خمینی(ره) یک شرکت لوازم خانگی اقدام به واردات دارو کرده است که پس از ارسال گزارش زمانی که درصدد ترخیص کالا بودند موضوع پیگیری شد اما مدیرکل فرودگاه امام خمینی این موضوع را انکار کرد و می‌خواستند با حسابرس هم برخورد کنند، بررسی‌ها نشان داد که حسابرس عزل شده است و پس از اعتراض‌های ما به محل کار بازگشت. توجه داشته باشید که فساد در حوزه دارو به صورت مافیایی عمل می‌کند و افرادی با اختصاص دادن IRC در سامانه تی‌تک به محصولاتی که نباید به آنها ارز دولتی تعلق گیرد ارز می‌دهند. همچنین بررسی تخلفات نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌ها که برخلاف قانون ارز دولتی دریافت کرده‌اند به جای 33 درصد حق ترخیص گمرک فقط 5 درصد پرداخت کرده‌اند. 

جلواتی گفت: در یکی از موارد مشاهده شد که دارویی که تاریخ انقضای آن ماه نهم سال 2019 میلادی است مجوز واردات دریافت کرده که این دارو در پروسه طی کردن زمان ترخیص تاریخ انقضایش خواهد گذشت که این دارو نیز ارز دولتی دریافت کرده است.

وی افزود: در یکی از پرونده‌ها اعلام شده است که دارو را از کشور آمریکا وارد کرده‌اند در حالی که مشخص شد این دارو هندی بوده و فقط برای اینکه ارز بیشتری دریافت کنند این ادعاها را مطرح کرده‌اند. 

 قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت توضیح داد: یکی از شرکت‌های اروپایی اعلام کرد که در سال 2018، 900 هزار دلار دارو به ایران فروخته است در صورتی که نماینده شرکت واردکننده اعلام می‌کند که ما تنها 40 میلیون دلار دارو خریده‌ایم، ارزی که با این سختی به دست می‌آید اگر حیف و میل نمی‌شد اکنون شاهد این مشکلات در کشور نبودیم. همچنین برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های دارویی با لابی گزارشات فروش را از سایت خزانه‌داری آمریکا پاک کرده‌اند که مستندات این موارد نیز موجود است.

جلواتی در ادامه با بیان اینکه در سال 96 حدود 1.018 میلیارد دلار دارو وارد کشور شده است، گفت: در سال 97 این رقم به 1.6 میلیارد دلار رسید در حالی که در سال 97 اجازه واردات مواد اولیه دارویی را ندادند تا کشور مجبور به واردات داروی برند شوند و نظام به خطر بیفتد.

وی افزود: تمام نیاز ماده اولیه دارویی کشور با ارز 4200 تومانی 700 میلیون دلار است که در سال 97 حدود 1.4 میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی داشتیم این یعنی چند برابر نیاز ماده اولیه دارویی وارد شده است.

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت در ادامه با بیان اینکه بخشی از بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان غذا و دارو فاسد است، توضیح داد: در زمینه تجهیزات پزشکی در سال 96 حدود 1.5 میلیارد دلار واردات انجام شده بود که در سال 97 این رقم به 2.3 میلیارد دلار رسید.

جلواتی تصریح کرد: واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در سال 96 حدود 650 میلیون دلار بود که در سال 97 به 980 میلیون دلار رسیده است. به طوری که تنها در سال 97، 400 میلیون دلار به اسم دارو لوازم آرایشی وارد کرده‌اند.

وی توضیح داد: یکی از داروهایی که منجر به کور شدن 52 نفر از هموطنان شد داروی اوستین بود که از کشور ترکیه که یکی از گران‌ترین کشورهای دنیا است تهیه شد و با قیمت بالای 5 میلیون و 600 هزار تومان در ایران آن را قیمت‌گذاری کردند تا عده‌ای به صورت چمدانی آن را وارد کشور کنند.

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت گفت: مصرف این دارو برای درمان سرطان است که کاربرد ثانویه آن درمان بیماری‌های چشمی است که مصرف این داروهای بی‌کیفیت باعث کور شدن هموطنان در کشور شد.

جلواتی تصریح کرد: در حوزه قیمت‌گذاری برای برخی از داروها تا 10 برابر قیمت را بیشتر محاسبه کردند. در حالی که سرمایه‌گذار داخلی از این موضوع متضرر شده است. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که برخی از افراد ومسؤولان سازمان غذا و دارو ذینفع بوده و در شرکت‌های دارویی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعات ثبت شده در سامانه تی‌تک اطلاعات حاکمیتی است، گفت: وقتی سامانه‌ای هنوز تحویل کارفرما نشده بود چرا به سامانه‌های وزارت صمت و گمرک وصل شده است.

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت تأکید کرد: در حال حاضر برخی اعلام می‌کنند که این سامانه به بخش خصوصی واگذار و برون‌سپاری خواهد شد در صورتی که این موضوع نیز باعث ایجاد فساد می‌شود. 

جلواتی در پایان گفت: برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که با این سامانه می‌شود حتی مواد منفجره هم وارد کشور کرد و جنگ بیوتروریسم در داخل کشور راه انداخت که باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

علی اشرف نوری: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از اعلام همکاری با سازمان دیده بان شفافیت و عدالت خبر داده است.

نوری مدیرعامل سازمان دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: دیده‌بان از پیشگامان مردمی مبارزه با فساد است و در هر زمینه‌ای که دسترسی پیدا کند و در بررسی‌های میدانی و گزارش‌های مردمی با قاطعیت ورود می‌کند. دیده بان شفافیت و عدالت از رییس سازمان خصوصی سازی و همچنین موضوع توتال از وزارت نفت و از وزیر بابت یک مقام نفتی که اقدام به رشوه خواری کرده بود شکایت کرد.

نوری تصریح کرد: در حوزه غذا و دارو، ما از سازمان مربوطه، بابت تخلفات نیز شکایت کردیم. همچنین از رییس اسبق و سابق بانک مرکزی نیز در حوزه طلا و سکه و ارز بابت کوتاهی‌های صورت گرفته نیز شکایت کردیم.

وی تاکید کرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از اعلام همکاری با سازمان دیده بان شفافیت و عدالت خبر داده است.همچنین از دانشگاه تهران به خاطر تصرفات غیرقانونی در طرح توسعه شکایت کرده‌ایم.
  
نوری در پایان تاکید کرد که سازمان شفافیت و عدالت از مسوولان اداره استان قزوین بابت پرونده هفت سنگان هم شکایت کرده است.