توضیحات واعظی درباره تغییر واحد پول از ریال به تومان و گفت‌وگوی ۱۰۰ دقیقه‌ای مکرون و روحانی

گروه سیاسی الف،   3980509095 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: با توجه به اینکه تنها بانکهای ما از ریال استفاده می کنند و در محاورات مردم بیشتر تومان مطرح است؛ بحث درباره این بود که تومان رایج را مورد توجه قرار دهیم. کلیات این موضوع مطرح و ادامه بحث درباره آن به  روز یکشنبه موکول شد.

توضیحات واعظی درباره تغییر واحد پول از ریال به تومان و گفت‌وگوی ۱۰۰ دقیقه‌ای مکرون و روحانی

به گزارش ایرنا،رئیس دفتر رییس جمهوری با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به نامه وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما از نگاه مقام معظم رهبری نسبت به اعضای هیات دولت آگاه بودیم و این پاسخ باید قابل توجه کسانی باشد که با ادعای ولایتمداری، کارهایی خلاف نظر مقام معظم رهبری انجام می دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران  درباره نامه وزیر امورخارجه به رهبر انقلاب اسلامی گفت: لازم است بار دیگر از مقام معظم رهبری به دلیل عنایت به خادمین مردم قدردانی کنم که این قدردانی دولت و شخص رئیس جمهوری است. آقای ظریف بی‌مهری‌هایی که به ایشان و دیگر اعضای هیات دولت انجام شده بود را مبتکرانه منعکس کردند و با محبت مقام معظم رهبری مواجه شدند.

واعظی گفت: ما از نگاه مقام معظم رهبری نسبت به اعضای هیات دولت آگاه بودیم. این پاسخ باید قابل توجه کسانی باشد که با ادعای ولایتمداری، کارهایی خلاف نظر مقام معظم رهبری انجام می دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره طرح روسیه برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه گفت: این طرح از ابتدای انقلاب جزو سیاست های ایران بوده است و ما همواره اعلام کردیم که خلیج فارس باید امن باشد و امنیت آن هم توسط کشورهای منطقه تضمین شود.

وی افزود: اگر این سیاست در سازمان ملل یا هرجایی مطرح شود ما به عنوان مبدع، از آن حمایت می کنیم. با توجه به نگاه جمهوری اسلامی به موضوع امنیت خلیج فارس، اجرای این طرح و اینکه هیچ نیروی خارجی در منطقه نباشد؛ یکی از آرزوهای ایران است اما اینکه در عمل اتفاق بیفتد، کمی سخت است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش های رئیس جمهوری آمریکا هم در مذاکره و هم در تحریم شکست خورده است، توضیح داد: ترامپ به کشورهای اروپایی قول داده بود که در صورت همکاری با آمریکا طی یک تا ۲ ماه با فشار حداکثری به هدف خود خواهد رسید.

 قیمتها باید کاهش یابد

وی تصریح کرد: بیش از یک سال از تحریم های آمریکا می‌گذرد و در بازار ارز و کالا، آرامشی برقرار شده است، نوسانات گذشته وجود ندارد، حتی ارز سیر نزولی گرفته و روند افزایشی قیمت کالاها هم  متوقف شده است اما ما اعتقاد داریم قیمت‌ها باید بر اساس سیاست عرضه و تقاضا بازهم کاهش یابد.

واعظی افزود: توییت ترامپ در چنین شرایطی نوعی سردرگمی و عقب نشینی است. رئیس جمهوری آمریکا اکنون با ایرانی روبروست که در مذاکره و دیپلماسی حرف برای گفتن دارد و کشوری با تاریخ چندهزار ساله است و در چنین کشوری نباید انتظار داشته باشد که آنچه گفته عمل شود.  

رئیس دفتر رییس جمهوری درباره حضور هیات اماراتی در ایران و هدف از این سفر هم تصریح کرد: امارات در حال تجدید نظر در رویکرد تند خود درباره یمن، تغییر آرایش نیروهای خود در ای کشور و ایجاد تفاوت کمی در دیدگاه‌های خود با عربستان در موضوع یمن است.

واعظی با اشاره به اینکه امارات درباره امنیت خلیج فارس هم نگران است؛ گفت: امارات با روش‌هایی علاقمند است در این زمینه با ایران ارتباط داشته باشد.

 تبدیل ریال به تومان

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: با توجه به اینکه تنها بانکهای ما از ریال استفاده می کنند و در محاورات مردم بیشتر تومان مطرح است؛ بحث درباره این بود که تومان رایج را مورد توجه قرار دهیم. کلیات این موضوع مطرح و ادامه بحث درباره آن به  روز یکشنبه موکول شد.

گفت و گوی تلفنی مکرون و روحانی ۱۰۰ دقیقه طول کشید

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی رئیسان جمهوری ایران و فرانسه، خاطرنشان کرد: تماس تلفنی که آقای مکرون شب گذشته با آقای روحانی برقرار کرد، ۱۰۰ دقیقه طول کشید که این موضوع نشان دهنده آن است که ما در منطقه و هم در دنیا منطق داریم و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کنیم هم درباره مسائل امنیتی و هم در رابطه با سایر مسائل حرف برای گفتن داریم.

وی اظهار داشت: ما نگران این نیستیم که چند نفر در واشنگتن بنشینند و طرحی را برنامه‌ریزی کنند و فکر کنند می‌توانند از نظر جو روانی در کشور تاثیر گذار باشند.اگر در گذشته امید آمریکایی‌ها به این بود که می‌توانند با یک جنگ روانی و تبیلغاتی روی مردم اثر بگذارند مشاهده کردیم که طی روزهای گذشته تمام موضوعاتی که از سوی آنها مطرح شده هیچ تاثیری روی مردم ما نگذاشته است.

واعظی یادآورشد: امروز مردم به مسوولان خود بیش از گذشته اعتماد دارند و مسئولان نیز بیش از گذشته پای حرف ها و قول های خود ایستاده‌اند، به همین دلیل نباید نگران باشیم.

تعاملات منطقه ای ما به آمریکا ربطی ندارد

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اخیر آمریکا برای به پای میز مذاکره کشاندن مقامات ایرانی طی یک عملیات فریب، خاطرنشان کرد: سیاست اخیر آمریکا سیاست جدیدی نیست که برای چند روز گذشته باشد و این دولت از ابتدای روی کار آمدن ترامپ با روش‌های مختلف به دنبال کشاندن ما به پای میز مذاکره بوده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه روشن است، خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به موضوعات دیگر نظیر موضوعات منطقه‌ای، موشکی و نظامی و آن چه که به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود ارتباطی با آمریکایی‌ها ندارد و با آنها در این باره مذاکره نمی کنیم.در ارتباط با مسئله هسته‌ای نیز ما چهارچوبی تحت عنوان برجام (۱+۵)  داریم که اگر آمریکا داخل این چهارچوب باشد می‌تواند در آن تبادل نظر کند.

آمریکایی‌ها در مقابل دیپلماسی ایران کم آورده اند

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که دیپلمات‌های ما نشان دادند به اوضاع مسلط هستند، افزود: در چند ماه گذشته این ما بوده‌ایم که آمریکایی‌ها را به دنبال خود آورده‌ایم؛ آنها با همه قدرت و ابزار در دست خود در سفر قبلی آقای ظریف به سازمان ملل، به دلیل اتخاذ مواضع محکم وی در سخنرانی‌ها و گفت و گوهای رسانه‌ای در موضع انفعال قرار گرفتند و  به همین دلیلی وی را در سفر آخر محدود کردند؛ این اقدام نشان می دهد که آمریکایی‌ها از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌ترسند و به همین دلیل است که الان آقای پامپئو در موضع انفعال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که هم در موضوع تحریم و هم در موضوع دیپلماسی آمریکایی‌ها به صورت جدی کم آوردند و عملا در حال انجام حرکات انفعالی هستند؛ ما نیز به هیچ وجه نگران نیستیم؛ چرا که شرایط بین المللی را به خوبی می‌شناسیم و ارتباط‌مان با کشورهای مختلف برقرار است.