تناقض‌گویی درباره سرنوشت ۱.۳ میلیارد دلار ارز دولتی

گروه اقتصادی الف،   3980507149 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر سرنوشت نامعلوم ۱.۳ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص یافته به واردات لوازم و تجهیزات پزشکی، با واکنش مدیران سازمان غذا و دارو همراه شده است.

به گزارش مهر، بیست و چهارم تیرماه سال جاری سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این وزارتخانه دو کانون فساد وجود دارد، گفت: ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تجهیزات و لوازم پزشکی اختصاص یافته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی برده، چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است.

این در حالی است که تنها چند روز پس از ادعای وزیر مبنی بر مفقودی این حجم از ارز دولتی، سازمان غذا و دارو لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات لوازم و تجهیزات پزشکی را منتشر کرد؛ طبق این لیست، بیش از ۱۰۰ شرکت حدود ۱.۳ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات تجهیزات پزشکی دریافت کرده‌اند.

همچنین مدیرکل فعلی و سابق اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز، به ادعاهای مطرح شده از سوی وزیر بهداشت واکنش نشان دادند و تلویحاً مساله عدم شفافیت تخصیص ۱.۳ میلیارد دلار ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده در این سازمان را تکذیب کردند.

رد ادعای وزیر بهداشت توسط مدیران سازمان غذا و دارو 

بیست و ششم تیرماه سال جاری سیدحسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در خصوص جزئیات تخصیص ۱.۳ میلیاردلار ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: تا پایان سال گذشته حدود ۱.۱ میلیون دلار از این مقدار از گمرک ترخیص شده و پیگیری‌ها در سال ۹۸ حاکی از آن است که بقیه موارد یا ترخیص شده یا در حال پیگیری جهت حمل، ورود و ترخیص است.

وی افزود: بخش زیادی از این تجهیزات و ملزومات پزشکی به نوعی در شبکه توزیع قرار دارد که باید با نظارت دقیق به نحوی مدیریت کنیم که به نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد و از بروز هرگونه تخلف احتمالی ممانعت شود.

همچنین رضا مسائلی، مدیرکل سابق تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز در این رابطه اظهار داشت: در شرایط تحریم نه تنها سوءمدیریتی در این حوزه صورت نگرفته و منابع ارزی به هدر نرفته است، بلکه اقدامات هوشمندانه و تلاش‌های صادقانه و شبانه روزی مدیران و دست‌اندرکاران نظام سلامت خصوصاً در حوزه تجهیزات پزشکی سبب کاهش و به حداقل رسیدن اثرات و تبعات تحریم‌های ظالمانه امریکا در این حوزه نیز شده است.

وی با اشاره به انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرد: این لیست به تفکیک هر ثبت سفارش پس از تأیید وزارت بهداشت، سازمان توسعه تجارت، بانک‌مرکزی، بانک عامل و نهایتاً گمرک توسط بانک‌مرکزی منتشر شده که برای عموم نیز قابل دسترسی است.

وزیر بهداشت یا مدیران سازمان غذا و دارو، کدام درست می‌گویند؟ 

اظهارات متناقض مسئولان نظام سلامت کشور از جمله وزیر بهداشت و دوتن از مدیران سابق و فعلی سازمان غذا و دارو در مورد هدررفت منابع ارزی جهت واردات لوازم و تجهیزات پزشکی، حکایت از ضرورت شفاف‌سازی وزارت بهداشت در خصوص ارز تخصیص یافته به شرکت‌های واردکننده دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در حال حاضر از ظرفیت کامل «سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور» یا همان TTAC در مرحله توزیع اقلام سلامت‌محور از جمله دارو بهره برداری نمی‌شود، وزارت بهداشت برای جلوگیری از مخاطراتی همچون «احتکار»، «فاسد شدن» و یا «تخلفات شرکت‌های پخش در شبکه توزیع»، بایستی ضمن ایجاد ثبات مدیریتی در سازمان غذا و دارو، تکمیل سامانه TTAC را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهد.