دومین سازمان مردم نهاد با هدف مبارزه با فساد تشکیل شد

گروه سیاسی الف،   3980506180 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته دومین سازمان مردم نهاد با هدف مبارزه با فساد اعلام موجودیت کرد.

دومین سازمان مردم نهاد با هدف مبارزه با فساد تشکیل شد

“شفافیت و مقابله با فساد” نام دومین سازمان مردم نهادی است که پس از یک سال و نیم تلاش توانست مجوز فعالیت خود را دریافت و اعلام موجودیت کند.

به گزارش الف به نقل از داد(دیده بان شفافیت و عدالت )، روز شنبه خانه اندیشمندان علوم انسانی میزبانی کسانی را می کرد که با همت خود «جمعیت هم اندیشان دادخواه» را تشکیل دادند؛ جمعیتی که با نام «جهد» معرفی شده و هدف آن مبارزه با اشکال مختلف فساد است.

میهمانان  این نشست سیدمحمود حسینی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت اصلاحات، جلال میرزایی نیکو، محمدرضا نجفی و حمیده زرآبادی از نمایندگان مجلس، بهاره آروین نماینده شورای شهر تهران، کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تعداد دیگری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی بودند.

متن گزارش این نشست که در روزنامه ایران به چاپ رسیده است بدین شرح است:

حسینی: در مبارزه با فساد به همه جریان‌های سیاسی به یک چشم نگاه میکنیم

در ابتدای این نشست سیدمحمود حسینی که مدیرعامل این جمعیت است، در صحبتهای خود به پیشگیری و شفافیت به عنوان مهم‌ترین وظایف جهد پرداخت و گفت: کار ما مبارزه با فساد در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی است و فکر میکنیم قوانین وضع شده ظرفیت لازم را برای مؤسساتی که با فساد مبارزه می‌کنند داراست. خط مشی ما همکاری با مؤسساتی است که با فساد مبارزه می‌کنند. اعضای جهد خود را متعهد می‌دانند به هیچ اقدام فسادآمیزی حتی در کم ارزشترین آن دست نزنند و در مبارزه با فساد به همه جریان‌های سیاسی به یک چشم نگاه کنند.

میرزایی نیکو: برای گرفتن نان هم باید پارتی داشت

قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند در مجلس از دوران طلایی ایران در مبارزه با فساد گفت. دورانی که تنها بین سالهای ۸۲ تا ۸۴ اتفاق افتاد و رتبه ایران را در بین کشورهای جهان در رده مطلوب ۸۹ قرار داده بود اما اکنون این جایگاه به ۱۳۰ رسیده است. این نماینده مجلس که معتقد است تصور نمی‌شد با تشکیل جمهوری اسلامی و وجود توصیههای اخلاقی و اسلامی و روحیه ایثار و شهادت فسادی در کشور رخ دهد تا نیاز به مبارزه با آن باشد، گفت: از آغاز صبح در زندگی روزمره همه حق دیگری را به نوعی نقض می‌کنند. این نشان میدهد که فساد نهادینه شده است به طوری که حتی برای گرفتن یک نان ساده و خوب هم باید پارتی داشته باشید و یا پول بیشتری پرداخت کنید. میرزایی که معتقد است احساس وجود فساد از خود فساد هم بدتر است، آماری هم از رتبه کشورهای منطقه در مبارزه با فساد داد: «کشورهای یمن، عراق و سوریه پس از ایران که در رتبه ۱۳۰ جهانی قرار دارد، جای گرفته است. ترکیه رتبه ۴۰، قطر ۶۳ و امارات نیز در رده ۷۱ قرار دارد.» او به لیست جهانی هم اشاره کرد و گفت که کشورهای نیوزیلند، دانمارک، فنلاند، سوئیس، سنگاپور و کانادا رتبههای زیر ۱۰ را در اختیار دارند.

آروین: شورای شهر پیشگام شفافیت و مبارزه با فساد بوده است

در میان سخنرانان مراسم دیروز، بهاره آروین هم حضور داشت. او که بیشتر از سایرین در مورد فساد و شفافیت کار کرده و از زمان حضورش در شورای شهر تهران به اقدامات اینچنینی شهره است، با طرح این سؤال که برای تحقق مبارزه با فساد عزم سیاستگذار اولویت دارد یا تشکیل سازمانهای مردم نهاد، گفت: حتی زمانی که نهاد سیاستگذار شکل میگیرد، پایدارسازی این تغییرات جز با مطالبه‌گری تشکل‌های مردم نهاد ایجاد نخواهد شد و با تغییر فرد سیاستگذار تغییرات پایدار نمی‌ماند. شفافیت و مبارزه با فساد غیر از مردم ذی نفعی ندارد که آنها هم سازمان یافته نیستند. در حوزه شورای شهر و شهرداری تهران تغییرات خوبی انجام شده و شورا پیشگام شفافیت و مبارزه با فساد بوده است. با این حال دغدغه اصلی من این است که با پایان یافتن این دوره وضعیت به قبل بازگردد.

نجفی: پرداخت یارانه یکی از عوامل فساد است

محمدرضا نجفی نماینده تهران در مجلس، از تغییر جهت فساد از استثنا به عرف صحبت کرد. او از پرداخت یارانه به عنوان یکی از ابزار پدیدآورنده فساد نام برد و ادامه داد: فقدان رقابت اقتصادی هم یکی دیگر از دلایل فساد است چون فضا را برای دست اندازی معدود بنگاه‌ها فراهم میکند. ساختار و فرآیندهای نامناسب در مجلس و دولت هم یکی دیگر از علل عوامل فساد است. ساختار، انتصاب‌ها و فرآیندها هم سبب می‌شود فساد گسترده‌ای داشته باشیم.

پالیزدار: ۱۵ سال تنها با مفسد برخورد کردیم نه فساد

کاظم پالیزدار و لطفالله میثمی از سخنرانان دیگر این برنامه در بخش دوم بودند.

کاظم پالیزدار که عنوان دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری را برعهده دارد، به نکته جالبی در مورد تداوم پدیده فساد اقتصادی اشاره کرد. او معتقد است که طی ۱۵ سال گذشته تمامی اقدامات در بحث مبارزه با فساد در برخورد با مفسدین متمرکز بوده؛ در حالی که برخورد با مفسد گام آخر مبارزه است. پالیزدار نتیجه این نوع نگاه را تشکیل پرونده‌هایی همچون شهرام جزایری دانست که پس از آن رقمها رفته رفته بزرگ‌تر، مفسدان گستاختر و روشها هم پیچیدهتر شدند. او گفت: نگاه سیاسی به برخورد با مفسدان هم از آفت‌های مبارزه با فساد است. در برخورد با فساد که تبدیل به برخورد با مفسد شد، نگاه سیاسی هم آتش بیار معرکه شده است و بنابراین در این شرایط نمیتوان با فساد مبارزه کرد. او نیز مانند نجفی به فسادزا بودن پرداخت سوبسید اشاره کرد و گفت: کشوری که بیشتر با یارانه و سوبسید روزگار میگذراند، این یارانه خود زمینهساز بروز فساد است. در این بستر، کنترل و شفافیت وجود ندارد. پس از اینکه فردی همه فسادهای خود را انجام داده، تازه توانستهایم او را دستگیر کنیم. حتی در مرحله آخر که میخواهیم با مفسد برخورد کنیم نمیتوانیم سزای مطلوب اعمال مجرم را بدهیم.

میثمی: برخی مؤسسات و نهادها نه حساب پس میدهند و نه مالیات

لطفالله میثمی، فعال سیاسی نیز سخنران دیگر مراسم بود که با یادی از دکتر محمد مصدق که کار خود را با شفافیت و حسابرسی در شرکت نفت انگلیسی آغاز کرد که سرانجام آن نهضت بزرگ صنعت نفت و ملی شدن نفت بود، گفت: برخی مؤسسات و نهادها نه حساب پس می‌دهند و نه مالیات پراخت می‌کنند. این در حالی است که اقتصاددانان معتقدند اگر این نهادها مالیات دهند، کشور برای اداره امور مشکلی نخواهد داشت. در زمان مصدق بازاریها صف میکشیدند و به واسطه اعتمادی که وجود داشت، مالیات خود را پرداخت می‌کردند.