برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی دست کردن در جیب نسل‌های آینده است

گروه اقتصادی الف،   3980511009

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: این کار توجیه پذیر نیست و به هر دلیلی صورت گیرد ممنوع است زیرا دست کردن در جیب نسل‌های آینده است.

محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره برداشت‌های متعدد دولت از صندوق توسعه ملی به دلایل مختلف گفت: هدف از تاسیس صندوق توسعه ملی که مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معظم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رهبری در زمان تدوین برنامه پنج‌ساله پنجم آن را بیان فرموده‌اند آن بود که چون برداشت ما از ذخایر زیرزمینی نفت و گاز بیش از استحقاق این نفت از این ثروت خدادادی است، دستور تشکیل چنین صندوقی را داده‌اند.

وی افزود: برداشت از ذخایر نفت و گاز لازم است، زیرا در دهه‌های آینده به نظر می‌رسد قیمت سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا کند، زیرا انرژی‌های مدرن و نو در حال جایگزین شدن است، ضمن اینکه وقتی ذخایر مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه داریم، این برداشت اضافه ایجاب می‌کند و اگر این برداشت صورت نگیرد، کشورهای دیگر سهم ایران را برداشت می‌کنند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس تصریح کرد: این سوال وجود دارد که آیا هرچه از ذخایر نفت و گاز برداشت می‌کنیم باید این نسل از آن استفاده کند؟ در حالی که این امر حق نسل‌های بعدی هم هست که البته این موضوع یکی از دلایل تشکیل صندوق توسعه ملی بوده است.

مفتح اظهار داشت: اصلاح اقتصاد و مستقل شدن بودجه از نفت در کنار بحث لزوم تشکیل صندوق توسعه ملی در راستای اهداف یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در صندوق توسعه ملی قرار بر این است که از درآمدهای فروش نفت و گاز هر ساله مقادیری برداشت کرده و بقیه آن را به این صندوق واریز کنیم، ضمن اینکه هر سال نیز این میزان باید 3 درصد افزایش پیدا کند و بر این اساس به دنبال آن هستیم که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند و موجودی صندوق بالاتر رفته و هدف حفظ این ثروت برای نسل‌های آینده، قدرتمند بودن این ثروت در اقتصاد ایران است.

مفتح گفت: برای عدم بلوکه شدن اعتبارات موجود در صندوق توسعه ملی قرار شد افرادی که به دنبال احداث کارخانه صنعتی هستند و از خارج وام ارزی می‌گیرند، بتوانند از این صندوق ارزی دریافت کرده و درنهایت آن را به صورت ارزی به صندوق بازگردانند و با این کار اجازه داده نشد که ثروت صندوق راکد باشد و چرخش لازم در اعتبارات آن را شاهد باشیم. بر همین اساس وام باید به بخش خصوصی داده شود که به صورت بسته‌ای کامل است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس اظهار داشت: این بسته بسیار کامل است اما در مقام اجرا این‌گونه انجام نمی‌شود و برداشت‌ غیرقانونی از صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد که برخلاف برنامه پنجم و ششم توسعه، مصلحت کشور و حقوق نسل‌های آینده بوده و در حقیقت با این کار در جیب آیندگان دست کرده‌ایم.

مفتح گفت: برداشت‌های غیرقانونی از صندوق توسعه ملی کاری توجیه‌پذیر نیست و به هر دلیلی هم این کار صورت گیرد ممنوع است.

وی تصریح کرد: در بودجه به دلیل کمبود درآمدها و برخی اتفاقات از صندوق توسعه ملی مقادیری قرض گرفته شده است که باید دولت آن را به این صندوق بازگرداند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس اظهار داشت: اعطای اعتبار از صندوق توسعه ملی متعلق به بخش خصوصی است ولی وقتی شرایط ویژه‌ای مانند تحریم‌ها به وجود می‌آید از این صندوق قرض گرفته شده و چون حق آینده است باید دولت آن اعتبار را به صندوق بازگرداند.

مفتح گفت: برداشت از صندوق توسعه ارزی خارج از چارچوب‌های مذکور دست کردن در جیب آیندگان است.