رد شکایت از نمایندگان و تاکید مجلس بر آزادی بیان وکلای مردم

گروه سیاسی الف،   3980508205 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی اظهارات الیاس حضرتی و حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره سیاست خارجی و رابطه ایران و آمریکا موجب شکایت شورای عالی امنیت ملی از آنها در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شده بود که این هیات دیروز سخنان آنان را مغایر با وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

رد شکایت از نمایندگان و تاکید مجلس بر آزادی بیان وکلای مردم

به گزارش الف، دادستانی و شورای عالی امنیت ملی در روزهای گذشته از دو نماینده مجلس، الیاس حضرتی و حشمت الله فلاحت پیشه بدلیل اظهاراتشان درباره مسائل سیاست خارجی و پیشنهاداتی درباره رابطه ایران و آمریکا به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی شکایت کرده بود.

الیاس حضرتی در حاشیه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت:  در مصاحبه‌ای پیشنهادی دادم که در آن مصاحبه پیشنهادی برای مذاکره جمعی از سفرا و دیپلمات‌های با تجربه با ارکان مختلف حکومت آمریکا اعم از سنا، کنگره و احزاب تاثیرگذار این کشور را مطرح کرده بودم.

وی ادامه داد: مقابله با فشار‌های سنگین خارجی را نباید بر دوش فقط یک نفر مانند آقای ظریف بگذاریم. آن جا برای مثال هم افرادی مانند آقای کمال خرازی را جهت بیان مواضع به حق جمهوری اسلامی پیشنهاد دادم. گفتم این افراد جلساتی بگذارند و صحبت‌ها را بیان کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی علیه من شکایتی مطرح کرد که قرار است فردا در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به آن رسیدگی شود.

حضرتی ادامه داد: ظاهرا شکایت برای مصوبه‌ای است که در آن گفته شده نباید در مورد مذاکره حرفی زده شود.

برگزاری جلسه هیئت نظارت

در این باره محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به خانه‌ملت گفت: در ابتدای نشست آقای الیاس حضرتی نماینده مردم تهران ضمن حضور در جلسه درباره شکایت مطرح شده از سوی شورای عالی امنیت ملی از ایشان توضیح داد، شکایت ناظر بر مطرح کردن موضوع "مذاکره با آمریکا ممنوع است" بود اما آقای حضرتی  در صحبت‌هایش به مذاکرات زمان جنگ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

توضیحات درباره اظهارات حضرتی و فلاحت‌پیشه درخصوص مذاکرات

شکایت شورایعالی امنیت ملی از فلاحت‌پیشه

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، افزود: آقای حضرتی توضیح داد که منظورش مذاکره با مقامات آمریکا و شخص ترامپ نبود بلکه تاکید کرد همان طور که در دوران دفاع مقدس گروه‌هایی را برای تبیین نظرات جمهوری اسلامی می‌فرستادیم، پیشنهاد دادم اکنون هم برای کمک به دیپلماسی و وزارت خارجه این کار صورت گیرد. با این کار آقای ظریف تنها نمی‌ماند و این افراد در راستای منافع ملی نظام می‌توانند به دستگاه دیپلماسی کمک کنند. با توجه به این اظهارات در نهایت هئیت نظارت صحبت‌های آقای حضرتی را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

جمالی نوبندگانی در ادامه یادآور شد: در این جلسه آقای فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد هم حضور پیدا کرد،  شکایتی هم از سوی شورای عالی امنیت ملی از ایشان به دلیل طرح موضوع "ایجاد میز مدیریت تنش در قطر یا عراق با هدف کاهش تنش" مطرح شد.

اما در نهایت هیئت نظارت ضمن بررسی این شکایت و استماع سخنان دو نماینده اعلام کرد صحبت‌های آنان را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداده است.

قانون اساسی و احترام به حق اظهارنظر نمایندگان

درباره اظهار نظر نمایندگان دو اصل قانون اساسی به صراحت به این موضوع پرداخته است.

اصل‏ هشتاد و چهارم عنوان می کند: هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر نماید.

در اصل‏ هشتاد و ششم نیز آمده است: نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رای‏ خود کاملاً آزادند و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏ اند یا آرائی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏ اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد.

علی مطهری، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی هم درباره‌ی مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت صحبت از مذاکره با آمریکا و شکایت آنها از برخی نمایندگان به انصاف نیوز گفت: از آقای فلاحت‌پیشه هم به همین خاطر شکایت کرده‌اند؛ این موضوع به نظر من خلاف قانون اساسی است. هرکسی در اظهارنظر باید آزاد باشد، سیاست کلی کشور ممکن است یک چیز باشد اما هرکسی برای اظهارنظر باید آزاد باشد.

مطهری در ادامه گفت: اگر بخواهیم چنین فضایی ایجاد کنیم، این فضا فضای اختناق خواهد بود که این با قانون اساسی ما سازگار نیست. به نظر من آن مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ باطلی است و اصلا حرف درستی نیست؛ این موضوع می‌تواند مورد بحث گذاشته شود و هرکسی هم نظر خودش را بدهد، اما سیاست نظام هم مشخص است که آن به جای خود و بحث راجع به این موضوع هم بجای خود؛ نباید این دو را با هم مخلوط کنیم.