پیشنهاد جدید برای کاهش پرونده‌های ارزی در سیستم بانکی/ اختلاف وزن ۱.۵ درصدی ۸۰۳ نوع کالای اساسی پذیرفته می‌شود؟+سند

گروه اقتصادی الف،   3980513008

معاون فنی گمرک در مکاتبه‌ای با دبیر ستاد تنظیم بازار پیشنهاداتی را برای کاهش پرونده‌های اختلافی در گمرک و در جهت رفع تعهدات ارزی مطرح کرد.

تسنیم نوشت: مهرداد جمال ارونقی در مکاتبه‌ای با قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت و دبیر کارگروه تنطیم بازار پیشنهادهای هفت گانه‌ای را برای رفع مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه‌های وارداتی جهت ارائه در جلسه آتی این کارگروه مطرح کرد.

بر این اساس، پذیرش تلورانس 1.5درصد برای کالاهای اساسی و ضروری برای 803 ردیف تعرفه توسط گمرک و بانک مرکزی، پذیرش تلورانس 3 درصدی برای سایر کالاها، پذیرش تلورانس وزنی بالاتری از 3 درصد برای برخی کالاهای خاص با اعلام دفتر واردات گمرک ایران، همچنین ملاک قراردادن وزن مندرج در ثبت سفارش برای  کالاهایی که به  صورت حمل به دفعات از گمرک ترخیص می‌شوند از جمله این پیشنهادات است.

همچنین اعمال وزن  کانتینرهای خالی برابر استانداردهای جهانی به ترتیب کانتینر 20 فوت برابر 2.2 تن و کانتینر خالی 40 فوت برابر 3.75 تن در سامانه در کنار تعمیم موارد فوق به کلیه پرونده‌هایی که گمرک یا در بانکهای عامل در حال رسیدگی بوده و هنوز رفع تعهد ارزی برای آن انجام نشده، از دیگر پیشنهادات مهم گمرک به ستاد تنظیم بازار است.