مسکو: تحریم‌های آمریکا بر اجرای برجام تاثیر منفی می‌گذارد

گروه جهان الف،   3980506194

نماینده روسیه در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن اعلام تداوم پایبندی حاضران به این توافق، گفت تحریم‌های آمریکا اجرای برجام را مختل کرده است.

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی که روز یکشنبه در نشست کمیسیون  مشترک برجام در «وین» ، پایتخت اتریش حضور داشت، بعد از خاتمه این نشست تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا بر اجرای برجام اثر منفی گذاشته است.

وی در توییتر نوشت: «در نشست کمیسیون مشترک برجام در «وین» در ۲۸ جولای (یکشنبه ششم مرداد) اوضاع کنونی با تأکید ویژه بر جنبه‌های هسته‌ای و اقتصادی برجام مورد بحث قرار گرفت.»

اولیانوف در ادامه توییت خود نوشت: «آشکار است که تحریم‌های آمریکا، تاثیر منفی بر اجرای برجام دارد. با این حال، همه حاضران در این نشست کاملا متعهد به برجام هستند.»

«سید عباس عراقچی» معاون وزارت  خارجه ایران نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، بحث‌های صورت‌گرفته در این جلسه را «خوب» توصیف کرد.

وی که در «وین» پایتخت اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «امروز جلسه فوق‌العاده کمیسیون مشترک برگزار شد، برای رسیدگی به شکایاتی که هر دو طرف - هم ایران و هم سه کشور اروپایی - نسبت به نحوه اجرای برجام از همدیگر داشتند. بحث‌های خوبی صورت‌ گرفت و هر طرف منطقی که داشت، ارائه داد.»

بر اساس این گزارش، جلسه کمیسیون مشترک برجام، امروز با حضور معاونین وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای، در شهر وین برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال، در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که در واکنش به عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی برای جبران آثار تحریم‌های واشنگتن، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، برمی‌دارد.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کاهش گام به گام تعهد به توافق هسته‌ای، در مرحله نخست پایبندی به سقف‌های برجامی ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را تعلیق کرد. در مرحله دوم نیز که ۶۰ روز پس از گام نخست اجرایی شد، غنای اورانیوم تولیدی ایران از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام، به ۴.۵ درصد افزایش یافت. تهران تأ‌کید کرده است که اگر ظرف ۶۰ روز پس از گام دوم، تعهدات کشورهای باقی‌مانده در برجام اجرایی نشود، ایران وارد فاز سوم کاهش تعهد می‌شود.

رئیس هیات چین حاضر در نشست کمیسیون برجام هم امروز گفت که همه طرف‌ها خواستار حفظ این توافق هستند و مخالفت خود با موضع آمریکا را ابراز داشته‌اند.